Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

Hej igen.
Jag och min laddbox igen ;)
Bilden visar min mätare, från den VILL jag dra 2,5mm(enfas 16A) eller 6mm kvadrat(trefas 16A).
Målet är laddkapacitet på 11kW/7,4kW (teoretiskt) , men jag är nöjd med 3,6kW för jag tittar på plugin.

I MIN ENFALD: vill jag i princip gå vidare med en likadan kabel som den som kommer ur överkant på mätarna, dubblera den helt enkelt, och mata min 'kapsling' som jag ber er bygga.
Om jag kan göra så, och nå teoretiskt 11kW vid min parkering som är cirka 10 meter 'fågelvägen' från mätaren på bild?

Eventuellt kabel som går via en 'kapsling', kan någon gå in på HAGER och bygga ett enkelt alternativ av sådan kapsling åt mig, och ta en skärmdump?
Huvudbrytare, Jordfelsbrytare, säkringsgrupp, personskyddsautomat?
https://www.rexel.se/swe/hager_bygg_din_egen_elcentral
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

Allmänt så vill man undvika mer än absolut nödvändigt i mätartavla, eftersom vad man än gör där måste involvera nätägaren (typ bryta plomber och de måste plombera igen).

Den normala lösningen vore en rejält tilltagen dosa med plintar som klarar 6mm2 eller liknande, och kort kabel med 6mm2 från din mätartavla till den dosan, och sedan vidare dels till befintlig kabel och dels till laddboxen.

Om du har 2,5mm2 vidare till lägenheten så rekommenderar jag starkt en liten elcentral med en trepolig 16A automatsäkring till laddboxen, och tre enfas 16A automatsäkringar till lägenheten. (Ja, absolut tre enfas. Det finns cirka inga trefaslaster i en lägenhet och det är skitjobbigt och otroligt dumt att allt slocknar för att en fas blir överbelastad). Se till att använda en kapsling som också kan rymma en jordfelsbrytare ifall framtida varianter av laddbox kräver separat sådan. (Jag är inte helt säker men tror att laddboxar har inbyggd jordfelsbrytare??? Om inte så ska du ha en sån med i din kapsling, och om jag fattat rätt så ska den klara likström förutom växelström (eftersom ett möjligt jordfel är likströmsläckage jord - batteri i elbil - laddelektronik - elnät)).

Men eftersom du frågar om detta så har du uppenbart inte utbildning/behörighet för att göra jobbet, och detta är definitivt behörighetskrävande och speciellt nåt som är monterat på plywoodskiva i ett flerfamiljhus skulle jag absolut inte vilja ha på mitt ansvar att ha utfört utan behörighet, så detaljerna osv fixar garanterat en bra behörig elinstallatör/elektriker åt dig. (Dock är det en vettig fråga du ställer, alltid bra att ha koll på vad man behöver, och också bra att ha koll på vad grejerna kostar att köpa från prisvärda ställen för att undvika elektrikernas galna ockerpåslag).
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

MiaM skrev: 28 februari 2024, 19:48:33 Allmänt så vill man undvika mer än absolut nödvändigt i mätartavla, eftersom vad man än gör där måste involvera nätägaren (typ bryta plomber och de måste plombera igen).

