Motorvärmaruttag till laddbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

Palle500 skrev: 15 februari 2024, 07:39:24 Ta först reda på vad din laddhybrid kan laddas max med?
Och har du behov av max laddeffekt?
En laddhybrid brukar ha relativt liten batterikapacitet så 1-fas 6A brukar räcka för att ladda fullt över natten.

Du behöver inte vara orolig över att det ev är olagligt att lyfta på kåpan på din elcentral. Den största orsaken att du INTE skall lyfta på kåpan och börja mäta är att det är livsfarligt! Vet man inte vad man håller på med så är det stor risk att du råkar peta på spänningsförande delar och faller ned död.
Finns ingen anledning att du skall in i elcentralen och mäta lite för att lära dig mera och ännu värre använda YT som förebild. Mycket bättre att lära dig detta genom vettiga teoristudier.
Tex har Bo Siltberg skrivit en bra serie om detta.
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
Enfas, 230volt har jag gett upp, då det "anses" osäkert, trots att jag förstår, och har provat att ställa ned till 8A (1800w). På en lånebil.
Trefas klarar pluginhybrider med råge, och övernattladd är det enda jag ber om, det motsvarar 3,6kW. Vilket också är ombordladdaren på min eventuella bil.
Jag är inte intresserad av 7kW eller 11kW. Jag är intresserad av den tekniska möjligheten att ladda med MAX 3,6kW och att med råge göra det tekniskt säkert.
(Så jag skulle kunna presentera det som ett möjligt alternativ för BRF)
Mindmapper
Inlägg: 6439
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Mindmapper »

Du sätter bra med begränsningar! 3,7 kW klarar du dig på. Sedan kommer kanske någon annan som vill ha mera. Eller du byter jobb och kör mer och byter elbil. Det blir inte riktigt framtidssäkert med 3,7 kW. Att bygga om efter ett antal år blir en dyr lösning.

Du sa att det var ca 10 bilplatser. Att dra om till dessa blir en del pengar och är kanske inte så populärt om det var gjort med tanke på framtiden. Finns det inte någon möjlighet att offra någon bit gräsmatta i närheten av väggen och sätta upp några laddplatser.

En annan sak som måste tänkas igenom är hur ska det betalas. Ska det mätas och någon får uppdraget att räkna och skicka räkningar? En automatisk betal lösning där man betalar med kort? En fast väl tilltagen summa? Förmodligen kommer det att bli mycket snack.
Nerre
Inlägg: 26731
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Nerre »

agehall skrev: 15 februari 2024, 07:16:29 Jag fattar inte vad som är problemet. Om TS vill ladda en hybrid eller elbil, är det väl bara att köpa en kabel och köra. Finns ju kablar som är Typ2 i ena ändan för att kopplas in i bilen och beroende på vad man har för uttag ”i väggen” så väljer man andra ändan.
Bara och bara. Har man en parkeringsplats med motorvärmaruttag har man antagligen ett separat hyresavtal för den, och där brukar det ofta anges att elbil inte får laddas från motorvärmaruttaget.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av agehall »

Jag väljer att bortse från alla tveksamheter runt detta. Det är något som TS får ta med sin BRF och det har väldigt lite med elektronik att göra...
merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 08:55:11 Enfas, 230volt har jag gett upp, då det "anses" osäkert, trots att jag förstår, och har provat att ställa ned till 8A (1800w). På en lånebil.
Mmm, det anses osäkert, men en vettig laddare drar mindre effekt än en kupévärmare som folk kör hursomhelst. Jag är ytterst tveksam till att det egentligen är ett problem.
merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 08:55:11 Trefas klarar pluginhybrider med råge, och övernattladd är det enda jag ber om, det motsvarar 3,6kW. Vilket också är ombordladdaren på min eventuella bil.
Nja, är det verkligen så? Nu är det något år sedan jag hyrde en hybrid senast, men då tog de iallafall bara 1-fas. I vår samfällighet är alla laddboxar konfigurerade till att bara köra 1-fas som standard just eftersom hybrider inte brukar tycka om 3-fas.
merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 08:55:11 Jag är inte intresserad av 7kW eller 11kW. Jag är intresserad av den tekniska möjligheten att ladda med MAX 3,6kW och att med råge göra det tekniskt säkert.
(Så jag skulle kunna presentera det som ett möjligt alternativ för BRF)
Så 1-fas 16A alltså.

