Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Hur skulle man annars gjort tycker du, monterat en elmotor och styra den med en gammal dator?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Inte nyare än NT 3.0.
Blir ju bra det däringa med skivbromsarna och handbromsen. Man kan ju ha hål för justeringen i bromsskölden. Så som Opel hade (?), ett ovalt hål med gummitutte i.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

I och med att det finns hål i bromsskivan för att justera från och det hålet hamnat mitt för dom gamla hålen för bultarna så behöver jag inte uppfinna hjulet igen, Opels lösning var riktigt kass, oftast fick man med en bit av plåten när man drog bort gummipluggen då dom sköldarna rostade nåt kopiöst. När det handlar om bromsar så gäller verkligen "less is more", det är dom enkla lösningarna som överlever riktigt länge. Jag minns "självjusteringen" som borde hetat "självförstörelsen" på en Fiat jag hade ett par år, den mekanismen blev jag tvungen att helt bygga om för antingen funkade inte handbromsen alls eller också nöp den sakta men vägrade släppa, den som konstruerat det systemet visste inte vad han höll på med, sicket skit. :tumner:
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Sönderrostade Opel från 60-70 talet minns jag men har inget minne av att bromssköldarna rostade hål i eller att dom var dålig bromsverkan på. Däremot så rostade deras handbromswire aldrig fast då dom saknade hölje sista biten, fast å andra sidan nöttes dom av om man inte vred på de vita nylonbussningarna i tid.
IMG_5434.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Kolvarna till bromsoken i rostfritt syrafast stål klara, nu är det bara att smälla ihop oken och lägga dom på hyllan i väntan på montage när fram och bakvagn sitter på ramen igen.
20240129_193126.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Handbromsvajrar modifierade, Fords hade rätt längd men saknade returfjäder så det blev lite "snickrande", först linda fjädrar och sen pressa ny ände som ska ha rak ände och inte kula. Nu är allt till bakaxeln färdigt.
20240201_121616.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ena sidan av framvagnen nerplockad för service och rostsanering, gubben påstod att han hade varit väldigt noga med att smörja allting, sanningen var att han inte fått i nåt fett i lederna utan allt hade hamnat utanpå lagerhuset. Gamla gubbar som inget fattar ska inte hålla på och klydda utan lämna på service, det är bäst så, nu fick det bli tillverkning och ythärdning av ny spindelbult då den gamla var gravrostig, det var ett under att lagerbussningarna var oskadade.
20240202_212901.jpg
20240202_212759.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av bruka »

Har väntat på att du ska ta styrspindlarna, jag jobbade på bil/mekanisk verkstad på 80 talet och renoverade pv/duett spindlar åt en bildelsfirma i "stan" som hade utbytessystem på dessa spindlar. Skar oftast av spindel bulten med gasen för att få isär dem. Sen pressa ur stumparna och rengöring innan nya glidlager pressades i och brotchades. Nytt axiallager och sen i med ny bult. Blev ganska less på de där. Tror det var 14 smörjnipplar på de bilarna? Hade två st PV innan jag tog körkort 😇 sen blev det 140 serien.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ingen konst att få bort styrspindeln, har man, som jag, meckat traktorer åt bönder då vet man var man börjar, det gäller att slå spindeln åt fel håll först och sen är det en skitsak att knacka ur den rätt väg, mitt gamla verktyg gjort av en harvpinne som är lite krökt är perfekt för att komma åt. Nu är det tillverkning av fjäderskål med vidhängande platta på G, den var slut men armarna var okej så då lönar det sig, kunde jag inte bearbeta plåt finns dom som reservdel annars men varför köpa det jag kan göra själv bara för att vara lat? Det blir tillräckligt dyrt ändå innan jag är klar.

Sen är det ju jäkligt kul att smida själv också. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Hur ser det ut med rost i "tornen" på framvagnsbalken?
Jag vill minnas att dessa var helt slut på min Duett.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ingen aning säter, jag tar en bit i taget, först är det nu renoveringen av leder och annat småplock samt avrostning och lack och hopsättning, sen ska skärmar, innerskärmar, front och allt löst till motorn bort, sen ska motor och låda ur och då är det dags för framvagnsbalken. Skulle det visa sig att tornen är murkna är det ju bara att bygga nya, allt blästras innan okulärbesiktning, först då vet man hur det står till med grundmaterialet.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Oskar »

Jättekul att följa, det blir ordentligt gjort :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ja fusk är inte riktigt min grej, nu håller jag på att bygga nytt undre fjäderfäste, original är i pressad 1,25 mm tjock plåt, dom nya blir i 2 mm stålplåt istället, kanske inte lika snygga som original men vaf. gör det, huvudsaken är ju hållfasthet och funktion för att bära upp en fjäder. En framfjäder var av så det blir 2 nya, inte nåt gammalt från nån skrot eller annat ställe med tveksamma värden. Det spelar ingen roll hur blank lacken är om mekaniken är "sådär" anser jag men många som "renoverar" gör inget åt det mekaniska som har med trafiksäkerhet och väghållning att göra, dom kör vidare med halvdana glappa leder och halvt upprostade bärarmar och annat eftersom bilen är besiktningsbefriad. Här är bygget på gång och grovsvetsat, nu formas fästet för genomslagsgummit och eftersom jag inte har nån press blir den lilla förhöjningen byggd av lösa delar som svetsas ihop.
20240205_114316.jpg
20240205_114525.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av lgrfbs »

Trevlig tråd, hmmm inge fusk.
Då kanske du ska prova:

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Helt klart intressant om det rör sig om karosseriplåt tunnare än 0,8 mm och inte allt för djup pressning om man ska göra många detaljer men pressa 2 mm stålplåt som dessa nya är gjorda i, njäee tror inte det va, dessutom har jag ingen press än så det får bli handknackning.

Nu är den ena klar iallafall, idag blir det fortsatt rostsanering och lack på resten av delarna till högra sidans framvagnsupphängning. Jag har bytt blästermedel när jag ska finköra, nu kör jag soda när det är gängade delar som är inblandade, muttrar och brickor elektrolysavrostar och förzinkar jag, bultarna som är härdade får lite färg bara på skallarna och lite kopparfett i gängorna då härdade detaljer annars kan råka ut för vätesprödhet om det är elektrolys inblandat. Muttrar och brickor är ju inte lika känsliga detaljer då dom inte är i härdbart material.
20240206_095701.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar