agehall skrev: ↑15 februari 2024, 12:38:13
Jag väljer att bortse från alla tveksamheter runt detta. Det är något som TS får ta med sin BRF och det har väldigt lite med elektronik att göra...
merc200dalarna skrev: ↑15 februari 2024, 08:55:11
Enfas, 230volt har jag gett upp, då det "anses" osäkert, trots att jag förstår, och har provat att ställa ned till 8A (1800w). På en lånebil.
Mmm, det anses osäkert, men en vettig laddare drar mindre effekt än en kupévärmare som folk kör hursomhelst. Jag är ytterst tveksam till att det egentligen är ett problem.
merc200dalarna skrev: ↑15 februari 2024, 08:55:11
Trefas klarar pluginhybrider med råge, och övernattladd är det enda jag ber om, det motsvarar 3,6kW. Vilket också är ombordladdaren på min eventuella bil.
Nja, är det verkligen så? Nu är det något år sedan jag hyrde en hybrid senast, men då tog de iallafall bara 1-fas. I vår samfällighet är alla laddboxar konfigurerade till att bara köra 1-fas som standard just eftersom hybrider inte brukar tycka om 3-fas.
merc200dalarna skrev: ↑15 februari 2024, 08:55:11
Jag är inte intresserad av 7kW eller 11kW. Jag är intresserad av den tekniska möjligheten att ladda med MAX 3,6kW och att med råge göra det tekniskt säkert.
(Så jag skulle kunna presentera det som ett möjligt alternativ för BRF)
Så 1-fas 16A alltså.
Problemet är att om det ska göras säkert enligt konstens alla regler (och det kommer din BRF vilja för de vill inte ta ansvar för något annat) så behövs utrustning installeras. Det enda vettiga är att lägga fram förslag om att det ska installeras riktiga ladduttag. Allt annat lär skapa huvudvärk för både dig och BRF:en oavsett om det är elsäkerhetsmässigt OK eller inte.
Jag anser också att det både går och är OK att ladda med 8A på ett 230 schuko, vilket jag provat, det gav runt 1800w enligt Kiabilen jag laddade. Det skulle duga gott åt mig, egentligen, men det är andra som fnyser åt det!
Hybrider laddar med 3,7 eller 7,4kW(i specialfall, eller nyare) 3,7 gäller på den bilen jag tittar på. Jag bryr mig inte om faser, jag ser på effekten, i mitt fall 3,7. Anledningen till att jag nämner 3-fas är för att den är inte begränsande i mitt fall.
Att ta ut MAX effekt ur enfas, blir med mitt tankesätt sämre än att använda 3-fas Röd CEE, för röd CEE är gjord för mycket större påfrestning. CTEK Njord Go vore idealiskt för mig, bara BRF godkänner att jag visar dem appen och betalar i efterskott!
I ditt sista exempel menar du att enfas 16A är att med råge ladda i 3680W, vilket jag förstår uträkningen på, men att JAG menar att trefas röd CEE är det som ger "råge". Om din 16A enfas anses säkert, vilket den är, så skulle jag föredra trefas, för då vet jag att jag gjort mer än vad som krävs för att ingenting någonsin skulle kunna skyllas på mig, elsäkerhetsmässigt.
Jag är liksom 'pragmatisk', både för 'extra försiktighet' OCH för att förstå att enfas 16A med rätt area-trådar duger fullgott för mitt ändamål.