Interface till Tuya

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Interface till Tuya

Inlägg av Shas »

Hej på Er alla... Jag håller på med ett litet projekt där jag vill överföra tillstånd från en Arduino enhet till mitt Tuyanätverk. Jag tänkte använda mig av ett reläkort som redan pratar med Tuya.

Det jag behöver göra är att styra brytare B1 med hjälp av en 3V signal från Arduinokortet.

Ett litet relä fungerar säkert och det hanterar jag men jag funderar på om det inte vore bättre med en transistor...

Är det någon som skulle kunna assistera med hur en sådan lösning skulle kunna se ut.. Typ av komponenter, schema mm.

Tack på förhand //Shas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Marta »

Du måste ge mer information för att kunna få ett bra svar.

Om jag förstått frågan i första stycket rätt så vill Du kunna fjärravläsa tillståndet på fyra utgångar från en Arduino via nätverk. Det enda jag hittar på Tuya reläkkort är något med fyra utgångar i form av reläkontakter. Du behöver fyra ingångar för att lösa den efterfrågade uppgiften.

Andra stycket Du skriver är motsägelsefullt, vill Du helt enkelt att Arduinon skall dra ett relä när dess utgång aktveras? Det kortet jag kunde hitta ser ut att sakna ingångar för lokal styrning, men kanske kan modifieras om knapparna på det har möjlighet att styra reläerna.

En länk till exakt det kort Du tänker använda hade varit bra, samt ett förtydligande av vad Du vill åstadkomma.

Tillägg:

Ser nu att kortet är förberett för att styras lokalt. Förutsatt att K1 till K4 är ingångar med pull-up och Com är GND så kan Du använda en transistor. Är spänningen mellan Com och K? 3.3V kan Du antagligen även ansluta direkt.

Med tranststor, koppla samman enheternas Com, anslut äveb transistorns emitter dit. Kollektorn direkt till K? och basen genom ett motstånd på ungefär 10k till Arduinons utgång. Vilken liten NPN-transistor som helst kan användas, t.ex. BC547.
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Shas »

Jag har uppenbarligen gett för mycket information ;-)

Jag har en styrspänning från Arduinon på 3V. I en reläkonfiguration används dessa att att dra spolen på ett enpoligt relä vilket sammanlänkar Com och K1. I mitt fall är det tre tillstånd som ska avläsas vilket innebär tre reläer K1-K3.

Jag har full koll på programmering men när det kommer till hårdvara är det sämre... Jag vet inte vad Pull-up är för något och jag har inte mätt spänningen mellan COM och K. Båda korten spänningsätts dock via samma transformator via dess usbportar (splitter)

Har ritat upp hur jag tänker mig en transistorlösning baserat på BC547 och så som jag uppfattar att du säger... Är detta korrekt ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5818
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Interface till Tuya

Inlägg av rvl »

Fortfarande litet magert med information...

Är alltså K1-K3 direkt kopplade till reläspolen? I såfall vilken typ av relä? Eller nån modul som som inkluderar reläerna och elekronisk styrning (inklusive frihjulsdioder) av dessa? I så fall, Exakt typ av modul?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Marta »

Det Du titat upp är rätt.

Pull-up är ett motstånd mellan en ingång och Vcc/Vdd för att hålla den på hög nivå och tillåta att något sänker den till noll genom att förbinda den med GND/jord.

Arduino kan inte driva reläspolar direkt. Den förstörs om Du försöker detta.

Är det ett kort som detta Du använder?
https://www.expert4house.com/sv/hemauto ... module-4ch
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2164
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Interface till Tuya

Inlägg av LeCanard »

optokopplare, kanske ?
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Shas »

Marta skrev: 25 januari 2024, 12:12:00 Det Du titat upp är rätt.

Tackar för detta...

Ja det stämmer faktiskt det är det kortet, Jag har precis fått spets på det. Tidigare har jag löst "interfacet" med en 230 puck kompatibel med Tuya. Inte så snyggt men det fungerade.

Förövrigt ett roligt projekt, Arduinon känner av kostnaden på elpriset på det område som du valt S1-S3 därefter kan man ställa in tre lägen. Billigt, mellanläge och dyrt. Med denna information kan du förregla tex elgolvärmen i badrum. Du kan förhindra värmepumpen att starta... självklart tillsammans med parametrar som inomhustemperatur, utetemperatur och tid

Det är bara fantasin som sätter gränser....

Ha det // Stefan
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Shas »

LeCanard skrev: 25 januari 2024, 13:43:28 optokopplare, kanske ?
Hmm... Som sagt är jag ingen expert och Optokopplare har jag ännu mindre koll på än transistorer... Förklara gärna hur du tänker

// Stefan
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Re: Interface till Tuya

Inlägg av zwanzig »

Här finns en bra guide för användning av transistor som elektronisk strömbrytare för att driva t.ex. ett relä.
viewtopic.php?t=5153&hilit=Transistor+s ... B6mbrytare
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Shas »

Hej på Er!

Nu har jag efter en tids väntan fått ett gäng transistorer... Kopplade in enheterna enligt tidigare skiss men det gick inte som planerat...

Någonting hände dock... Tuyaenheten tappade minnet och hamnade i pairingmode...

Måste tänka om... Fler förslag?
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Shas »

Jag läste lite om optokopplare som gav som förslag... Kanske inte så dumt..

Beställer ett gäng 817 så får jag testa helt enkelt
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Marta »

Sätts Tuya i detta läge genom att hålla nere någon av knapparna då strömmen kopplas på? I så fall måste Du se till att arduino har nollor på sina utgångar då detta sker. Det kan vara så att arduino har pull-up's på sina I/O. I så fall kan det hjälpa att sätta t.ex. 1k motstånd mot GND på arduinons utgångar för att hålla dem på noll tills de sätts av programvaran.
Shas
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:18:45

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Shas »

Nej håller jag nere en knapp strömlöst och sedan sätter i pluggen händer inget annat än det som ska hända och inget resettas
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Interface till Tuya

Inlägg av Marta »

Är allt rätt kopplat kan inget annat ske än att "knappar trycks ned". Det måste i så fall finnas någon specialfunktion som startas av misstag.

Testa att först starta arduino och komtrollera att det är nollor på utgångarna. Koppla därefter in Tuya och se om den startar normalt då?

Har Du läst igenom all dokumentation och även sökt på nätet efter info kring kortet? Möjligheten finns att där är någon finess med flera knappar nedtryckta samtidigt som Du är omedveten om.
Skriv svar