Problemet är att om det ska göras säkert enligt konstens alla regler (och det kommer din BRF vilja för de vill inte ta ansvar för något annat) så behövs utrustning installeras. Det enda vettiga är att lägga fram förslag om att det ska installeras riktiga ladduttag. Allt annat lär skapa huvudvärk för både dig och BRF:en oavsett om det är elsäkerhetsmässigt OK eller inte.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

Mindmapper skrev: 15 februari 2024, 10:56:53 Du sätter bra med begränsningar! 3,7 kW klarar du dig på. Sedan kommer kanske någon annan som vill ha mera. Eller du byter jobb och kör mer och byter elbil. Det blir inte riktigt framtidssäkert med 3,7 kW. Att bygga om efter ett antal år blir en dyr lösning.

Du sa att det var ca 10 bilplatser. Att dra om till dessa blir en del pengar och är kanske inte så populärt om det var gjort med tanke på framtiden. Finns det inte någon möjlighet att offra någon bit gräsmatta i närheten av väggen och sätta upp några laddplatser.

En annan sak som måste tänkas igenom är hur ska det betalas. Ska det mätas och någon får uppdraget att räkna och skicka räkningar? En automatisk betal lösning där man betalar med kort? En fast väl tilltagen summa? Förmodligen kommer det att bli mycket snack.
Du missförstår, jag tänker bara ordna en lösning åt MIG! När BRF sätter upp laddstolpar så är det ju löst. Men jag tänker inte vänta på beredning, beslut, finansiering, votering och årsstämma. Bara ordet elbil ger mig kväljningar med rådande förutsättningar, och jag är ointresserad av "gratis sandbatterier som laddas på 35 sekunder", miljötalibaner! Jag försöker förstå de tekniska begränsningarna, sedan löser jag bara uppgiften, jag behöver inte ens tänka, det går på automatik för mig. Det var därför jag gav liknelsen om att "bron är sprängd".
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 15 februari 2024, 12:38:13 Jag väljer att bortse från alla tveksamheter runt detta. Det är något som TS får ta med sin BRF och det har väldigt lite med elektronik att göra...
merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 08:55:11 Enfas, 230volt har jag gett upp, då det "anses" osäkert, trots att jag förstår, och har provat att ställa ned till 8A (1800w). På en lånebil.
Mmm, det anses osäkert, men en vettig laddare drar mindre effekt än en kupévärmare som folk kör hursomhelst. Jag är ytterst tveksam till att det egentligen är ett problem.
merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 08:55:11 Trefas klarar pluginhybrider med råge, och övernattladd är det enda jag ber om, det motsvarar 3,6kW. Vilket också är ombordladdaren på min eventuella bil.
Nja, är det verkligen så? Nu är det något år sedan jag hyrde en hybrid senast, men då tog de iallafall bara 1-fas. I vår samfällighet är alla laddboxar konfigurerade till att bara köra 1-fas som standard just eftersom hybrider inte brukar tycka om 3-fas.
merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 08:55:11 Jag är inte intresserad av 7kW eller 11kW. Jag är intresserad av den tekniska möjligheten att ladda med MAX 3,6kW och att med råge göra det tekniskt säkert.
(Så jag skulle kunna presentera det som ett möjligt alternativ för BRF)
Så 1-fas 16A alltså.

Problemet är att om det ska göras säkert enligt konstens alla regler (och det kommer din BRF vilja för de vill inte ta ansvar för något annat) så behövs utrustning installeras. Det enda vettiga är att lägga fram förslag om att det ska installeras riktiga ladduttag. Allt annat lär skapa huvudvärk för både dig och BRF:en oavsett om det är elsäkerhetsmässigt OK eller inte.
Jag anser också att det både går och är OK att ladda med 8A på ett 230 schuko, vilket jag provat, det gav runt 1800w enligt Kiabilen jag laddade. Det skulle duga gott åt mig, egentligen, men det är andra som fnyser åt det!

Hybrider laddar med 3,7 eller 7,4kW(i specialfall, eller nyare) 3,7 gäller på den bilen jag tittar på. Jag bryr mig inte om faser, jag ser på effekten, i mitt fall 3,7. Anledningen till att jag nämner 3-fas är för att den är inte begränsande i mitt fall.
Att ta ut MAX effekt ur enfas, blir med mitt tankesätt sämre än att använda 3-fas Röd CEE, för röd CEE är gjord för mycket större påfrestning. CTEK Njord Go vore idealiskt för mig, bara BRF godkänner att jag visar dem appen och betalar i efterskott!

