Antennutformning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Antennutformning

Inlägg av bjornj »

Jag ber redan nu om ursäkt för min bottenlösa okunskap i ämnet men hoppas på lite hjälp från dem som kan bättre.
Jag tänkte försöka få till en liten AM sändare på ca 1MHz räckvid 50 m för övervakningsändamål. (garagedörr).
Som mottagare tänkte jag använda den lilla IC'n TA7642.
Frågan är hur antennen skall utformas. Våglängden blir ju runt 300 meter så någon kvartsågsantenn är inte aktuell.
Finns den något enkelt sätt att att beräkna villken impedans en tex 10 meter lång tråd skulle utgöra vid 1MHz.
Jag inser att saken är komplicerad med komplex matematik, imaginäratal, reflektioner och stående vågor ect.
Kanske inte ens låter sig beräkna ens tumregelsmässigt.
Jag kom just nu på en sak. Om man seriekopplar antennen med ett motstånd och mäter spänningen över det med
ett oscilloscop kanske man kan få en bild av antennens impedans.
Det gäller ju att hålla sig under tillåten effekt vilken den nu kan vara?
En annan tanke var att linda en stor spole med dia 0,2 m tex induktans 10uh vilket skulle ge 62 Ohm vid 1MHz.
Kan en sådan fungera som antenn? Kan bli mycket effekt i alla fall
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Antennutformning

Inlägg av Bjaellerud »

För detförsta är et ju inte tillåtet att göra som du tänker.
Vanligen använder man antenner som är helt oteoretiska , bara en sladdstump på någon meter som passar in rent fysiskt.
Upptäcker du sedan att starka utländska stationer stör ut ditt projekt, något som sker när mörkret faller på, återstår att avbryta eller öka effekten och antennstorleken.

För att beräkna förlängningspolar till antenner kan man använda online calculatorer.
Exvis googla: loaded short vertikal antenna calculator.
När man sen fått fram spolens induktans finns spolberäkningsprogram online.

Roysan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Antennutformning

Inlägg av Marta »

Det där med egen konstruktion på 1MHz är ingen bra ide alls. Använd ett par färdiga radiomoduler på en för ändamålet tillåten och lämplig frekvens. Antingen 433MHz med 17cm antenntråd eller 2.4GHz med antenn på modulen. Det blir enklast och bäst på alla sätt.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Antennutformning

Inlägg av bjornj »

Bjaellerud skrev: 12 januari 2024, 13:36:05 För detförsta är et ju inte tillåtet att göra som du tänker.
Vanligen använder man antenner som är helt oteoretiska , bara en sladdstump på någon meter som passar in rent fysiskt.
Upptäcker du sedan att starka utländska stationer stör ut ditt projekt, något som sker när mörkret faller på, återstår att avbryta eller öka effekten och antennstorleken.

För att beräkna förlängningspolar till antenner kan man använda online calculatorer.
Exvis googla: loaded short vertikal antenna calculator.
När man sen fått fram spolens induktans finns spolberäkningsprogram online.

Roysan
Olagligt blir det väl först när uteffekten överstiger det tillåtna.
Hur mycket det är kanske någon kan upplysa om.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Antennutformning

Inlägg av bjornj »

Marta skrev: 12 januari 2024, 13:55:41 Det där med egen konstruktion på 1MHz är ingen bra ide alls. Använd ett par färdiga radiomoduler på en för ändamålet tillåten och lämplig frekvens. Antingen 433MHz med 17cm antenntråd eller 2.4GHz med antenn på modulen. Det blir enklast och bäst på alla sätt.
Du glömmer nöjet i att utveckla något på egen hand, Ofta så är ju det mycket viktigare än
användningsområdet. "det är resan som gör mödan värd" och allt det där.
Jag köpte faktiskt några sändare/mottagare 433 MHz på nätet för en billig peng.
De gick sönder omedelbart. Dessutom är det tveksamt om räckvidden räcker till.
Finns säkert dyrare grejor som funkar bättre men tveksamt om jag vill lägga pengar
på något som egentligen är ganska onödigt.
Bättre då att lägga ner många timmar på något hemgjort. Sån är jag.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Antennutformning

Inlägg av Marta »

Tillåten uteffekt på 1MHz, såväl som alla andra frekvenser utanför ISM-banden, är exakt noll W.

Det finns skräpmoduler som är 100% crap. Skippa dessa. Använd t.ex. ett par https://swechtrading.se/zencart/index.p ... 0macnt3be5 så har Du 50m räckvidd som ingenting. De är lite svåra att montera, men mycket lätta att programmera. Dessutom hyfsat sannolikt att bygget uppfyller radiodelen av CE.

Det finns även en annan modul som heter RFM69, men läs databladet före köp om Du tänker programmera själv, den är inte för nybörjare annat än med färdiga libbar.

För 2.45GHz heter modulerna NRF24l01, tyvärr är nog 50m i längsta laget för dessa.

