Energimätare som följer elpriset?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av Glattnos »

Jag har en energimätare(3-fas) på matningen till gäststugan för att hålla koll på hur mycket den drar.
Det här min mätare:
IMG_8783.jpg
Verkar vara typ denna: https://www.conrad.com/en/p/tip-thuring ... 09760.html

Nu vill jag även veta vad strömmen kostar, inte helt exakt men hyfsat nära. Eftersom jag har timpris så räcker det inte att mätaren visar totalt antal kWh för det beror ju även på när energin passerade mätaren.
Jag skulle vilja ha en lösning som kan räkna ut va strömmen kostat. Typ att den mäter energin varje timme och multiplicerar med den timmens spotpris för att slutligen lägga det till totalsumman. Alternativt att mätaren loggar data på nått sätt och att beräkningarna görs i nån app eller liknande i efterhand.

Är det nån som har nån smart lösning på detta? Ska helst vara en enkel lösning men om det inte finns enkla lösningar så kan en mer avancerad funka också. Jag kan tänka mig att byta mätare och lägga lite pengar på att få detta att fungera om det behövs :)

Edit: Hade lagt in fel mätare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glattnos 14 januari 2024, 20:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av Mickecarlsson »

mätaren har även Mbus-port och kan loggas med Logger 1010 Modbus, eller Logger 3030 PRO + Mbus konverter.
Installera HomeAssistant och skapa en utility meter som får spotpriserna från Nordpool. Dock kräver lite pill och att du lägger till en databas till Home Assistant

EDIT: Såg fel, det är inte Modbus, det är M-bus, två helt olika saker. Sorry
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av Glattnos »

Jag hade faktiskt lagt in fel mätare också, har ändrat nu så det är en bild på min mätare :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av Mickecarlsson »

Den har pulsutgång, lite mer meck, men det går att få ihop. Här är en blog om det: https://mdbind.com/blog/2021/01/power-m ... pberry-pi/
Jag hade dock använt en av GPIO-portarna som ingång i stället för en LDR.
Sen får du mecka lite med Python för att hämta spotpriser och mäta per timme. Men det är en start.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av PeterH »

Vad har du för elleverantör, idag verkar det som att dom flesta kan visa din timförbrukning via app eller hemsida direkt... Kan vara värt att kontakta ditt elbolag och fråga innan du gör dig omaket att bygga nåt. Annars tror jag både Tibber och Greenely har tredjeparts läsare för just det du vill göra...
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av Glattnos »

Mickecarlsson: Tackar :) Ja precis, den har en lampa som blinkar i takt med förbrukningen. Jag har sett att det finns visa prylar som läser av den och det kanske är enda sättet med denna mätare. Jag hade gärna bytt mätare om det fanns nån med en färdig och enkel lösning, men jag ska läsa vidare :)

PeterH: Jag var lite otydlig men detta gäller en elmätare som är installerad enbart på matningen till gäststugan så det är inte fastighetens elmätare jag vill läsa av :) Så det går inte att gå via elleverantören.
Iofs så kanske det på nått sätt skulle gå endå, om man vet vad det kostar för hela fastigheten och sen räknar ut hur stor del av det som är gäststugan :humm: Men det blir iofs ungefär samma hårdvara man behöver :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av PeterH »

OK, då förstår jag... sökte lite lätt och det verkar finnas hur många "färdiga" projekt som helst, många baseras på Arduino som är billigt och relativt enkelt, kolla exempelvis denna sida: https://automatiserar.se/bygg-en-egen-l ... elmataren/
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av Rohan »

Själv har jag en ZMNHXD från Qubino installerad vid min bergvärmepump. Den använder Zwave och jag samlar data via min Home Assistant. Tyvärr inte billigt men det har fungerat mycket bra hemma hos mig.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Energimätare som följer elpriset?

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag körde MySensors mot S0-porten men la ner det efter 3 år. Hur jag än kopplade eller kodade fick jag hela tiden spikar i rapporteringen.
Jag kör nu i stället Shelly som funkar helt perfekt.
Denna kan du använda mot HomeAssistant: https://www.styrahem.se/p/825/effektmat ... ly-pro-3em
Lite billigare: https://www.styrahem.se/p/629/effektmat ... shelly-3em
Skriv svar