Byte av batteri Palm Pilot M515

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Byte av batteri Palm Pilot M515

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag köpte och använde flitigt en Palm Pilot M515 i början på 2000-talet (den släpptes 2002) och var mycket nöjd med den (tills jag skaffade en iPhone, men det är en annan historia).
I alla fall, jag hittade denna i förrådet för ett tag sedan, den gick att ladda men batteriet varade inte länge. Jag såg att man kunde köpa batteri till den men fick inte loss skruvarna.
I helgen fick jag ett ryck, på batteriexperten.se var det 10% på batterier och verktyg så jag beställde ett batteri och ett verktygsset. Det kom idag, och med dessa verktyg var det inga problem med att lossa skruvarna. Lite meck med att få loss det gamla batteriet, men det gick. Satte i det nya och skruvade tillbaka skruvarna.
Funkade helt perfekt.
Nu ska den på laddning så jag kan fortsätta spela Bejeweled (helt j-a beroendeframkallande spel :D )
Här har jag precis fått loss skruvarna och lossa på bakstycket.
IMG_4712.jpeg
Här sitter det nya batteriet på plats.
IMG_4713.jpeg
Här läser jag tillbaka senaste backupen (som bör vara från slutet på 2000-talet).
IMG_4714.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Byte av batteri Palm Pilot M515

Inlägg av Nerre »

Jag har tre stycke M500 plockade ur en skrotlåda på jobbet, men har ingen docka eller kabel till så jag har aldrig försökt ladda dem.

Borde försöka få tag på en kabel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byte av batteri Palm Pilot M515

Inlägg av Glenn »

Jag hade en Palm Vx i många år, det är väl typ den där med svartvit skärm.

Riktigt bra handdator, med ett otroligt bra koncept för syncning osv, palm desktop gjorde ju att man kunde använda palmen "på datorn", och sen bara trycka sync så synkroniserades dom.

Skaffade en Tungsten t2 efter men då fick jag en värsting ipaq av jobbet (12 papp tror jag den kostade) så det blev den istället, tyvärr var ju windows på den nåt infernaiskt värdelöst så man
saknade ju palmos precis hela tiden.
Skriv svar