Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hasse01
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2024, 18:21:19

Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Hasse01 »

1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Hasse01 18 mars 2024, 14:03:24, redigerad totalt 1 gång.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av ds77 »

Jag tor ingen här kommer göra uppgifterna åt dig.

Du kan ju börja med att visa vad du har försökt med hittils så kanske du kan få några tips i rätt riktning.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av rvl »

Håller fullständigt med. Visa modigt vad du själv hittils kommit fram till, så kan någon berätta var det eventuellt brister och knuffa beräkningarna i rätt riktning.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Haralt »

Här litet om spänningsfall över en spole vid växelström.
https://download.lenze.com/AKB/German/2 ... nUk_de.pdf

Här litet om impedans, som man behöver vid växelströmsberäkningar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans
Senast redigerad av Haralt 21 januari 2024, 19:07:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tor ingen här kommer göra uppgifterna åt dig.
Precis och det är emot forumreglerna, dessutom.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Haralt »

Hasse01,
Vad får du Uppgift 3a till?
Du ska räkna ut induktiva reaktansen XL för spolen, uttryckt i Ohm.
Då kan impedansen Z för hela kretsen beräknas.
Då kan strömmen genom kretsen beräknas I = U/Z
Då kan spänningen över resistorn beräknas, Ur= I x R
Ur=99 Volt
Svar 3b: kretsens fasvinkel, dvs CosFi = 64,5 grader
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Mindmapper »

Hasse01 skrev: 21 januari 2024, 18:29:48 har frågat en del elektriker som jag känner men tydligen så räknar man bara sånt här i skolan och inte i arbetslivet. Har bett läraren om hjälp men får inget svar. Detta är min sista utväg känns det som, tack på förhand.
Det finns många typer av elektriker. En del räknar mest på vilken kabel som går åt. En del elektriker tycker inte heller att de använder ohms lag. De flesta elektriker har ohms lag, effektlagen samt Kirchoffs lagar inne i hjärnan. När de ställs inför ett problem sker med automatik en process i hjärnan som tar fram en uppskattning av strömmar som är tänkbara.

Det är inte normalt att en elektriker räknar med reaktanser i serie med resistanser efter det att han slutat skolan. Det finns dock många som håller på med lite mer avancerade jobb som elektriker. Då är det viktigt att kunna räkna med reaktanser och fasförskjutningar.

Under utbildning är det också viktigt att veta sambanden mellan reaktanser och fasförskjutningar. Det blir mindre och mindre av resistiva laster ute i anläggningarna. Sedan kommer en stor del av elektrikerna att glömma hur de gjorde dessa uträkningar under utbildningen. Behöver de någon gång göra en sådan uträkning vänder de sig till någon annan på firman.

Min erfarenhet säger mig att en del elektriker nästan ångrar att de inte använde mera engagemang under studietiden. Det finns en del elektriker som vill avancera och utvecklas i jobbet. Det kanske inte alla erkänner men att tjäna mer pengar eller ha ett annorlunda arbete sporrar en del. En väg dit kan vara att läsa in en högre behörighet.

Vägen till att bli elektriker behöver en förståelse för dessa fasförskjutningar och därmed uträkningar för att få förståelse för sambanden. Sedan väljer man hur man vill utvecklas i yrket. Det finns väldigt många utvecklingsmöjligheter. Där brukar arbetsgivarna ofta vara lyhörda och uppmuntra de som vill utvecklas.

Låter tråkigt att du inte får hjälp av läraren. Låter nästan som tjänstefel!
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Haralt »

Hasse01,
Din lärare måste kunna hjälpa till och stödja sina elever. Vad ska annars eleverna ha en lärare till? Om läraren inte kommer till din skolbänk, kan du ju på rasten kanske fråga läraren.
När jag tittar i en av skolböckerna vi hade nämligen Ellära elektroorienterade yrken, av Arne Englund, Stig Olsson, tryckt 1974, ISBN 91-47-00335-9, kapitel "Växelströmslärans grunder", på sidan 62 och 63 där står just detta du undrar om. Den kan du nog låna på bilioteket, gå till bilioteket och hör.
Skolböckerna kan väl inte vara sämre idag?