Den normala lösningen vore en rejält tilltagen dosa med plintar som klarar 6mm2 eller liknande, och kort kabel med 6mm2 från din mätartavla till den dosan, och sedan vidare dels till befintlig kabel och dels till laddboxen.
Om jag förstår dig rätt så menar du en dosa som man monterar på den befintliga kabeln ur överkant på mätaren (dvs. kapar den och monterar på en dosa som har rätt plintar att fördela till laddbox/lägenhet)
Kabeln som kommer ur överkant mätaren är ju matningen till min lägenhets elcentral, jag vet inte kvadrat eller ström.
"Kort kabel" med 6mm2 kräver ju att man öppnar mätaren?
MiaM skrev: 28 februari 2024, 19:48:33 Om du har 2,5mm2 vidare till lägenheten så rekommenderar jag starkt en liten elcentral med en trepolig 16A automatsäkring till laddboxen, och tre enfas 16A automatsäkringar till lägenheten. (Ja, absolut tre enfas. Det finns cirka inga trefaslaster i en lägenhet och det är skitjobbigt och otroligt dumt att allt slocknar för att en fas blir överbelastad). Se till att använda en kapsling som också kan rymma en jordfelsbrytare ifall framtida varianter av laddbox kräver separat sådan. (Jag är inte helt säker men tror att laddboxar har inbyggd jordfelsbrytare??? Om inte så ska du ha en sån med i din kapsling, och om jag fattat rätt så ska den klara likström förutom växelström (eftersom ett möjligt jordfel är likströmsläckage jord - batteri i elbil - laddelektronik - elnät)).
Om jag följer ditt exempel där, via 2,5mm2 plus en liten central med trepolig automatsäkring 16A och vidare till laddboxen, vilken effekt når jag då framme vid laddboxen? 400*16= 6,4kW?
(Ja, de flesta laddboxar har i sig jordfelsbrytare, jag tittar på kända märken som DEFA/CTEK)
MiaM skrev: 28 februari 2024, 19:48:33 Men eftersom du frågar om detta så har du uppenbart inte utbildning/behörighet för att göra jobbet, och detta är definitivt behörighetskrävande och speciellt nåt som är monterat på plywoodskiva i ett flerfamiljhus skulle jag absolut inte vilja ha på mitt ansvar att ha utfört utan behörighet, så detaljerna osv fixar garanterat en bra behörig elinstallatör/elektriker åt dig. (Dock är det en vettig fråga du ställer, alltid bra att ha koll på vad man behöver, och också bra att ha koll på vad grejerna kostar att köpa från prisvärda ställen för att undvika elektrikernas galna ockerpåslag).
Ja, först och främst så rör jag EJ el. Jag är precis som du säger bara intresserad av att lära mig vad en behörig elektriker sedan gör. Plus att jag vill kunna beskriva i detalj inför BRF.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av agehall »

Om du har 2.5mm2 tråd så kan du ta ut max 16A genom den. Det innebär, om du drar trefas, att du kan få ut 11kW från den kopplingen. Dock så kommer laddboxar bara att använda en av faserna så du får ut 3.6kW. Tveksam till att någon laddbox (eller ombordladdare för den delen) kan ta emot 400V, så det lär bli 230V som går till bilen.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

Tips är att alltid räkna 230V gånger ström för att få effekt, och gånger tre vid trefas.

Visst är det 400V mellan faser och vissa laster tar strömmen mellan faserna, men för att räkna rätt måste man räkna med fasvinklar osv och det blir lättare att låtsas att det är tre separata enfasmatningar.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 29 februari 2024, 08:02:05 Om du har 2.5mm2 tråd så kan du ta ut max 16A genom den. Det innebär, om du drar trefas, att du kan få ut 11kW från den kopplingen. Dock så kommer laddboxar bara att använda en av faserna så du får ut 3.6kW. Tveksam till att någon laddbox (eller ombordladdare för den delen) kan ta emot 400V, så det lär bli 230V som går till bilen.
Vad gör folk med riktiga elbilar då? Jag är ju nöjd med 3,6kW för jag siktar på plugin.
Om jag förstår dig rätt: att dra 2,5mm2 via trefas ger åtminstone en teoretisk max på 11kW. Vad heter en sådan kabel? EKKJ 5x2,5?
Att ha en teoretisk effekt framdragen känns rätt, för 11kW kan duga åt riktiga elbilar, nattladd kanske ger 20-30mil...
Finns det någon fördel att dra från mitt elskåp i lägenheten (markplan, lika nära p-platsen) (istället för mätarskåpet på bilden, finns i ett 'soprum')?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av mrfrenzy »

Finns det någon fördel att dra från mitt elskåp i lägenheten (markplan, lika nära p-platsen) (istället för mätarskåpet på bilden, finns i ett 'soprum')?
Det är helt klart bästa lösningen. Då behöver du inte göra några ingrepp i gemensamhetsutrymme, kan utöka befintlig central i lägenheten och bara dra ut en avsäkrad ledning.

Här är exempel på bilar som laddar med 11kW från ett vanligt rött 16A trefasuttag/laddbox (5x2.5mm2)
Audi e-tron, Renault Zoe, Tesla Model X, Tesla model Y, BMW i3 och Volvo XC90.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

mrfrenzy skrev: 1 mars 2024, 21:55:05
Finns det någon fördel att dra från mitt elskåp i lägenheten (markplan, lika nära p-platsen) (istället för mätarskåpet på bilden, finns i ett 'soprum')?
Det är helt klart bästa lösningen. Då behöver du inte göra några ingrepp i gemensamhetsutrymme, kan utöka befintlig central i lägenheten och bara dra ut en avsäkrad ledning.

