Värde på kondensator....?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Hej
Håller på o felsöka ett kretskort till en värmepump och beställde lite nya komponenter enbart med märkningen till hjälp innan jag lött av nåt.
Beställde bla ett par kondensatorer på 0.1uf eller 100 nf som jag tolkade det, allt såg typ samma ut på märkningen.
Men när jag lött av och mätte kapitancen på de gamla har de helt andra värden samt det står .1 ufk i märkningen vilket jag missat, blev osäker på om jag dabbat mig?
Bifogar bild på de gamla och de nya nedan, skrivit värdena i rött uppmätt med min multimeter, har jag köpt rätt kondensatorer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser ut att vara rätt.

Att du mäter mycket lägre kapacitans på de gamla är ju ett gott tecken på att du är på rätt spår - att de gamla är tokslut.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av Haralt »

Nisse46,
varför inte nämna vilken värmepump och modell det är och vilket kretskort i den? Kanske ett trevligt foto på kretskortet?
Det är till hjälp för andra som har liknande problem.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Klas-Kenny skrev: 30 januari 2024, 12:00:10 Ser ut att vara rätt.

Att du mäter mycket lägre kapacitans på de gamla är ju ett gott tecken på att du är på rätt spår - att de gamla är tokslut.
Tack, ja de är 18 år gamla så hoppas det är de som bråkar bla..
Blev osäker när det stod .1 ufk, vad står k:t för nån som vet?
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Haralt skrev: 30 januari 2024, 12:24:22 Nisse46,
varför inte nämna vilken värmepump och modell det är och vilket kretskort i den? Kanske ett trevligt foto på kretskortet?
Det är till hjälp för andra som har liknande problem.
Ja, hade väl tänkt skriva en rad när jag testat vad jag kan men här e en bild på kretskort innedel.
Det är en Sanyo 123, 18 år gammal, får E01 felkod, kommunikationsfel mellan inomhusenhet och utomhusenhet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av Klas-Kenny »

nisse46 skrev: 30 januari 2024, 12:28:47 Blev osäker när det stod .1 ufk, vad står k:t för nån som vet?
Verkar vara tolerans.
På sidan 10 i databladet så står följande:
M = ±20%, K = ±10%
Exakt sättet som din är märkt på verkar inte finnas i databladet (såna detaljer kan ju ha ändrats på 18 år :) ), men detta exempel finns i alla fall, med toleranskod M:
Skärmbild 2024-01-30 125611.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Det databladet har jag missat, men det stämmer nog bra med att det är tollerans.
När jag sökte på ufk fick jag inte upp nåt vettigt om det.
Har lött på de nya nu o sugen på o prova, men ska nog beställa o byta alla andra elytkondingar med även om de visar hyfsat rätt när jag mätat.
18 år är rätt lång tid :)
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Det sitter en vit box med 3 ben märkt X01 mellan ica.n och tempsensorkontakten som jag inte vet vad det är, är det nåt jag kan mäta av med multimeter tro?
Den sitter så nära kontakten så går inte läsa av men undrar vad det kan vara, ska man löda av o kolla?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av Haralt »

Det är alltså en luftluft-värmepump som du reparerar?

Kan vitboxen vara en kristall, jag bara gissar? Vad står det på undersidan på kretskortet där den sitter?
Kanske kan ge ledtråd.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av rvl »

Tre ben, nära processorn, X - allt lutar mot kristall, men kapslingen ser inte bekant ut i mina ögon.

Jag skulle låta den vara i fred från lödkolven tillsvidare, om inte enheten är totaldöd förutom korrekt spänning.

"DEB-SER" ...intressant, kan det vara anslutning för seriell debugger?
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Haralt skrev: 30 januari 2024, 14:09:22 Det är alltså en luftluft-värmepump som du reparerar?

Kan vitboxen vara en kristall, jag bara gissar? Vad står det på undersidan på kretskortet där den sitter?
Kanske kan ge ledtråd.
Stämmer bra Haralt, det är en luftluft som jag fixade fjärren till i somras o som gått bra hela hösten o fram till i julas då innedelen började skorra högt som fan i vissa lägen så jag fick stänga ner den, lät som den skulle explodera.
När jag tog ut innekortet o kollade så satt ett 12v solid state relay löst och såg då att båda dc-benen var av men låg an sas, så trodde det var det som skorrat i samband med motorn.
Fläktmotorn lät illa med så efter att ha bytat lagren på den med för andra gången och ohmmätt lindningar och kollat hall-ic:n så den verkar ok.
Men efter byte av SSR samt ett 12v switchrelä så fick jag ändå felkod E01 vid uppstart, reläet slår på och sen av igen sen blinkar operation lampan.
Startar jag den i fläktläge så går innefläkten i alla lägen, grön operationlampan blinkar ett par min men går sen över till fast sken så motor/fläkt delen verkar fungera iaf.
Har råkat ut för att reläet slår från och operationlampan blinkar innan ett par ggr vid start, men efter dragit strömmen o startat om har den sparkat igång.
Denna gång så hjälpte inte det så det verkar vara en förslitningsgrej, ska bara hitta vad :)

X01 står även på baksidan, jag bände isär lite och såg S250A översta textraden, kan det vara nån säkring?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av nisse46 30 januari 2024, 15:09:02, redigerad totalt 2 gånger.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

rvl skrev: 30 januari 2024, 14:33:32 Tre ben, nära processorn, X - allt lutar mot kristall, men kapslingen ser inte bekant ut i mina ögon.

Jag skulle låta den vara i fred från lödkolven tillsvidare, om inte enheten är totaldöd förutom korrekt spänning.

"DEB-SER" ...intressant, kan det vara anslutning för seriell debugger?
Vad gör en kristall, lödbanorna verkar gå till processorn?
Deb-ser verkar vara inkoppl för debugger men överkurs för mig tror jag.
Jag har inte mätt spänningar med kortet inkopplat så vet ej om x01 är död om det är det du menar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av Marta »

Rör den inte, det är en keramisk resonator, en typ av billigare kristall. En frekvensbestämmande komponent for processorns klocka. Det står X01 bredvid, så ingen tvekan. Keramisk resonator har ofta tre pinnar. Kristall vanligtvis två samt metallkapsel..
Kan teoretiskt orsaka kommunikationsfel om frekvensen flyttat sig mycket. Det är inget Du kan testa med en multimeter. De är värmekänsliga, löd inte på den i onödan.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Hej Marta!
Oj då ska jag inte pilla på den mer, fick böja den lite för o se översta texten hoppas jag ej sabbat den mer för det :(
Ett tag tänkte jag att den fastnat i detta E01 läge, det går ju inte att cleara felkoder man fått, endast göra reset på fjärren efter avläsning.
Finns säkert verktyg för sånt men inget en vanlig dödlig har tillgång till.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av Icecap »

Om den fastnar i E01-läge betyder det att processorn kör o därmed resonatorn.
Så X01 är OK!
Skriv svar