Värmeplatta för lödning

Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Värmeplatta för lödning

Inlägg av Shimonu »

Känner mig lite begränsad i SMD-lödningen och känner inte att min varmluftstation har fungerat jättebra, den står mest och dammar nu. Jag har sett en del ha stor framgång med enkla värmeplattor, typ spisplattor eller liknande som man kan styra till en temperatur.

Har försökt googla lite men känns som man antingen stöter på industriell utrustning eller någon kinasak på amazon. Finns det något där emellan? Alternativt får jag köpa någon spisplatta och testa med, det är bara några hundlappar istället för tusenlappar då men känns lite mindre säkert.

Är det någon som löder SMD med värmeplatta och har tips på någon som fungerar bra?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Värmeplatta för lödning

Inlägg av hawkan »

Om du vill ha en lödugn så är T962 still going strong verkar det som https://www.ebay.de/itm/134223667075

Jag har ingen värmeplatta, jag skickar in kortet i ugnen en gång till ifall det behöver en refresh.
Men jag googlade lite på värmeplattor innan starten på ett projekt i vintras och denna typen verkar vara ok
Bild
Här är det möjligt att komma åt komponenter i varmt tillstånd, det går inte i en ugn.

Det finns de som är väldigt duktiga på att löda och löder smt utan problem med lödkolv. Flussmedel och träning.

Om du beskriver vad som inte funkar så bra med varmluftsstationen så är det säkert någon som har tips kring det.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Värmeplatta för lödning

Inlägg av Shimonu »

Jag löder en del SMT med penna och klarar mig okej, har även lyckats med mindre QFN men det går inte speciellt smidigt.

Jag har försökt löda små LIS2DE accelerometrar och utav många försök har jag lyckats någon enstaka gång. När jag kör med varmluft upplever jag att tennet och/eller lödpasta bara verkar torka ut. Jag kanske kör för varmt? Har försökt värma långsamt först på avstånd och sen köra närmare för att komma upp i smältpunkten men har inte haft något tillförlitligt resultat.
Har försökt titta på folk löda på youtube och det verkar alltid så lätt, tennet bara smälter så fint efter en stund men så blir det aldrig för mig. Sen är det lite tröttsamt med mindre komponenter som gärna vill blåsa bort och så ska man gärna hålla rätt med pincetten osv. Det känns som en ugn eller platta vore smidigare och allting löds på en gång efter lite förberedelse.

Jag tittade först på ugn men såg sedan folk ha så bra resultat med platta vilket också var lite billigare. Men ja, T962 eller liknande är väl vad jag sett också
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Värmeplatta för lödning

Inlägg av mankan »

Jag har bara gjort 3-4st kort med en IR-värmare i form av Yihua 853A som jag ställer på 200 grader och sedan tar jag varmluften på lägsta flödet och 340 grader. Lyckades t.o.m. få ett par 0201-komponenter att hamna där de skulle. Har tidigare sneglat på ugn men då verkade de behöva moddas mm och det var inte ett projekt till jag behövde.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Värmeplatta för lödning

Inlägg av hawkan »

Det var någon av tyskarna på Youtube, sahlander? som testade olika sätt att värma kort bl a sand i stekpanna och värmeplatta.
Ska se om jag hittar några av de men det blir senare idag.

... greatscott var det. Här är några videoar, vad andra tycker.



Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Värmeplatta för lödning

Inlägg av Shimonu »

Uppskattar tipsen!

Tänker att jag ska göra något snabbtest med spisplattan först och någon plåt. Men först ska jag ge varmluften ett försök till. Jag har bara använt lödpastan från electrokit och jag misstänker att det kanske inte är den bästa pastan. Jag ska beställa något annat från digikey och se om det inte ger lite bättre resultat.
MicLun
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 maj 2023, 15:15:25

Re: Värmeplatta för lödning

Inlägg av MicLun »

Köpte en värmeplatta på Ebay för omkring 100kr. Används en gång i veckan och fungrar utmärkt. Från start till 225 'C tar det ca 5 minuter.
Löd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar