Prins Valiant skrev: ↑15 april 2024, 09:28:45
En sådan där solcellsladdare. Det är ungefär som solcellsladdad julgransbelysning, det finns knappt sol på vintern!
Sedan undrar jag om ditt zig-uttag har kontakt med batteriet när tändningen är ifrån. Lätt att kolla, blir zig-tändaren glödande med tändning från.
Jag tror att ifall du skaffar ett bra batteri och laddar det inför vinteruppställningen, klarar det hela vintern. Jag har en gammal BMW Roadster som klarar 6 månader parkering och använder ett vanligt blybatteri. Dessa gamla bilar har inga elförbrukande bus-system eller larm som drar ström när bilen är avstängd.
Ja typ o sen tar fönsterrutan massa effekt , huvudbrytare.
Ett vanligt bilbatteri kan stå ett år och endast tappat 20-30% frånkopplat
Allt är förbrukningsvaror ur nåt slags perspektiv, men om man underhåller ett batteri rätt så är det fullt rimligt att få ut 10 år eller mer vid måttlig körning.
Håll koll på djupurladdningar. Tänd kupébelysningen när det är dags att starta bilen när batteriet kan vara tveksamt, och sluta försöka ifall belysningen blir för morotsfärgad när startmotorn går. Visst, det finns några procents chans att bilen startar på den sista trötta sucken från startmotorn, men man kan också vara helt säker på att batteriet tar stryk. Nu är ju detta en bil med insprutning så det är väl större chans att den startar relativt snabbt om den stått länge, åtminstone jämfört med förgasarbilar som oftast behöver använda motorns rotation för att driva bränslepumpen och mala på startmotorn 30-60 sekunder om bränsleslangarna är helt tömda på bränsle. Men ändå.
Bilen vill dra lite mot vänster man måste hålla lite åt höger hela tiden. Jag misstänker jag har påverkat hjulets cambervinkel då jag bytte kulled. Det får bilen att dra åt ett håll eller annat om vinklarna är olika. Jag tror ju inte det är styrstaget som förblev orört.
Sorry om jag redan tjatat om det (och glömt att jag tjatat om det i denna tråd), men:
Ifall du inte redan gjort det så kosta kanske på en komplett fyrhjulsinställning. Detta är ju en bil som du antagligen kommer ha kvar länge och jag antar att man inte köper halvbra däck för några hundralappar begagnat längre. Så det är bra dels för att undvika däckslitage och dels för körkomforten att göra en fullständig justering.
Kan man ens justera bakaxeln på en 900? Min servicemanual talar endast om justering av framhjulen.
Jag hade tänkt prova mäta upp camber och toe-in själv, det ser inte så omöjligt ut, även caster kan man visst mäta genom att ta två mätningar. Eftersom tanken är jag ska kunna jobba på denna bil själv och inte vara beroende av verkstad. Jag kommer förmodligen att röra framvagnen igen, byta bussningar osv, då kan jag inte börja åka till en verkstad varje gång.
Ny dag nya problem. Bakre höger broms ligger på och vägrar släppa, fick vända efter några hundra meter och ta annan bil till jobbet.
Har inte alls sett på bakbromsarna så det fick jag väl tji för nu. Oklart varför det händer först nu, efter jag fixat frambromsarna. Eller var det bara att det råkade vara minus 3 i morse...
Jag undrar annars varför har inte saab oken några fjädrar på klossarna som ska hjälpa till att pressa ut dom igen från skivan? Det har varit vanligt på alla andra bilar jag har och har haft.
Vad jag sett är det mest Akebono som sysslar med returfjädrar, men då ingår även rostande glidpinnar.
Nu har jag inte sett vad din SAAB har för bakhjulsbromsar, men eftersom du talade om -3C, så tänkte jag att den kanske har handbroms med bromstrumma i likhet med Volvo från samma tid.
Jag menade inte fjädrarna trycker tillbaka kolvarna, de är inte så starka utan ganska veka. Men det finns fjädrar på själva klossarna som gör att bromsklossarna inte ligger löst när bromskolven åker tillbaka, samt att de ej ligger emot skiva. T.ex. på min Mazda 6.