En vanlig elektriker kanske inte kan detta om växelström. En civilingenjör på elteknik som gått 4 à 5 år på teknisk högskola t.ex. KTH eller Chalmers på eltekniklinjen kan sådant här.

Här bifogat foto på de två böcker vi hade, det är den som ligger underst är den jag hänvisar till ovan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 22 januari 2024, 09:59:38, redigerad totalt 3 gånger.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Mindmapper »

Haralt.
Det ingår i elektrikerutbildningen att förstå och kunna räkna på fasförskjutningar och aktiva, skenbara och reaktiva effekter. Samt en del annat relaterat till växelström. Naturligtvis så ska en elingenjör kunna mycket mera. Men en elektriker ska kunna klara av ett yrkesbevis för att få arbeta självständigt upp till en viss nivå som elektriker. De flesta får den teoretiska kompetensen för yrkesbeviset i utbildningen till elektriker. Sedan tillkommer en praktisk bit för att få den begränsade aktorisationen för elektriker.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Mindmapper »

Hasse01 skrev: 21 januari 2024, 18:29:48 Tjena!
Skriver inte för att jag är lat men har försökt räkna ut dessa uppgifter nu i en månad och det blir bara fel. Har kollat runt i allt läromedel jag har och Google men löser fortfarande inte det och har frågat en del elektriker som jag känner men tydligen så räknar man bara sånt här i skolan och inte i arbetslivet. Har bett läraren om hjälp men får inget svar. Detta är min sista utväg känns det som, tack på förhand.

3ab4ab.PNG
6abc.PNG
En stor hjälp för mig när jag höll på med sånt här var att använda trianglarna. Effektriangeln och impedanstriangeln är väl de mest användbara.
På det sättet fick jag en bild över vad som påverkar och hur jag skulle räkna. Att börja räkna i rätt ordning är väl svårigheten.

Att rita upp trianglarna och vilka formler som man använder för att räkna ut de olika sidorna är en stor hjälp.
På sidan för XL skriver du in de formler som finns för att räkna ut XL. Det är några stycken. Samma för R och Z skriv in formlerna för dessa sidor också.
Ofta är det bara omarbetningar av samma formel men det kan vara bra att se dom vid den sidan man är intresserad av att beräkna. När man vet vilka värden man vet och vilka man saknar brukar det oftast lossna.
Hasse01
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2024, 18:21:19

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Hasse01 »

1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Hasse01 18 mars 2024, 14:05:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Formlerna ska väl finnas i kursboken.
Hasse01
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2024, 18:21:19

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Hasse01 »

Haralt skrev: 21 januari 2024, 18:45:39 Här litet om spänningsfall över en spole vid växelström.
https://download.lenze.com/AKB/German/2 ... nUk_de.pdf

Här litet om impedans, som man behöver vid växelströmsberäkningar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans
pdf dokumentet går ej att läsa in
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av rvl »

Fungerar inte för mig heller, men det fanns i Google cache.
Länk inkluderande automatöversättning till engelska som troligen fler förstår jämfört med den ursprungliga tyska texten.
https://webcache-googleusercontent-com. ... r_pto=wapp
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Behöver hjälp med uträkningar av skol uppgifter

Inlägg av Haralt »

Jo, den länken funkar:
https://download.lenze.com/AKB/German/2 ... nUk_de.pdf

På Uppgift 3A, beräkning av spänningsfall över motståndet.

Du har räknat ut strömmen I = U/Z = 230/70 = 3,2 A.
Men det är ingen fasförskjutning mellan ström och spänningen över ett motstånd, därför blir väl spänningen över motståndet helt enkelt U = I x R = 3,2 x 30 = 96 Volt. Eller har jag fel?
Senast redigerad av Haralt 22 januari 2024, 16:16:06, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar