Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Theseus
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 februari 2021, 09:53:40

Re: Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Inlägg av Theseus »

grym skrev: 11 januari 2024, 21:02:29 en relativt enkel sak man kan göra är att minska resonansbenägenheten med enkla medel
sandsäckar är bland dom enklaste och bästa sakerna att dämpa resonanser med
sand används som maskinbäddar för detta, även i högtalare med dubbla väggar med sand emellan

vill man prova sands dämpning så ta en vanlig saltburk, halvfull och rulla den, det går inte bra
Det var en idé jag inte stött på! Kan vara väl värt att pröva i andra sammanhang. Men detaljen som svarvas väger alltså drygt 4 ton och står på ett svarvbord som väger 20 ton. Jag tror inte att en säck sand... Fast vem vet, som sagt, det är osynliga skillnader mellan bra och dåliga vibrationsförhållanden. Ett sandkorn kanske löser uppgiften.

Det kanske är sandkorn intill skärplattan där den är fastspännd som är hela problemet? Ska testa med att göra pedantiskt rent där och se om det hjälper. På måfå.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Inlägg av ASEA »

Jag vet inget om sådana här maskiner, men kan det inte vara slitna och glappa lager eller dyl som bidrar till vibrationer och/eller förstärker dem? :humm:
Theseus
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 februari 2021, 09:53:40

Re: Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Inlägg av Theseus »

pi314 skrev: 11 januari 2024, 09:40:27 Jag hittade en bild på en Pietro Carghani.
Kanske är det något liknande denna som tråden handlar om?


vertical-lathe_Pietro_Carghani.jpeg


/Pi
Oj, den är t.o.m. lite större än den jag jobbar med. Men det är konceptet. Fast ena skärverktyget kommer in horisontellt från sidan, det andra vertikalt uppifrån. Och det är naturligtvis modell lite äldre och slitnare och skitigare än på det där reklamfotot. Jag är imponerad av vilken precision och tillförlitlighet den fortfarande har. Den är mitt altare där jag vid varje skiftstart går ned på knä och ber om styrkan att skära stål.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Inlägg av säter »

Är det något i stil med den här?
k1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Theseus
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 februari 2021, 09:53:40

Re: Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Inlägg av Theseus »

ASEA skrev: 12 januari 2024, 19:17:31 Jag vet inget om sådana här maskiner, men kan det inte vara slitna och glappa lager eller dyl som bidrar till vibrationer och/eller förstärker dem? :humm:
Jo så klart den "glappar" lite. Det finns muntlig erfarenhet om hur man kompenserar för det genom att anpassa skärdjupet, och andra trick. Att skärverktyget viker sig en liten aning när man skär den hårdaste möjliga stållegeringen, det följer logik, det beror på omständigheter som går att observera och åtgärda, det har redan gjorts sedan länge. Det var en hanterbar uppgift.

Det "roliga" (frustrerande) med just vibrationerna är att till synes helt slumpmässigt går det än perfekt, än blir det riktigt besvärligt. Varför och vad göra, que?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Inlägg av grym »

några kilo sandsäckar på stöpseln kan dels ändra resonansfrekvensen så det kan bli bättre eller sämre
men sand i säck är dämpande
säck kan vara plåtburk eller liknande med


det man vill mäta är även fasläget så man ser hur vibrationerna är


har man satt på vibrationsgivarna och mätt att det nästan alltid vibrerar med säg 40 hz, så kan man kolla om stöpseln har resonansfrekvens 40 hz eller åt det hållet till, med givarna på plats och en plastklubba

har man en egenfrekvens på stöpseln kan man kanske ändra den med tyngder på rätt ställe

eller om man kan göra som ett exoskellet på baksidan om skäret så långt upp som det går och är fritt
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Inlägg av Hedning »

Biltema lastspännare 34-362, 34-363 vinkelrätt ut från skärhållare på
stöpsel till något stadigt.

Ändrar sig vibrationsfrekvensen vid några tons draglast?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vibrationer i svarv, och sensor som mäter vibrationer

Inlägg av säter »

Theseus skrev: 12 januari 2024, 19:29:14 vibrationerna är att till synes helt slumpmässigt går det än perfekt, än blir det riktigt besvärligt.
Är du säker på att skäret, ibland, inte flisar ur ytterst lite vid start?
Skriv svar