Där är jättemycket för Dig att göra själv även med färdiga radiomoduler. Styrning av motorn kräver en hel del elektronik. MCU skall programmeras och det skall göras på ett sätt så den är säker. Med dubbelriktad kommunikation är det görbart. Se bara till att använda en stark och beprövad algoritm så nyckeln hålls säker.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Antennutformning

Inlägg av bjornj »

Nej du missförstår mitt syfte. Jag skall inte styra garagedörren. Bara skicka ett pip om den står öppen.
Grannarna blir så ledsna då.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Antennutformning

Inlägg av petertub »

Marta skrev: 12 januari 2024, 15:06:57 Tillåten uteffekt på 1MHz, såväl som alla andra frekvenser utanför ISM-banden, är exakt noll W.

Det finns skräpmoduler som är 100% crap. Skippa dessa. Använd t.ex. ett par https://swechtrading.se/zencart/index.p ... 0macnt3be5 så har Du 50m räckvidd som ingenting. De är lite svåra att montera, men mycket lätta att programmera. Dessutom hyfsat sannolikt att bygget uppfyller radiodelen av CE.

Det finns även en annan modul som heter RFM69, men läs databladet före köp om Du tänker programmera själv, den är inte för nybörjare annat än med färdiga libbar.

För 2.45GHz heter modulerna NRF24l01, tyvärr är nog 50m i längsta laget för dessa.

Där är jättemycket för Dig att göra själv även med färdiga radiomoduler. Styrning av motorn kräver en hel del elektronik. MCU skall programmeras och det skall göras på ett sätt så den är säker. Med dubbelriktad kommunikation är det görbart. Se bara till att använda en stark och beprövad algoritm så nyckeln hålls säker.
Det var en intressant modul. Det fanns bild på en sådan fastlödd på ett större kort, säljer de sådana också (undrar en som inte kan ytmontera)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Antennutformning

Inlägg av Marta »

Då är ett alternativ att bygga en vassare mottagare till den sändare Du redan har. Antar det är en rund IC på ett litet kort. Mottagaren som hör till är ett långsmalt kort med bl.a. en spole och en trimkonding. Det är denna mottagare som är riktigt usel. 433MHz är en hög frekvens, men långt ifrån omöjligt hög. Det är fullt möjligt att bygga en betydligt bättre mottagare.

27MHz med några mW är också en möjlighet som är betydligt lämpligare än 1MHz. Finns mycket elektronikskrot där som kan användas.


Angående den länkade modulen, tror inte den finns monterad på ett större kort. Det svåra är att padsen sitter på undersidan, utan genompläterade "halvmånar" vid kanten. Etsa en remsa ett par mm bred med raka linjer, ställ den på högkant och löda på modulen. Löda sedan det hela mot Ditt kort. Äe enklare än det låter.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Antennutformning

Inlägg av bjornj »

Jag antal att det finns en massa kanaler inom 433MHz bandet. hur vet man vilket man har
i billighetssändaren om man nu skulle satsa på den frevensen.
Jag hade tänkt att jag skulle slippa göra en superheterodynmottagare. Det är därför jag
valde 1MHz. Visserligen finns eller fanns TDA 7000 som ju är enkel att använda även vid 27MHz.
Finns den än?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Antennutformning

Inlägg av Marta »

Vill Du veta exakt frekvens så börja med att se om det står något på kretsen. Annars är det enklaste att leta efter signalen med en mottagare. Det är för övrigt oviktigt med en "enkel", bred mottagare.

Enkel inom citationstecken, för ingenting är lätt vid så höga frekvenser. Det är svårt att få något stabilt vid så höga frekvenser, därför färdiga moduler är det bästa för att få det bra och få det gjort.

För 27 MHz finns det elektronikskrot från privatradio. Det är kanske det enklaste alternativet för att bygga något själv. Något gammalt kristallstyrt borde vara användbart.

Det är svårt med radio för den som är ovan. Antennlängden är det minsta problemet. En mottagare är inte bara att sätta ihopa breda förstärkarsteg. Det blir ostabilt och massor av brus. Det måste till avstämda kretsar och det måste byggas noggrannt för att bli stabilt. Du kommer att lära Dig mycket av att försöka, men det kommer ta tid och flera misslyckanden.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Antennutformning

Inlägg av Marta »

Den gamla tidningen Radio & Television hade flera byggbeskrivningar av radiostyrning. De kan vara en god grund för att experimentera. Det finns att hitta på nätet. Jostykit hade en byggsats av enkel radiostyrning, även den finns att hitta på nätet. MF-spolar finns att få på nätet om man letar lite. Kanske inte exakt de som rekommenderas, men liknande.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1350
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Antennutformning

Inlägg av persika »

Här har jag gjort test med 433MHz-modulen HC-12.
Nästan 2km räckvidd.
Jag använder de nu för förbindelse med 300m avstånd. Fungerar bra.

viewtopic.php?p=1651223#p1651223
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Antennutformning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I ett gammalt nummer av Nuts&Volt fanns en beskrivning på en ”brevbäraren-har-varit-här-indikator” med en enkel givare och sändare 4-hundra-nånting-Hz och en lika enkel mottagare. En lysdiod tändes i mottagarenheten om brevlådelocket öppnats.
Jag vill bestämt minnas att jag har länkat till grunkan någonstans härinne :humm:
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Antennutformning

Inlägg av Jan Almqvist »

Mitt förslag är LoRa och Modbus RTU.
Jag har kunder som använder detta för övervakning och styrning med bra resultat.
Skriv svar