Isoleringstransformator-matning brunn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tisselhala
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 november 2022, 09:41:57
Ort: Dals Långed

Isoleringstransformator-matning brunn

Inlägg av Tisselhala »

Jag har en värmare i en brunn för att inte vattenledningen och kringutrustning skall riskera att frysa. Det har hänt att jordfelsbrytaren har löst och allt som finns på denna fas t.ex. en frysbox blir spänningslös med de konsekvenser detta får. Har funderingar på att isolera brunnen galvaniskt med en isoleringstransformator och har då en fundering kring hur sekundärledningen skall jordas om det behövs och om jag jordar den skall jag då installera en jordfelsbrytare på sekundärslingan. Värmaren är ett kamflänselement IP64 men trots det vid ogynnsam väderlek orsakar detta det beskrivna problemet. Har isolationsmätt ledningen ut till brunnen med 500V och fått värdet 480 Mohm.
Hazze
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Isoleringstransformator-matning brunn

Inlägg av Mindmapper »

Är det säkert att det är elementet som orsakar detta?
Vore det inte enklare att byta element om det är elementet som orsakar det? Motorer brukar också orsaka att jfb löser.
Vad är ogynnsam väderlek?
Många frågor men det känns som att har man en förklaring så vore det enkelt att lösa problemet.
Om det är elementet kan det då vara att när det vilar byggs det på med kondens inne i elementet. Isåfall hjälper det knappast att byta element. En jfb på 100 mA kanske vore bättre lösning. Samtidigt får man se till att den jfb bara finns till brunnen.
Tisselhala
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 november 2022, 09:41:57
Ort: Dals Långed

Re: Isoleringstransformator-matning brunn

Inlägg av Tisselhala »

Tack för svaret
Ogynnsam väderlek är när det växlar från minus till plus. Mätningen sker från ett uthus och visst jag kan dra en fas med jfb på 100 mA men avståndet är långt till centralen så min fundering var att galvaniskt skilja förbrukaren i brunnen. Är denna fundering helt åt skogen eller skulle det hjälpa. Kamflänselementet är en månad gammalt och elementet är orsaken. Isolation mäter jag detta får jag 40 kohm
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Isoleringstransformator-matning brunn

Inlägg av Mindmapper »

Det låter som ett fall av kondens. Jag tvekar att isolation eller en 100 mA jfb kommer att hjälpa. Kondensproblematiken kommer fortfarande att finnas. Möjligtvis är isolationslösningen bättre eftersom ingen jfb borde lösa. Då kan alltså elementet värmas upp så att kondensen försvinner. Fast hur långvarig den lösningen blir är jag inte säker på.

Kondens kommer fortfarande att bildas när inte elementet är igång. Den lösningen som jag tror är bäst är att se till att ett nytt element inte får bygga upp kondens. En liten viloström genom elementet skulle nog lösa det. Beroende på hur det ser ut så skulle kanske en lampa som lyser och värmer hela tiden fixa det. En värmekabel skulle vara en annan lösning. Förutsatt att den förläggs så att den hindra fukt att bygga kondens i elementet. Eller att den helt enkelt ersätter elementet.
Är absolut ingen expert på detta. Men det är de lösningar jag skulle prova.

En annan sak jag skulle prova är att ta in elementet och torka upp det i värme. Bäst att låta det torka först innan du kör ström igenom det. Om du har något uttag som inte går över jfb. Eventuellt ett absolut säkert ställe dit ingen går där du kan köra elementet utan skyddsjord. Ett låst rum dit bara du har nyckel. Får du bort fukten i elementet så försvinner ofta överledningen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Isoleringstransformator-matning brunn

Inlägg av mrfrenzy »

Byt till en värmare som inte påverkas av kondens.
Exempel:
Värmekabel som är tät för placering inuti vattenrör.
48V värmeelement (där får du också din galvaniska isolering på köpet).
Skriv svar