0-20mA krets - något gör jag fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Brickbit
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 december 2014, 17:45:59
Ort: Linköping

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av Brickbit »

Den missade jag få med ja, vid 0V ca 0,08V enligt min multimeter.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av Icecap »

En fråga bara:
Varför MÅSTE du dra strömmen mot 24V?

Om du matar ut 24V och GND via Q1 drain har du en mycket enklare krets.

I essens skapar du en V->A generator som i sin tur blir omvandlat till V - för sedan bli omvandlat V -> A igen.

Det är ganska vanligt att man matar ut +24V och sedan har en transistor mellan GND och mA-utgången till att fixa detta.
Våra sensorer med 4-20mA fungerar så.

Fördelen är att det fungerar vid 48V också även om man kan vara tvungen att reglera ner drivspänningen till elektroniken.

Så i mina ögon - med den ytterst begränsat information du ger - har du vald fel riktning in i detta.
Brickbit
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 december 2014, 17:45:59
Ort: Linköping

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av Brickbit »

Fyller på med applikation då 🙂

Jag vill till x antal 0-20mA ingångar kunna generera från 0 (eller så nära som möjligt) till strax över 40mA. I två ändamål.

Det första för att kunna simulera mätvärden från dator (webb) via uC för att kunna demonstrera ett SCADA med "live" förändringar och trender från ett styrsystem. Spänningen är 24V i systemet.

Det andra en FAT-apapparat för att kunna testa styrskåp. Här är tanken jag har ett modulärt system med 12 kanals strömsimulatorkort, styrda av uC. Kanske via dator, kanske via rotary encoders.

I de allra allra flesta fall drar jag enbart signal till 0-20mA ingångarna, 24V och 0V direkt ifrån PSU via byglade plintar. Men det händer också att jag drar 2-tråd direkt, så här har jag vidare tanken att kunna välja via vippbrytare per kanal.

Felsignaler och underhållssignaler ligger från 1mA till 4mA, och ingångskorten stånger ner från 38mA, samt att det kan finnas lite overrange signaler mellan 20 och 22mA.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av 4kTRB »

Först måste du ju ha en 0-2V/0-20mA fungerande lösning vad jag förstår.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av Icecap »

Jag har jobbat med en god vän som jobbar MYCKET med SCADA-systemer, sensorer osv.

I alla de fall jag har varit inblandat i har det blivit dragit +24V direkt till PLC/mottagare och GND har varit där regleringen sker.
Brickbit
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 december 2014, 17:45:59
Ort: Linköping

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av Brickbit »

@4kTRB, i LTspice fungerar kretsen. Och det fina är att jag också där kan gå över 20mA, så att jag kan generera över 38mA, om jag har spannet 0-5V istället för 0-2V. Och eftersom det fungerar i LTspice, även om komponenterna där är ideala ... vore jag så lycklig om det skulle fungera på mitt lilla kopplingsdäck, och då kunna skicka efter lite PCB och lösa det här för att förenkla framförallt mina FAT :) En liten automatisk låda istället för lösa resistorer...


@Icecap, referens är alltid mot GND. Men, av fem huvudsakliga skäl väljer jag att enbart dra signal till I/O. Styrsystemets matning och ingångarna är inte galvaniskt avskiljda, så 24V och GND på ingångskortet har samma potentialer som matningen till bakplanet.

1) jag sparar, beroende på mot vad jag löser det, hälften eller två tredjedelar av kabeldragningen (en eller två kablar till analog ingång, istället för de två eller tre det annars blir, det blir många många meter kabel i ett större skåp)

2) De analoga ingångskorten kan maximalt driva 4 transmittrar om strömförbrukninger är 300mA eller mer, varje kort har åtta ingångar - då måste jag oavsett mata med 24V externt relativt ingången. Våra transmittrar drar allt från 80mA till 500mA på 3-tråd.

3) "Bakplanet" kan monteras med 8 I/O kort, där varje analogt ingångskort har 8 ingångar. Det blir upp till 64 transmittrar. Med exempelvis en förbrukning på 300mA per transmitter blir det då 20A. Vet inte vad bakplanet tillåter på rak arm, men det skulle bli en häftig kabeldimension för att mata bakplanet + att avsäkringen skulle vara lite menlös - inte helt praktiskt.

4) SIL-värden blir bättre med individuella säkringar på matningen. Jag använder ofta glasäkringar i LED-plint.

5) Gör jag likadant för system med transmittrar med låg strömförbrukning, som i skåp med transmittrar med blandad eller hög strömförbrukning känner våra servicetekniker igen sig och blir mindre förvirrade vid driftsättningar om problem uppstår.

Jag ritar runt 15 skåp per år, med allt ifrån runt 10 till 250 analoga 0-20mA ingångar för transmittrar, medel kanske runt 50 analoga ingångar, förutom digitala ingångar och utgångar, relän, och diverse annat i kommunikaitonsväg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av 4kTRB »

Att gå över 20mA är väl inte det svåra.
Du kan testa en annan OP. Kanske en AD823.
Eller som nämnts ovan, det finns andra lösningar.
Brickbit
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 december 2014, 17:45:59
Ort: Linköping

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av Brickbit »

Hej igen! Grejen är ju den att jag vill minimera antalet kablar (och antalet terminaler/anslutningar i en simulatorlåda) att dra och eventuellt koppla fel. Säg att det är 60 kanaler. Då lockar den här lösningen med gemensam 24V och enbart low side till ingångarna i styrskåpet. Dessa har en impedans om 262 ohm till jord. Det blir också mer av samma setup som i verkligheten med transmittar dragna med enbart en kabel till ingång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av Icecap »

OK, den anledning är helt acceptabel.

Men ditt kretslopp fungerar helt klart inte och det verkar hänga på rail2rail-problematik.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av ghu »

TS har nu problem med U1A och vilket fungerade perfekt på förra sidan innan ombyggnaden.

Min slutsats är att det inte är kopplat enligt schemat så en närbild på kopplingen är nog det enda som gör att vi kan hjälpa TS.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 0-20mA krets - något gör jag fel?

Inlägg av 4kTRB »

Här är en krets som förmodligen kommer fungera bra i praktiken.
0-20mA_LTSchTrace.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar