Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Knut »

Jag ska installera solceller på mitt garage.
Jag kommer göra det jag får själv. Elektriker till resten. Köper billigt och begagnat och tror jag kommer ner någonstans runt 6kr/W installerat och klart. Men det får vi se när det är klart. Max halva priset av motsvarande "nyckelfärdiga" system i alla fall.

Har en 5ledare 2,5kvm utanpåliggande framdragen till ett trefasuttag där växelriktaren är tänkt att placeras. Anläggningen blir på 10kW. Räcker denna kabel eller behöver den uppgraderas?

Samt den egentliga frågan. I elcentralen sitter det en trepolig automatsäkring på 16A till ovan nämnda trefasuttag. Fungerar/skyddar den mot överström även om man matar strömmen "åt fel håll". Eller behöver man en speciell sort? Tänker mig att uttaget skulle kunna sitta kvar. Laddar nämligen min elbil där ibland. Vilket medför att strömmen kan gå åt båda hållen så att säga. Annars kunde man ju helt enkelt bara skifta anslutningarna på säkringen så vore det inget problem...

Allt detta vet förhoppningsvis elektrikern som ska anlitas. Men jag är intresserad och vill kunna kontrollera att elektrikern gör rätt/som jag vill ha det, om ni förstår mig.

/Knut
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av danei »

Ja, säkringen fungerar oavsett vilket håll den sitter på. Risken att solanläggningen genererar för mycket ström är obefintlig.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Haralt »

Det är efter växelriktarens märkeffekt som man väljer lämpligt automatsäkring.
Vad är det för märkeffekt på växelriktaren du har?

Längden på befintliga kabeln 5x2,5 mm2 har betydelse.
Är 5x2,5mm2 kabeln avsäkrad med jordfelsbrytare?

En laddbox för elbilsladdning ska vara skyddad av en jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av mrfrenzy »

Uttaget kan inte sitta kvar parallellkopplat med växelriktaren av flera skäl:
1. När solen lyser kan uttaget belastas med 32A innan säkringen löser ut eftersom det matas från två håll.
2. Uttaget ska ha jordfelsbrytare, växelriktaren ska inte ha jordfelsbrytare.

Du måste alltså montera en undercentral i garaget.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Knut »

Aha ja det låter ju rimligt att det riskerar att bli dubbelt upp om man inte har avsäkrat på rätt ställe.
5x2,5mm2 kabeln är ca 10meter och i centralen i garaget finns det idag jordfelsbrytare och 3-polig 16A säkring för uttaget vi pratar om.

Om den kabeln är ok får man plocka bort säkringen ur centralen och montera ytterligare en undercentral i närheten av riktaren och uttaget för att få ordning på detta.

Och nu när jag har tråden igång kommer jag på flera frågor.
Jag har köpt en begagnad Fronius Symo växelriktare. Som ska monteras inne i garaget. Den har en inbyggd dc-brytare. Räcker det med den? Eller behövs det ytterligare brytare på dc-sidan? Behöver man ha någon dc-brytare på utsidan av garaget för tex räddningstjänst?

Behöver det finnas någon separat AC-brytare enkelt tillgänglig (på utsidan) som "linjearbetare" kan bryta bara produktionsanläggningen med eller använder dom i förekommande fall huvudbrytaren i fasadskåpet på huset?

Har idag en cteck laddbox med jordfelsbrytare inbyggd som är ansluten till trefasuttaget. Dvs inte en fast monterad/ansluten box för elbilsladdningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Haralt »

Titta på ditt elnätsbolags hemsida, där kan stå vad de kräver på en solcellsanläggning. Ibland kan det finnas dokument att ladda ner.
Vårt elnätsbolag ville att vi drog ut växelriktarens AC-brytaren och placerade den på garageväggen utomhus. Det är för att de ska kunna stänga av växelriktaren utan att behöva bryta sig in i garaget där växelriktaren är monterad. Elnätsbolagen har sina egna regler hur de vill ha det.

Vad är det för märkeffekt på din Fronius Symo? Fronius är ett bra fabrikat.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Knut »

Växelriktaren är 12,5kW men solpanelernas toppeffekt hamnar strax under 11kW. Man brukar kanske ha en mindre växlare men nu hittade jag denna begagnad och då tar man det man får tag i. 30% av nypriset. Nyckelordet är "prisvärt".
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Haralt »

Det är bättre att ha en litet för stor växelriktare, eftersom då kan man framtida bygga ut rejält med fler paneler, utan att behöva skaffa ytterligera en växelriktare eller byta ut den bef. mot en större. Anledningen till att solcellsfirmor brukar sätta en för liten växelriktare, är för att då kan de uppvisa någon tusenlapp lägre offertpris, och hoppas då få beställning.

Han som du köpte växelriktaren av, hade de säkert krängt på en för liten växelriktare, och han tvingades nu byta till större, då han nu ska bygga ut. Det är min gissning.

Har din beg. Fronius Symo 12.5-3-M Fronius garanti kvar? Fick du med Fronius Garantibekräftelse? se nedan exempel på sådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av rikkitikkitavi »

Knut skrev: 11 januari 2024, 20:42:42 Aha ja det låter ju rimligt att det riskerar att bli dubbelt upp om man inte har avsäkrat på rätt ställe.
5x2,5mm2 kabeln är ca 10meter och i centralen i garaget finns det idag jordfelsbrytare och 3-polig 16A säkring för uttaget vi pratar om.

Om den kabeln är ok får man plocka bort säkringen ur centralen och montera ytterligare en undercentral i närheten av riktaren och uttaget för att få ordning på detta.