I ditt sista exempel menar du att enfas 16A är att med råge ladda i 3680W, vilket jag förstår uträkningen på, men att JAG menar att trefas röd CEE är det som ger "råge". Om din 16A enfas anses säkert, vilket den är, så skulle jag föredra trefas, för då vet jag att jag gjort mer än vad som krävs för att ingenting någonsin skulle kunna skyllas på mig, elsäkerhetsmässigt.
Jag är liksom 'pragmatisk', både för 'extra försiktighet' OCH för att förstå att enfas 16A med rätt area-trådar duger fullgott för mitt ändamål.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av agehall »

Du kan inte ignorera antalet faser. Det är stor skillnad på 3-fas 3.7kW och 1-fas 3.7kW. Dels strömstyrkan men ännu mer laddaren i bilen. Den lär sätta begränsningarna för hur många faser du vill använda. Även om du har tillgång till 16A 3-fas via CEE så kommer bilen troligen bara ha en 1-fas laddare och därmed spelar det ingen som helst roll att du har tillgång till 11kW i ditt 3-fasuttag.

Kan dock säga att om jag hade suttit i styrelsen för din BRF så hade du inte kommit långt med detta.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 15 februari 2024, 13:32:47 Du kan inte ignorera antalet faser. Det är stor skillnad på 3-fas 3.7kW och 1-fas 3.7kW. Dels strömstyrkan men ännu mer laddaren i bilen. Den lär sätta begränsningarna för hur många faser du vill använda. Även om du har tillgång till 16A 3-fas via CEE så kommer bilen troligen bara ha en 1-fas laddare och därmed spelar det ingen som helst roll att du har tillgång till 11kW i ditt 3-fasuttag.

Kan dock säga att om jag hade suttit i styrelsen för din BRF så hade du inte kommit långt med detta.
Nej, effekten i bilen är ju densamma, och ja bilen är utrustad med en 3,7kW-laddare, troligtvis enfas, men det har jag inte brytt mig om. Så egentligen håller vi med varann om att trefas ger stora marginaler. Därför nämnde jag "CTEK Njord Go", vilken jag råkade se på bilfirman nu på förmiddagen, med röd CEE och allt.

Utveckla gärna varför DU motsatt dig i en fiktiv BRF, trots att du är inläst på tekniska lösningen och den säkerhetsmässiga aspekten?
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av agehall »

Enkelt - om du lägger fram samma resonemang som du för här för styrelsen så inser nog de flesta att du inte har full koll på vad du pratar om och att du bara vill få till laddning för din hybrid utan att ta hänsyn till någon annan. Som BRF-styrelse måste man ta hänsyn till hela föreningen och det innebär att individer inte kan göra hur de vill i ärenden som detta.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 15 februari 2024, 14:01:39 Enkelt - om du lägger fram samma resonemang som du för här för styrelsen så inser nog de flesta att du inte har full koll på vad du pratar om och att du bara vill få till laddning för din hybrid utan att ta hänsyn till någon annan. Som BRF-styrelse måste man ta hänsyn till hela föreningen och det innebär att individer inte kan göra hur de vill i ärenden som detta.
Jag vill att föreningen sätter upp (enstaka eller fler) laddstolpar, men det är inte realistiskt varken ekonomiskt eller efter efterfrågan. Jag kan inte efterfråga något som jag vet på förhand inte är efterfrågat.

Jag var nog mer nyfiken på vad du skulle ha för resonemang i en BRF-styrelse för ÄRENDET, inte personen, det finns latinska namn för sådant!
(Det finns svenska nid för dem med)
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av agehall »

Jag kan bara gå på det du har skrivit här och inget av det ger mig intrycket att det skulle resultera i ett förslag som jag skulle överväga att rösta för i en BRF.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 15 februari 2024, 14:29:34 Jag kan bara gå på det du har skrivit här och inget av det ger mig intrycket att det skulle resultera i ett förslag som jag skulle överväga att rösta för i en BRF.
Jag vet inte, men, du tycker inte det går lite i stäv med ditt första inlägg i min tråd? Där du resonerar rakt av om tekniska begränsningar? (Vilket jag håller med dig om i det fallet du nämner "strömstyrkebegränsning", Ampere, på en Schukoladdare)
Efter vilket vi båda har resonerat kring bättre lösningar (3-fas matning, där du är teknisk och säger att bara en fas används, och jag bryr mig inte om faser, för när matningen är 3-fas ger den en teoretisk max på 11kW, vilket ger mig marginal)

Så från "Schukoladdare duger bra, till: jag skulle aldrig godkänna en CTEK Njord på en CEE röd" är liksom både bakvänt rent tekniskt, och sedan blir det lite mer ämnat mot person och, då helt plötsligt, inte alls tekniken!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30041
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Ingen BRF kommer tillåta att någon laddar sin bil från ett uttag utan att kunna mäta hur mycket som används.
Inte ens små elskotrar från ett uttag i cykelrummet är godkänt. I alla fall inte här.
Det går heller inte att ta betalt för den elen utan att föreningen momsregistrerar sig. Och då blir det extra moms på elen eftersom det är en försäljning/affärsverksamhet.
Det man exempelvis kan göra är att höja hyran för de P-platser som har laddstolpe, så att det täcker den extra elkostnaden.
Men då ska det sitta ett uttag på respektive P-plats, och inte dras nån kabel från ett uttag vid centralen.
I området mitt emot monterade de ladduttag på samtliga P-platser, och höjde hyran markant för dem.

