Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32616
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Lustigt fenomen på min Duett, parkeringsbromsen tog inte ett skvatt bakåt.
Varför har jag aldrig fattat.
På besiktningen provade de bara framåt så det gick bra ändå.
Palle500
Inlägg: 4509
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Du hade nog felmonterade bromsbackar. Är olika längd på bromsbanden. Men är ju lite OT då Teknikern slopar trumbromsar och helt annan typ av handbroms.
https://pv-klubben.org/wp-content/uploa ... ROMSAR.pdf
IMG_5412.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10119
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Säter: Var bromsarna rätt justerade? Har till slut lärt mig att vissa trumbromsar justerar man genom att medan man backar bromsa och släppa bromsen växelvis; då lär de där självjusteringsgrejerna aktiveras. Vet inte om det är så på alla trumbromsar. (Antar att ifall man kompenserar för feljusterade trumbromsar genom att spänna handbromswiren så kanske bromsarna nyper fast ifall man låter dem självjustera).

Bromssköldar har väl också nackdelen att ifall man kör på grusväg så är det lätt hänt att grus lägger sig mellan bromsskiva och bromssköld och skrapar i. Fattar inte varför en såpass "ny" bil som t.ex. Volvo 850/C70/S70/V70 gen 1 har bromssköldar. Sist jag mekade med min C70 så glömde jag montera tillbaka bromsskölden, har inte märkt nån skillnad.
Prins Valiant
Inlägg: 964
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Prins Valiant »

Det verkar som om det är rätt monterat, eftersom handbromsen tar i riktning framåt. Dessa bromsar s.k. flytande bromsband, vilket är beskrivet i länk till Volvo Duett´s bromsar.
Flytande ger en sorts servoverkan i riktning framåt, men ger som nackdel ofta ojämn bromsverkan och mycket dålig bromsverkan när man backar.
Det kortare bromsbanden pressas ut mot trumman av bromscylindern. Då vill bromsbandet rotera med runt i trumman, men stoppas av den undre justeringen, som flyter och är kopplad till det bakre bromsbandet. Kraften från rotationen överförs därmed till det längre bromsbandets nederkant, samtidigt som bromscylindern trycker på även uppifrån. Detta gav servoverkan, men som sagt, oftast ojämn bromsverkan.

Numera har de bilar som har kvar trumbromsar bak, alltid fast monterat mothåll nedtill. Men de har servo!
Senast redigerad av Prins Valiant 21 januari 2024, 18:59:19, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 10119
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Intressant. Det förklarar varför Duett var så ökänd för att ha ojämn bromsverkan vid besiktning.

Min farsa var expert på att bromsa lagom länge under körning på väg till besiktningen för att bromsarna på nåt sätt skulle "mjukas upp" för att ta jämnt vid bromsprovet, såpass att han ofta fick beröm :D

Sidospårsanekdot: Det påminner mig om en Polar husvagn från 70-talet som en släkting hade. Vet inte hur den var när den var relativt ny, men när den hade börjat bli kanske 25 år gammal så fick man justera bromsarna enligt instruktionen i bruksanvisningen ett par kvarter ifrån besiktningen, och så fick man jämna och fina värden, och sen när man kört några kilometer så slutade ena sidan ta helt. Den hade å andra sidan en totalvikt på under 1000kg, och användes enbart på sommarvägar, så broms på enbart ett hjul lär garanterat varit bra nog för att ta de ca 200kg som skiljde mellan dess totalvikt och de 750kg vi idag får ha på obromsade släp. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7094
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Min gamla mor hade en Opel kadett city som varje år innan besiktningen demonterades bromsbackar och justerades handbroms och filades i spåren för backarna, gjorde jag inte detta var det minst ett hjul som inte hade bromsverkan eller hade bromshäng modell light, dom bromsarna var inte bra milt sagt. Handbromsen byggde jag senare om till ett standard fungerande och oken fick smaka fräsmaskinen så glappet blev det det måste vara för att inte backarna ska fastna och det var första bil jag svarvade bromskolvar till i rostfritt syrafast, sen var det slut på dom problembromsarna. Det finns riktiga konstruktörer, och såna som säger sig vara konstruktörer men enbart lämnar problem efter sig.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7094
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nu har det hänt lite mera, handbromssystemet är färdigkonstruerat och skräddarsytt, det återstår bara att konstruera bromsvajerfästet som ju ska täcka hävarmen och den svetsas direkt i navet, alltså "skölden" och behöver inte vara demonterbar för nakna vajeränden är lång så om det måste bytas vajer i framtiden kan hela hävarmssystemet dras ut på framsidan. man ska inte komplicera det som inte behöver kompliceras. Backarna är original till 240, fästen och fjädrar till 140 och vajrarna är till en Ford, dom passade bäst.

Allt som byggs på får en reservdelslista så det är enkelt att ta fram vad som sitter var när det inte är original längre. Alla nygjorda delar blankförzinkas och gulkromateras, resten kommer att lackas.
20240124_133312.jpg
20240124_133454.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av ASEA »

Snyggt och proffsigt! :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7094
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Tack ASEA, jag vet att jag ibland överarbetar saker MEN jag har skruvat på alldeles för mycket skit hittills i mitt liv som varit "sådär" minst sagt så jag lägger gärna mer jobb än nödvändigt på saker ibland och försöker bygga bort ev. felkällor, det betalar sig i längden genom mindre underhållsbehov och mindre åtgång på reservdelar i framtiden. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26205
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Icecap »

Jag gillar verkligen din renovering. Jag anser att man är lagom lat om man gör jobbet ordentligt första gång istället för en skitlösning som bara ger mycket mer jobb på sikt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7094
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ja du har så rätt, dom bilrenoveringsprogram jag sett på tv där har jag konstaterat att det oftast inte är renovering det gäller utan att byta gamla grejer till nya grejer fast dom gamla gott kunnat renoveras till en mycket billigare kostnad och med litet engagemang och blivit precis lika bra som nåt nytt och dyrt. "Budgetrenovering" betyder inte alltid dåligt och slarv, min renovering är i högsta grad budget eftersom jag bygger bitarna som behövs, inte allt dock för en del bitar lönar sig inte att bygga själv, men det mesta görs ju här. Jag räknar inte in arbetstiden iom. att det är mitt eget projekt, det får ta den tid det tar, huvudsaken är att resultatet blir det förväntade. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32616
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Det vart en liten bromsköld i alla fall?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7094
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nej, på fackspråk heter det "fästplatta för parkeringsbromsmekanik", en bromssköld ser ut såhär:
Bild
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7094
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Fästen för vajrarna klara, det är minst 6 cm fritt mellan fälgkant och vajer så det funkar tom. att köra med snökedjor,,,,om nu det skulle bli aktuellt i en framtid. Nu är det bara blästring, lack och montering kvar och sen är bakaxeln helt klar för montering på ramen.
20240125_153631.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32616
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Blir det bromsjustering genom ett hål i navet?
Skriv svar