Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Agamemnon »

Skulle behöva ett nätaggregat att koppla till bilens batteri när jag gör omprogrammeringar av boxar och gör andra saker som kräver tändning på under väldigt långa stunder. Hur skulle det fungera om man använde ett billigt kina 13V 50A nätt agg till detta? Såg att de var justerbara upp till 13 volt och hade någon sorts strömbegränsare. Borde inte själva batteriet fungera som en stor filterkondensator och se till att matningen till bilen blir snygg? Nätagget ska ju vara filtrerad DC också såklart men det kanske inte är lika kritiskt hur snygg den spänningen är om man ska koppla den på ett batteri. Finns det några nackdelar med att göra så här? Säg att nätagget kommer behöva lämna 10A av sina 50A större delen av tiden för att hålla bilen vid liv.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Prins Valiant »

Varför inte bara köpa en normal batteriladdare för bilbatterier och ha den inkopplad. Tycker det låter konstigt att du skulle behöva 10 amp för omprogrammering.
Det viktigaste med batteriladdare som är konstant inkopplade är att de bryter vid en viss spänning, d.v.s. att de ej laddar mer än strax över 14V. Om man inte skall koppla ifrån batteriet vid laddning, vilket du inte kommer att göra, skall det inte ladda med en massa ampere. Jag har någonstans i mitt bakhuvud ca 6 amp.
Men satsa på en bra laddare som kan användas för underhållsladdning av bilar.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Agamemnon »

Men om aggregatet ger 13 volt så lär det aldrig överladda. Och strömmen kommer ju vara hyfsat låg obelastat. Jag har en CTEK som ger 5A men det duger inte när bilen är vaken och drar en massa ström.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Prins Valiant »

Sant att det aldrig kommer överladda. Jag funderar ändå på detta att jag har någonstans i bakhuvudet att en laddning, utan att lossa batteriet, skall ligga under ca 6Amp, så gör även Citek tydligen.
Reviderat: Jag har nu googlat och hittar inget om strömgräns vid laddning.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Agamemnon »

Batteriet tar väl den laddning som den klarar av vid en viss spänning. I bilen laddar den ju både 20 och 30A om det behövs. Och det finns 75A snabbladdare på Amazon. Den biten oroar mig inte. Frågan är hur dessa switchade nätagg tycker om att bli bakmatade med batteriet? Sedan har vi frågan om galvanisk avskiljning. Det kan vara trist att få fasen ut i jorden på bilen så man får sig en liten pärla. Gäller att kolla sånt.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Prins Valiant »

Du har aldrig gått i tankarna att åka till bilskroten och köpa ett par begagnade bilbatterier och koppla in dessa med startkablar. Man kan ju kolla med en voltmeter vilka batterier man skall välja, att de ligger på över 12 volt vid köptillfället. Kanske fråga om de har någon nyinkommen bli som kanske krockat.
Returbilen tar 400-500 kr för större begagnade batterier.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Agamemnon »

Visst har jag funderat på batterier också, men det är 20 kg mot 0,6 kg så en något klumpigare lösning. Dessutom klarar inte ett extra batteri av så många extra timmar. Att exempelvis knäcka CEM-koden på en Volvo kan ta uppåt 24 timmar genom att testa alla kombinationer. Som sagt, vissa saker tar väldigt lång tid.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av ajje »

Det fungerar utmärkt med ett stort DC-aggregat som underhållsladdning när man måste hålla bilen vaken en längre tid.
Det är så de gör på verkstäderna.

Ställ agget på 13,5V så blir det bra och ingen risk för överladdning.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Agamemnon »

Precis vad jag ville höra, tack! Just detta för 450 kr kunde bara justeras mellan 11-13V men 13 räcker. Då drar man inte ur batteriet iallafall. Dessutom känns det lite säkrare.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av cittra49 »

20 minuter att knäcka tydligen om man bygger en sån här https://github.com/vtl/volvo-cem-cracke ... me-ov-file , vad är det för program du kör nu?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Glenn »

Ett annat problem man kan få är att vissa nätagg ogillar att bakmatas med spänning.

Been there done that.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Agamemnon »

Borde gå att lösa med en kraftigare diod?
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Agamemnon »

cittra49 skrev: 19 februari 2024, 10:38:12 20 minuter att knäcka tydligen om man bygger en sån här https://github.com/vtl/volvo-cem-cracke ... me-ov-file , vad är det för program du kör nu?
Oj det var fina grejer. Ska kolla på detta. Tack
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Glenn »

Agamemnon skrev: 19 februari 2024, 14:11:30 Borde gå att lösa med en kraftigare diod?
Absolut, men man får tänka på det, och även tänka på spänningsfallet.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?

Inlägg av Agamemnon »

Vad tror du om att använda ett solid state relä istället för en diod för att slippa spänningsfallet? Kopplat så att relät bryter plusmatningen när det inte finns någon 12V ut från DC aggregatet? Eller bryter jorden kanske är bättre? Eller har jag missat något?
Skriv svar