Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av breflabb »

Troligtvis så har motståndet arbetat med ganska hög temperatur
hela tiden och till slut gett upp.
Så jag skulle öka på effekten på den nya så att den inte går så varm
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av hummel »

SueCia skrev: 13 januari 2024, 14:07:07 Jag provade slipa resitorn på mitten och mätte sedan från ena benet till dit jag slipat, hade 0,5 Ohm.

Jag har beställt en 1Ohms resistor så får vi se, det kanske bara smäller till o så dömer jag ut skiten istället :)
Varför valde du 10 Ω om du mätte upp 1 Ω?
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av verkstaden »

Eh, det står väl 1 Omhs resistor, inte 10 hms resistor??
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av hummel »

När det var hopskrivet så läste jag fel, ursäkta!
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av SueCia »

Kondensator och resistor bytt, nu fungerar det igen :D

Däremot är lampan till den gröna "drift" indikeringen trasig, bände bort den gröna kåpan och det sitter nån slags glödlampa där.
Någon som vet modell, och framförallt hur man får lös lampan? Försökte med en polygrip med lite tejp lindat runt men lampan sitter där den sitter alltså.. :D
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av Mindmapper »

Är det någon mening att lägga ner så mycket jobb på att få dit en lampa. Det enklaste är väl att mäta spänningen och sedan sätta dit en grön LED i serie med lämpligt seriemotstånd. Är det AC så kan man sätta en diod i serie också.
Sedan lägger man kraft på att ersätta systemet med något modernare. Kanske att resten av ventilationen också skulle bytas. En modern värmeväxlare med inbyggd styrning kan kanske tjäna in sig på en 5 års period om det som sitter där nu är gammaldags grejor.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av Jan Almqvist »

SueCia skrev: 16 januari 2024, 23:09:25 Någon som vet modell, och framförallt hur man får lös lampan? Försökte med en polygrip med lite tejp lindat runt men lampan sitter där den sitter alltså.. :D
Jag tycker det liknar EAO Olten och i så fall är det kanske bajonettfattning på lampan?
Edit: Eller också ska den bara dras rakt ut?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av Fortran »

Lampan sitter väl i kontaktblocket på baksidan och kan inte plockas ut genom linsen.

Typ såhär.
lampa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av SueCia »

Mindmapper skrev: 17 januari 2024, 03:33:51 Är det någon mening att lägga ner så mycket jobb på att få dit en lampa. Det enklaste är väl att mäta spänningen och sedan sätta dit en grön LED i serie med lämpligt seriemotstånd. Är det AC så kan man sätta en diod i serie också.
Sedan lägger man kraft på att ersätta systemet med något modernare. Kanske att resten av ventilationen också skulle bytas. En modern värmeväxlare med inbyggd styrning kan kanske tjäna in sig på en 5 års period om det som sitter där nu är gammaldags grejor.
Självklart är det bästa att byta ut skiten men nu har kunden en extremt ansträngd ekonomi pga. Ränteläget och enorma lån så de vill försöka skjuta upp de kostnader som går.

Det är inte många timmar lagda på detta och att byta ut den där lampan kanske kunden kan leva utan t.o.m. frågade mest om någon hade tips så det kanske gick att göra snabbt :)
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av carpelux »

Jag är rätt säker på att det är en sådan här lamphållare: https://uk.farnell.com/eao/31-041-006/i ... /dp/925147

Det var den version vi använde när jag jobbade där och den på bilden i första inlägget ser exakt likadan ut som det jag har kvar från den tiden. Tyvärr finns det inga lampor i mina.

Det skall alltså vara en ”T1 filament lamp Midget Groove” och man tar ut den genom att dra den rakt upp. Man kan testa att trä på någon typ av slang med tight passform och sedan dra ut den.

Typ en sådan här lampa: https://us.rs-online.com/product/rs-pro ... /72423022/
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av ghu »

Om det är en indikeringslampa som alltid lyser så tycker jag att det är meningslöst att sätta in en lampa som bara håller 10 000 timmar. Då måste man ju byta nästan 1 gång/år.
Jag tycker att antingen struntar man i att byta eller så ersätter man med LED.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av MiaM »

Ett par kommentarer:

Lampan bör ha en bra bit högre märkspänning än vad den faktiskt körs på. På så vis får den mycket längre livslängd än vid specad driftspänning. Verkningsgraden kvittar väl här.

Om det är nån typ av sockel som även används i fordon och om spänningen är 12V eller 24V så kanske det går att köpa LED-ersättare billigt t.ex. hos Biltema

Annars så eftersom budgeten verkar vara så låg som möjligt så löd på motstånd i serie med LED på lödsidan av knappen och låt lysdioden sitta invid knappen.

Sitter det en klassisk tung nättrafo nånstans? Eller är det 230V med konding + motstånd i serie som likriktas för att mata regulatorn? Om det är det sistnämnda så kan det kanske vara värt att överväga en "vanlig" nättrafo. Om det är så låg utgift som möjligt som gäller så kolla i lådorna med blandade nätadaptrar på loppisar.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av carpelux »

Mia, kollar du på länken jag gav så ser du att det är en 28V lampa som är specad, den kommaer alltså att drivas med typ 15% underspänning vilket gör underverk med livslängden.

Sockeln är speciell, inget jag någonsin sett ett fordon så hoppet är nog ute om bildelsaffärer.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av carpelux »

Bilder på lamphållaren
IMG_2960.jpg
IMG_2959.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av MiaM »

Aha, ja, den ser lite speciell ut.

Brytaren ser ut att vara Telemecanique, eller?
Skriv svar