Här är exempel på bilar som laddar med 11kW från ett vanligt rött 16A trefasuttag/laddbox (5x2.5mm2)
Audi e-tron, Renault Zoe, Tesla Model X, Tesla model Y, BMW i3 och Volvo XC90.
Att dra en kabel från min lägenhet vore det bästa för mig med, väldigt kort grävning, alternativt kan de dra den i stålkonstruktion för loftgång.
Vad jag förstår så lägger man till en dvärgbrytare, t.o.m. en 'trippel 16A', likt den som sitter där för spis/ugn.
Sedan har laddboxarna redan eventuella säkerhetsbrytare, jordfel, PSA.

Det vore enkelt att beskriva för BRF med, det är en 'ny grupp trefas', likt den som finns för spis/ugn, jag står för kostnaderna och behörig elektriker som skriver under på jobbet!
Kabeln blir endast synlig sista metern till boxen.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av agehall »

merc200dalarna skrev: 1 mars 2024, 21:38:57 Vad gör folk med riktiga elbilar då? Jag är ju nöjd med 3,6kW för jag siktar på plugin.
Om jag förstår dig rätt: att dra 2,5mm2 via trefas ger åtminstone en teoretisk max på 11kW. Vad heter en sådan kabel? EKKJ 5x2,5?
Att ha en teoretisk effekt framdragen känns rätt, för 11kW kan duga åt riktiga elbilar, nattladd kanske ger 20-30mil...
Har man riktig elbil använder man trefasladdning och därmed får bilen tillgång till 11kW. Du verkar fortfarande inte riktigt ha greppat koncepten som diskuterades i din förra tråd. I ditt fall kommer bilen enbart använda en fas för laddning. Det gör att det enda vi pratar om är 230V och troligen max 16A som ger en teoretisk maxeffekt på 3,6kW. Om du drar fram en eller tre faser spelar ingen som helst roll eftersom endast en kommer användas.

Det är inte heller relevant att blanda in 400V i diskussionen eftersom denna typ av koppling bara kan förekomma när man har maskiner som använder trefas.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

För elbilar med enbart enfasladdning så kan det vara värt att tänka på att två faser 16A, alltså 400V, kan med en transformator ge 230V med nära 28A. Det blir en klumpig trafo som säkert också är rätt dyr, men om man absolut vill ladda snabbare än vad ens abonnemang på 16A klarar så är det en lösning.

Men om nu problemet som ska lösas är att ladda en elbil med enfas så snabbt som möjligt så bör bästa lösningen vara att ordna med mätartavlan med en minielcentral som jag föreslog som förgrenar dels till bostaden och dels till laddbox, och säkra upp till 25A huvudsäkringar. Eller om det redan är 6mm2-kablage till bostaden bara säkra upp till 25A direkt.

Var är detta? På vissa platser, t.ex. hos Göteborgs Energi, så är fasta avgiften samma oavsett om man har enfas 16a eller trefas 25A, åtminstone till lägenheter. Standard verkar vara att dra 25A trefas (!!!) till lägenheter då stambyte sker. Du kanske redan har 25A huvudsäkringar? I så fall stuva om befintlig el i lägenheten så att den mestadels fördelas på två faser, och anslut enfas laddbox på tredje fasen och låt den dra hela 25A. Med 25A huvudsäkringar så kan du t.ex. köra ena halvan av spishäll samt ugn på samma fas, och andra halvan av spishäll och diskmaskin på den andra fasen. Ifall du inte också har tvättmaskin/torktumlare i lägenheten så finns cirka ingen risk att köra sönder säkringar pga överlast om du inte kör några speciella grejer.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av Palle500 »

Sen kanske det bör påpekas att du inte kan ta ut 11 kW 3-fas eller 3,6 kW enfas (beroende på vald fas's belastning) samtidigt som du lagar mat på spisen, kör disk/tvättmaskin i bostaden.
Edit
MiaM hann före
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

Just ja, vissa laddboxar kan förses med strömtransformatorer, som gör att den automatiskt laddar så mycket som huvudsäkringarna orkar men inte mer, och alltså laddar saktare istället för att bränna säkringar ifall man lagar mat, diskar, tvättar eller liknande samtidigt som man laddar bilen.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 2 mars 2024, 08:52:02
merc200dalarna skrev: 1 mars 2024, 21:38:57 Vad gör folk med riktiga elbilar då? Jag är ju nöjd med 3,6kW för jag siktar på plugin.
Om jag förstår dig rätt: att dra 2,5mm2 via trefas ger åtminstone en teoretisk max på 11kW. Vad heter en sådan kabel? EKKJ 5x2,5?
Att ha en teoretisk effekt framdragen känns rätt, för 11kW kan duga åt riktiga elbilar, nattladd kanske ger 20-30mil...
Har man riktig elbil använder man trefasladdning och därmed får bilen tillgång till 11kW. Du verkar fortfarande inte riktigt ha greppat koncepten som diskuterades i din förra tråd. I ditt fall kommer bilen enbart använda en fas för laddning. Det gör att det enda vi pratar om är 230V och troligen max 16A som ger en teoretisk maxeffekt på 3,6kW. Om du drar fram en eller tre faser spelar ingen som helst roll eftersom endast en kommer användas.

Det är inte heller relevant att blanda in 400V i diskussionen eftersom denna typ av koppling bara kan förekomma när man har maskiner som använder trefas.
Var inte så långsint Agehall ; )
Jag lär mig.
Ge mig istället namnet på den kabel för 230v 16A som får dras utomhus/grävas ned i rör. Och om jag kopplar från min egen central, för att undvika problem i den med 'överbelastning', ska jag ha en lastbalanserare i den då?
Kan du inte, bara på kul, använda centralbyggaren på hagers sida och stoppa i de komponenter DU anser jag ska sätta i, ta en screenshot?
Min elcentral i hallen har idag huvudbrytare, jordfelsbrytare, 15 dvärgbrytare varav 3 är 16A, och mycket tomma platser.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

MiaM skrev: 2 mars 2024, 09:20:00 Just ja, vissa laddboxar kan förses med strömtransformatorer, som gör att den automatiskt laddar så mycket som huvudsäkringarna orkar men inte mer, och alltså laddar saktare istället för att bränna säkringar ifall man lagar mat, diskar, tvättar eller liknande samtidigt som man laddar bilen.
Lastbalanserare?
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

MiaM skrev: 2 mars 2024, 09:01:23 För elbilar med enbart enfasladdning så kan det vara värt att tänka på att två faser 16A, alltså 400V, kan med en transformator ge 230V med nära 28A. Det blir en klumpig trafo som säkert också är rätt dyr, men om man absolut vill ladda snabbare än vad ens abonnemang på 16A klarar så är det en lösning.

Men om nu problemet som ska lösas är att ladda en elbil med enfas så snabbt som möjligt så bör bästa lösningen vara att ordna med mätartavlan med en minielcentral som jag föreslog som förgrenar dels till bostaden och dels till laddbox, och säkra upp till 25A huvudsäkringar. Eller om det redan är 6mm2-kablage till bostaden bara säkra upp till 25A direkt.

Var är detta? På vissa platser, t.ex. hos Göteborgs Energi, så är fasta avgiften samma oavsett om man har enfas 16a eller trefas 25A, åtminstone till lägenheter. Standard verkar vara att dra 25A trefas (!!!) till lägenheter då stambyte sker. Du kanske redan har 25A huvudsäkringar? I så fall stuva om befintlig el i lägenheten så att den mestadels fördelas på två faser, och anslut enfas laddbox på tredje fasen och låt den dra hela 25A. Med 25A huvudsäkringar så kan du t.ex. köra ena halvan av spishäll samt ugn på samma fas, och andra halvan av spishäll och diskmaskin på den andra fasen. Ifall du inte också har tvättmaskin/torktumlare i lägenheten så finns cirka ingen risk att köra sönder säkringar pga överlast om du inte kör några speciella grejer.
Här är det inte aktuellt med sådana lösningar, som sagt, övernattsladdning eller runt en mil i timmen duger gott. Jag varken åker långt i bil, eller kan på något sätt 'tjäna' på plugin. Men prisbilden på bilar, och min situation gör att jag når
en begagnad plugin, med elektrisk 4wd, vilket passar mitt fiskeintresse. Att involvera BRF med att säkra upp är inte aktuellt. Lösningen via min elcentral i hallen är den enda jag kan presentera för BRF. Jag betalar, jag kan visa att det görs av fackman!
Bor i en liten ort på gränsen mellan Västmanland/Dalarna. Vår huvudsäkring är nog 16A (Utan att veta exakt)
Skriv svar