Dynaco St-70 update

Berätta om dina pågående projekt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av SeniorLemuren »

När det skrivs om förstärkare så blir jag lite nostalgisk. För sådär 65 år sedan byggde jag en stereoförstärkare beskriven i Radiobyggboken (2 tror jag det var). Där fanns även beskrivningar på bashögtalare m.m. som jag byggde. Jag minns att det var ett fantastiskt bra ljud med den tidens mått mätt. Har även före mig att man inte använde utgångstrafo utan drev högtalarna på 80 ohm. Har även för mig att något rör hette EL84 och ett annat ECL82. Vad likriktarröret hette mins jag inte alls.

Jag lyckade tränga in allt i en 5 cm hög träbox av teak med rören liggandes 3 och tre på djupet på varsin sida i boxen med nätdelen i mitten. Att inte allt tog eld efter några timmars körning var var att betrakta som ett under. Den användes flitigt i många år.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 394
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av petertub »

Jag håller just på att återuppliva en drös Dynaco MkIII. 2 klara 2 på G.
Åtgärdena som behövs är : byte av Ellyt för B+, nya slutrör, nya högtalaranslutningar och ny ingångs RCA. Har även behövt avlägsna Din-kontakter och täcka hålen med en plåtbit på en. Har även stött på skadade papperskondingar
och i dessa 2 sätter jag in nyproducerade PC-1 kretskort.
Bias likriktaren utbytta mot kiseldiod samt justering av motstånd och byte ellyter. Nya nätkablar naturligtvis.

Men det fascinerande är att dessa gamla reliker fortfarande ger 60w och mer än väl uppfyller spec.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av MiaM »

Akai skrev: 4 april 2024, 21:28:26Jag brukar ha som regel att inte "modda" eller bygga om saker som fungerar bra och fyller sin funktion
Vissa moddar är väl sånt som apparaterna nästan ber om att få gjorda. Har t.ex. haft nån Hitachi bärbar stereo där jag såg att funktionsväljaren hade mekaniskt stopp som man kunde ta bort och få en extra ingång :O Bort med stoppet och löda in ett par skärmade kablar som fick hänga ut som extra ingång :)
Akai skrev: 4 april 2024, 21:28:26Ljudgrejer är ju lite gränsfall, fungerar de inte uppenbart dåligt så kan man ju ändå välja att ändra i konstruktionen för att uppnå personliga önskemål i ljudbilden.
Vissa moddar är väl även här sånt som apparaterna nästan ber om.

Ganska långt från Dynaco, men kanske ändå inte: (Favorit i repris) För en massa år sen moddade jag min JVC CD-spelare, den billigaste som fanns med bitströmomvandlare när den var ny i slutet av 80-talet. Den hade 100µF bipolära elektrolyter i serie med utgångarna och utgångsförstärkar-IC:n hade "nanofaradkondingar" som avkoppling på matningarna. Jag råkade ha 2µF plastkondingar liggande som jag lödde in på komponentsidan (med förlängningstråd för ena benet, prekärt...) istället för 100µF-kondingarna, och så lödde jag in 100µF-kondingarna på komponentsidan. Jag lödde dessutom loss "nanofaradkondingarna", lödde in några elektrolyter på dess plats (minns inte vad jag hade, kanske 22µF, alla extrakondingarna kom från elektronikskrot; specifikt 300baud-modem till utrangerade terminaler till ATG-spelande om jag minns rätt) och så fick "nanofaradkondingarna" sitta på lödsidan.

Förbättringen var så stor att jag till slut insåg att även om vinyl kan låta bättre än riktigt bra CD-skivor så är skillnaden inte så stor som jag upplevt före denna mod. Mer specifikt så låter väl över 90% av alla vinylskivor (som jag lyssnar på) sämre än de bästa CD-skivor jag har, medan många CD-skivor låter inte så jättebra. CD hade otur att komma ungefär samtidigt som först portastudior och senare datorer i allmänhet gjorde det möjligt för musiker att ge ut skivor som inte producerats med nån ljudtekniker inblandad och mikrofonerna som användes låg i budget-hobby-prisklassen. D.v.s. raka motsatsen till t.ex. vinylskivor med pop/topplistemusik som gavs ut i början av 80-talet (tänk t.ex. det Polarstudion producerade när ABBA-framgångarna betalat för att uppgradera så allt höll toppklass, kombinerat med andra artister än Abba håll Tretow och hans kollegor i tyglarna så det inte var för mycket fasvridning skapad av galen filteranvändning :wink: )

Har inte utfört denna modd men tittat i schemat och konstaterat att exakt samma modd kan göras på en Yamaha DVD-spelare som jag köpte enbart för att den sägs klara DVD Audio och har analoga 5.1-utgångar. Min tanke med den är att nån gång i en avlägsen framtid ska jag rigga upp en slags korsbefruktning mellan sjuttiotalets quadrophonic-fyrkanal-grejer och modernare grejer. Mer specifikt är min idé att använda en sjutiotalsförstärkare men (också/enbart) ha en DVD-spelare som signalkälla, eftersom man lär bli ruinerad ifall man ska köpa några passande skivor från sjuttiotalet samtidigt som det går (eller iaf gick?) att få tag på imagefiler med modernt surroundkodade versioner av sjuttiotalets skivor ifall man letar på tvivelaktiga källor på nätet. (Specifikt vet jag att det finns minst en skiva med Simon&Garfunkel, med musik som jag faktiskt ändå tycker är trevlig att lyssna på. D.v.s. det finns faktiskt nåt material som jag kan njuta av att lyssna på). Problemet är väl dels möbleringen och dels att skaffa ett till par högtalare som låter tillräckligt nära de jag redan har.

Åter till Dynaco: Ifall man kan förbättra ljudet genom att byta passiva komponenter mot ersättare som är "likvärdiga" men bättre så är det väl en utmärkt idé.

För transistorapparater så kan väl bättre glättning och avkoppling av matningsspänningar göra underverk i vissa fall. Sällan jag tycker man ser kombination av elektrolyter och "nanofaradkondingar" i rörapparater. Är det nån modd som görs i allmänhet, eller är impedanserna såpass mycket högre att ESR osv i elektrolyterna spelar mindre roll?
Skriv svar