Och nu när jag har tråden igång kommer jag på flera frågor.
Jag har köpt en begagnad Fronius Symo växelriktare. Som ska monteras inne i garaget. Den har en inbyggd dc-brytare. Räcker det med den? Eller behövs det ytterligare brytare på dc-sidan? Behöver man ha någon dc-brytare på utsidan av garaget för tex räddningstjänst?

Behöver det finnas någon separat AC-brytare enkelt tillgänglig (på utsidan) som "linjearbetare" kan bryta bara produktionsanläggningen med eller använder dom i förekommande fall huvudbrytaren i fasadskåpet på huset?

Har idag en cteck laddbox med jordfelsbrytare inbyggd som är ansluten till trefasuttaget. Dvs inte en fast monterad/ansluten box för elbilsladdningen.
Köp dig SEK 457 standarden så kan du läsa på.

Den kostar 359 kr. Väl investerade pengar.

https://elstandard.se/handbok/457

Du kan utvidga med SEK 444 men den är dyrare (ca 1500) och egentligen ger den inte så mycket eftersom du inte får göra något av det som står i den ändå och den installatör du anlitar ändå skall följa den.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Haralt »

Ska man verkligen lägga pengar på standarder? De har väl elektrikaren ändå kanske? Är det Borgholms Energi du har som elnätsbolag, be då om instruktion för anslutning av elnätsansluten solcellsanläggning, "anslutning av mikroproduktion" om du inte hittar det på deras hemsida. Där anger de hur de vill att det görs.

Här är blanketten för att Anmälan av anslutning av mikroproduktion:
https://borgholmenergi.se/wp-content/up ... uktion.pdf
Senast redigerad av Haralt 12 januari 2024, 12:43:23, redigerad totalt 4 gånger.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är två skiljda saker som möts i anslutningspunkten.

Om man avser göra så mycket som möjligt själv måste man ha koll på hur anläggningen skall byggas. I den mån det finns så mycket att göra själv mer än peka på var grejorna skall sitta monterade.

Om du hade bemödat dig om att titta på försättslbladet hade du insett att den innehåller råd och rekommendationer , samt regler. Den är övergripligt skriven i bokform. Men det vet såklart inte du för du har inte läst den :)
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Mindmapper »

rikkitikkitavi skrev: 12 januari 2024, 11:23:51
Knut skrev: 11 januari 2024, 20:42:42 Aha ja det låter ju rimligt att det riskerar att bli dubbelt upp om man inte har avsäkrat på rätt ställe.
5x2,5mm2 kabeln är ca 10meter och i centralen i garaget finns det idag jordfelsbrytare och 3-polig 16A säkring för uttaget vi pratar om.

Om den kabeln är ok får man plocka bort säkringen ur centralen och montera ytterligare en undercentral i närheten av riktaren och uttaget för att få ordning på detta.

Och nu när jag har tråden igång kommer jag på flera frågor.
Jag har köpt en begagnad Fronius Symo växelriktare. Som ska monteras inne i garaget. Den har en inbyggd dc-brytare. Räcker det med den? Eller behövs det ytterligare brytare på dc-sidan? Behöver man ha någon dc-brytare på utsidan av garaget för tex räddningstjänst?

Behöver det finnas någon separat AC-brytare enkelt tillgänglig (på utsidan) som "linjearbetare" kan bryta bara produktionsanläggningen med eller använder dom i förekommande fall huvudbrytaren i fasadskåpet på huset?

Har idag en cteck laddbox med jordfelsbrytare inbyggd som är ansluten till trefasuttaget. Dvs inte en fast monterad/ansluten box för elbilsladdningen.
Köp dig SEK 457 standarden så kan du läsa på.

Den kostar 359 kr. Väl investerade pengar.

https://elstandard.se/handbok/457

Du kan utvidga med SEK 444 men den är dyrare (ca 1500) och egentligen ger den inte så mycket eftersom du inte får göra något av det som står i den ändå och den installatör du anlitar ändå skall följa den.
Som anläggningsägare är det naturligtvis bra att veta vad som krävs. Tror att det är alldeles för få husägare som är medvetna om vilket ansvar de har.
Om detta även gäller de som har solcellsanläggningar ska jag låta vara oskrivet. Det kan vara så att de har större intresse av att hålla sig ajour med vad som krävs.
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkesp ... tt-ansvar/
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Knut »

Ja det är ju även det som det handlar om.

Hittade den där standarden och jag ska nog köpa den. Det är småpengar i sammanhanget och man behöver ju ha standarden för att kunna se om det blir rätt gjort. Alternativt anlita en besiktningsman/kvinna som får titta efter. Men då är det nog billigare att köpa standarden och titta själv.

Inget garantibevis. Men jag kollar det med säljaren. Det måste han ha kvar.

Det är korrekt han skulle bygga ut sin anläggning och behövde byta upp sig på invertern. Men han skulle även komplettera med batterier och det gick ju inte heller med denna. Jag hamnar nog där jag med om ett par år. (Batterier) Men nu bygger jag för att få igång något. Begagnat är ju lika med bra pris i alla fall i detta. Måste gå att bygga om/ut senare.

Men jag tänker att jag väl måste få skruva fast själva invertern på väggen? Tänkte gå så långt att jag sätter en sån där brandsäker skiva på väggen först. (Minerit?) Det måste väl inte lysmasken göra? Kabeldragning/rör är elektrikerjobb. Men borra hålet igenom väggen? Alltså sopa manegen i förväg....
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av Knut »

Beställer SEK 457 direkt....
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Automatsäkringar vid elproduktion (sol)

Inlägg av rikkitikkitavi »

Trevlig läsning!

Det är mer en handbok än en standard.
Skriv svar