Min första ljusbåge :(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

Hade min första ljusbåge när jag höll på med mitt 36 litiumbatteri. Allt var klart och monterat och jag skulle bara sätta fast laddkontakten med 2 små skruvar i batterilådan, och helt plötsligt smäller det till rejält och jag ser en ljusbåge. mitt finger blev svart av sot och laddkontakten smälte och den lilla skruven jag försökte skruva fast förkolnades.

Förstår inte riktigt hur det kunde uppstå. Nuddade jag laddkontakten av misstag? Var det för att jag skruvade fast laddkontakten med en plastbit och en liten skruv (jordkontakt). Om det var så varför hände det just då och inte tidigare? Jag hade ju skruvat fast den tidigare utan att ha orsakat en kortslutning.

Frågorna många, svaren få.

Nu hade jag tur och klarade mig bra men det kunde ha varit mycket värre. Batteriet frå jag slänga för den kan inte laddas då laddkontakten smälte.

Kan jag undvika det här med silikonhandskar och plastskruvmejslar (icke ledande) ?
IMG20240205110705[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av md7dani 5 februari 2024, 11:11:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av ajje »

Utan bilder är det omöjligt för oss att bedöma vad som gick fel.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17170
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av AndLi »

Jag gissar att din skruv var jordad/minus/whatever och på baksidan av där du skruva fast den gick det en positiv ledare.

Bilder så kanske det gått att se vad som gick fel....

Mer kunskap eller mer skyddsutrustning...att bara fortsätta med mer skyddsutrustning är ju lite som att stoppa i en ny säkring och hoppas den håller denna gång...
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

"Jag gissar att din skruv var jordad/minus/whatever och på baksidan av där du skruva fast den gick det en positiv ledare."

Jag önskar att det var så för då skulle jag förstå.

Jag lade upp en bild. Den övre skruven är opåverkad om man tittar på bilden.

man ser sotet från ljusbågen och den nedre lilla skruven på bilden saknas och den var helt svart. Hur kan den ha skapat kortslutningen? Den sätter bara fast plastbiten och laddkontakten på plats.

Ska dubbelkolla ikväll om det kan ha orsakat nån kortslutning nånstans i batterilådan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11347
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett foto av hur det ser ut där på insidan ger förmodligen förklaringen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17170
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av AndLi »

Ja den skruven har nog kommit åt en pol på kontakten och en ledare, som hamnar fel när man trycker in kontakten...
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

Tack alla för bra svar. Öppnar lådan ikväll och tar lite bilder. Hoppas vi hittar svaret..
Malmute
Bannad
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2023, 17:05:15

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av Malmute »

Råkade ladda en Cap med 220 i ett par timmar, 220 var kopplat till fjärrbrytare "Jula Anslut# på 1 så såinte så stor skillnad mellan Fre tror jag efter som 2 brytare blir on med till Capen En Ducati 50 uf med oisolerade trådar! Gissa om det small när jag råkade sluta dom! tur för mig att det var en Metall kedja som tog smällen, en nära döden upplevelse för mig. El vad tror ni? Människor har ju överlevt Blixtar. Tåg ledningar.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

Malmute

Låter obehagligt

Här kommer bilder inifrån lådan. Skruven som blev förkolnad är helt fristående och har inte kontakt med nåt annat än luft, se nedre bild. Slutsatsen är att jag måste ha fumlat med skruvmejseln och nuddat laddkontakten, vilket skapade en kortslutning mellan matning och jord.
IMG20240206193844[1].jpg
Här nedan är kablaget, röd matning, Svart jord, och laddkabeln som grenar sig i matning och jord på BMSen.
IMG20240206194752[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 6 februari 2024, 20:48:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: använd inte IMG ihop med attachment
bearing
Inlägg: 11266
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av bearing »

Högst olämplig kontakt för 36s (150VDC).
Akai
Inlägg: 1363
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av Akai »

Jag tolkar texten på BMS 10Cell 36V

Ändå en olämplig kontakt. Även för 36V
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av md7dani »

Ja men precis, ser ut som 36V och 16A.

Jag undrsr en sista sak, hur hade jag kunnat undvika en kortslutning i det här fallet ?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17170
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av AndLi »

Ha koll på vad som är ledare och var de ligger och inte kortslutning dessa.
bearing
Inlägg: 11266
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av bearing »

md7dani skrev: 9 februari 2024, 07:08:27 Ja men precis, ser ut som 36V och 16A.

Jag undrsr en sista sak, hur hade jag kunnat undvika en kortslutning i det här fallet ?
Batterier är knepiga eftersom att de inte går att "stänga av", samt att vid en kortslutning kan de ge nästan oändligt ström.

I det här fallet berodde det nog på kontaktdonet. Med plus och minus så när varanda utan en plastvägg mellan dessa är risken stor att kortsluta med en skruvmejsel av misstag.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17170
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Min första ljusbåge :(

Inlägg av AndLi »

Men om han kört in skruvmejseln mellan plus och minus i kontakten borde inte skruven blivit skadad.
Skriv svar