Här är annars en variant som styrelsen skulle kunna titta närmare på.
En stolpe med uttag för både motorvärmare och elbilsladdare, 3,7kW.
https://www2.qtsystems.se/produkter/lad ... orvarmare/
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av agehall »

merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 15:48:20
agehall skrev: 15 februari 2024, 14:29:34 Jag kan bara gå på det du har skrivit här och inget av det ger mig intrycket att det skulle resultera i ett förslag som jag skulle överväga att rösta för i en BRF.
Jag vet inte, men, du tycker inte det går lite i stäv med ditt första inlägg i min tråd? Där du resonerar rakt av om tekniska begränsningar? (Vilket jag håller med dig om i det fallet du nämner "strömstyrkebegränsning", Ampere, på en Schukoladdare)
Efter vilket vi båda har resonerat kring bättre lösningar (3-fas matning, där du är teknisk och säger att bara en fas används, och jag bryr mig inte om faser, för när matningen är 3-fas ger den en teoretisk max på 11kW, vilket ger mig marginal)

Så från "Schukoladdare duger bra, till: jag skulle aldrig godkänna en CTEK Njord på en CEE röd" är liksom både bakvänt rent tekniskt, och sedan blir det lite mer ämnat mot person och, då helt plötsligt, inte alls tekniken!
Det är lite olika infallsvinklar här.

Först och främst - även om en "CEE röd" (vilket fö inte är en bra spec på vad du menar) klara 11kW så är det 3.7kW per fas. Dvs om du bara använder en fas är det effektmässigt identiskt med ett vanligt 230V schuko-uttag förutom att kontakten är bättre.

Jag skulle utan vidare i mitt eget hem använda vilken laddare som helst som har en egen jordfelsbrytare i sig kopplad antingen till ett CEE-uttag eller en schuko-kontakt. Men det är när JAG tar ansvar för vad JAG gör i mitt egna hem. När det rör en BRF blir det helt andra saker som måste tas med i beaktningen.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 16:05:54 Ingen BRF kommer tillåta att någon laddar sin bil från ett uttag utan att kunna mäta hur mycket som används.
Inte ens små elskotrar från ett uttag i cykelrummet är godkänt. I alla fall inte här.
Det går heller inte att ta betalt för den elen utan att föreningen momsregistrerar sig. Och då blir det extra moms på elen eftersom det är en försäljning/affärsverksamhet.
Det man exempelvis kan göra är att höja hyran för de P-platser som har laddstolpe, så att det täcker den extra elkostnaden.
Men då ska det sitta ett uttag på respektive P-plats, och inte dras nån kabel från ett uttag vid centralen.
I området mitt emot monterade de ladduttag på samtliga P-platser, och höjde hyran markant för dem.

Här är annars en variant som styrelsen skulle kunna titta närmare på.
En stolpe med uttag för både motorvärmare och elbilsladdare, 3,7kW.
https://www2.qtsystems.se/produkter/lad ... orvarmare/
En länk är alltid bra, jag har läst om några enstaka lösningar från motorvärmarperspektivet, hittills är de alla helt galet omständiga, d.v.s. inte alls så enkla sett ur bilägarens perspektiv.
Jag vågar inte ens tala om för er hur motorvärmarna funkar i denna BRF.
Men att du påtalar "affärsverksamhet" är en rättvis bild, Sverige är ett land där man kan starta ett "kollektiv", en "ekonomisk förening" som ska hjälpa fler än en, för att sedan debitera varann.
Ingen reagerar på sådant, här i föreningen har det alltså varit tal om "hyra ut p-platser till gäster", ta betalt i BRF för en brygga som redan står där, folk har fått rena anfall av elcykelladdning, medan när jag ordnade en
rabatt på gräsklippning på 15k/år, då jävlar var det ingen som sa ett ord!!

Och, när jag sökte mig till ett forum för elektronik, för att bättre förstå tekniken bakom laddningen till en hybridbil, hamnar i debatt om hur det är i en BRF.
Skriv svar