Privatflygplan och deras motorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av säter »

Vågar man fråga vad 2st sådana utbytes kostar?
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av Janson1 »

Jag tror jag gav 35000 för två "factory rebuilt magnetos" inkl högspänningskablage. Jag hade ingen core men det hade gjort ett par tusen spänn billigare. Det verkar som alla delar från USA inom flyget har gått upp rejält sista två åren...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av säter »

Det var ju ganska måttligt ändå.
Jag hade tippat på det dubbla.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av säter »

swirve skrev: 21 januari 2024, 19:34:53 De jag flugit har lycoming io-360 o o-360 o de ger väl 160-180hk på 5.9l slagvolym.
Är det insprutningsmotor respektive förgasarmotor?
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av LeCanard »

@Säter : Japp
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av säter »

Är det helt mekanisk insprutning på flygmotorer?
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av bearing »

Det borde finnas flera varianter av flygmotorer som går på diesel?

Enligt ett tidigare inlägg har Janson1 jobbat med en flygkonverterad modern Mercedes bildiesel. De motorerna verkar ha common rail med elektronisk styrning av insprutningsventilerna enligt vad jag hittat på Google.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av Janson1 »

Ja,inprutningssystemen är helt mekaniska på Lycoming och Continentals flygmotorer, Dom är till och med så mekaniska att om man glömmer blandningsreglaget på så svämmar motorn över om den inte är igång... Dessa system skulle ALDRIG gå att ha på en bil!
Sen finns det några dieselmotorer som är moderna. Förutom Thielert så finns det en snarlik AustroEngine. En tysk stjärnmotor som skulle funka på diesel (jetA1) jag tror den hette Zorce eller nåt sånt, kan inte hitta den på nätet. Sen finns det en SMA diesel som är certifierad men har aldrig sett någon på riktigt. Vi kallar dom för dieselmotorer men dom måste kunna köras på JetA1 som är ett jetbränsle som finns på fler och fler flygplatser.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av säter »

När jag var grabb startade och landade det besprutningsplan på skogen en bit utanför staden.
Det påstods att dessa var dieslar med stjärnmotor.
Undrar vad det kan ha varit för modell?
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av Haralt »

Kan det vara AustroEngine som är i iranska drönarna?
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Privatflygplan och deras motorer

Inlägg av alexanderson »

Janson1 skrev: 24 januari 2024, 10:38:59 Magneticerade järnbitar kan man göra själv med ström medans "riktiga" magneter är lite mer sällsynta jordmetaller.
Innan man använde AlNICo-magneter och keramiska magneter i högtalare användes Kromstål, Koboltstål och Wolframstål för högtalarmagneter. Neodym-magneter och Samarium-Koboltmagneter är bara ca 40 år gamla.
Skriv svar