Renovering av Volvo Duett
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33786
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Ja det var därför den fick namnet Duett, två bilar i en. Där gjorde Volvo en fin satsning, använda i verksamheten eller lantbruket på vardagarna och ta familjen på söndagsutflykt eller semester i samma bil. På den tiden innan rostskyddet var uppfunnet räknade man med att tjocklek försvann över tid så även en rejält rostig ram kan fortfarande ha bättre bärförmåga än dagens pressade tunnplåtsramar. Bladfjädrar bak hjälper dessutom till att fördela belastningen på ramen.
Re: Renovering av Volvo Duett
I de fall det är muttrar som rostat fast på gängstänger så lär det vara bra att ta slaghammare och slå på sidan av muttern i en sån vinkel att slagen också "skruvar loss" muttern. På så vis både knäcker man muttern och får den att lossa ur gängorna samtidigt. (Sett på Mustie1 på Youtube). Själv använde jag slaghammare halvnyligen på baksidan av en självgängande skruv som satt envist fast i innerframskärm på en bil
Angående detta med bladfjädrar: Är det kanske så att bladfjädrar också används för att de på nåt sätt gör det lättare att få differentialen att inte luta uppåt/nedåt när fjädringen rör sig? Vet inte riktigt hur detta skulle inverka, men ändå. Typ knutkors måste ju egentligen köras i par där ingående axeln till första knutkorset är helt parallell med utgående axeln från andra knutkorset. Annars kommer det bli en varierande utväxling mellan ingående och utgående. Tänker att ifall en stel bakaxel har knutkors på kardanaxeln så bör den alltså hängas upp så att den inte "böjs". Undrar om man kanske på personbilar räknar med att det är försumbart? Tänker annars på alla de problem Banverket/Trafikverket hade med MaK-loken med kardanaxel istället för dieselelektrisk drift - gissar att de loken använder knutkors och att knutkors för kardanaxel funkar hyggligt på fina huvudspår men med boggier som svänger fram och tillbaka på slitna bibanor, typiskt där diesel används i Sverige, så kör man kanske sönder saker om man har knutkors. Också, som jämförelse, så baserat på vad ögonen ser utan att ha tittat i reparationsbok eller tagit isär så verkar det vara CV-knutar på de delade bakaxlarna på Ford Granada, och den har ju fjädring där hjulen inte rör sig helt spikrakt upp/ned. Den har av nån anledning fjädringen ledad så att hjulen kommer luta något när fjädringen inte står i mittläget - gissningsvis för att hela bredden på hjulet ska få kontakt med slätt underlag när bilen kränger i kurvor?
Lite avundsjuk på verkstaden och liften men inte avundsjuk på arbetet för att bygga upp möjligheten att ha allt detta (tror jag)
Angående detta med bladfjädrar: Är det kanske så att bladfjädrar också används för att de på nåt sätt gör det lättare att få differentialen att inte luta uppåt/nedåt när fjädringen rör sig? Vet inte riktigt hur detta skulle inverka, men ändå. Typ knutkors måste ju egentligen köras i par där ingående axeln till första knutkorset är helt parallell med utgående axeln från andra knutkorset. Annars kommer det bli en varierande utväxling mellan ingående och utgående. Tänker att ifall en stel bakaxel har knutkors på kardanaxeln så bör den alltså hängas upp så att den inte "böjs". Undrar om man kanske på personbilar räknar med att det är försumbart? Tänker annars på alla de problem Banverket/Trafikverket hade med MaK-loken med kardanaxel istället för dieselelektrisk drift - gissar att de loken använder knutkors och att knutkors för kardanaxel funkar hyggligt på fina huvudspår men med boggier som svänger fram och tillbaka på slitna bibanor, typiskt där diesel används i Sverige, så kör man kanske sönder saker om man har knutkors. Också, som jämförelse, så baserat på vad ögonen ser utan att ha tittat i reparationsbok eller tagit isär så verkar det vara CV-knutar på de delade bakaxlarna på Ford Granada, och den har ju fjädring där hjulen inte rör sig helt spikrakt upp/ned. Den har av nån anledning fjädringen ledad så att hjulen kommer luta något när fjädringen inte står i mittläget - gissningsvis för att hela bredden på hjulet ska få kontakt med slätt underlag när bilen kränger i kurvor?
Lite avundsjuk på verkstaden och liften men inte avundsjuk på arbetet för att bygga upp möjligheten att ha allt detta (tror jag)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33786
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Jag har sett hus där man klätt fasaden i järnplåt, flera cm tjock. Tanken är att plåten bara rostar till ett visst djup och lämnar en fin patina.
Re: Renovering av Volvo Duett
annars finns ju cor-ten-stål, eller vad det kallas. Kanske sånt som dessa hus klätts med? Jämför kontaktledningsstolpar i Danmark (iaf i Köpenhamnområdet) som har denna typ av material.
Re: Renovering av Volvo Duett
Ja det är Corten, skorstenar och annat byggs ju av detta material som dels är rosttrögt och dels funkar som aluminium, det bildas en oxid som förhindrar vidare rostangrepp. Cortenstål blir violett när det rostat färdigt. Förr var det ju kutym att bygga skorstensrör till villor i corten och det kommer från att då var det villapannor eldade med olja med svavel i som gjorde att vanlig stålpipa rostade bort, corten är okänslig för svavel. Fortfarande tror många att det måste vara corten även i en braskamin och detta vet tillverkarna så dom eldar på skrönan och har fått ett försäljningsargument som gjort att dom kunnat ta marknadsandelar och högre pris helt i onödan eftersom vanlig billig stålplåt funkar precis lika bra.
Allting går att sälja med mördande reklam!
Allting går att sälja med mördande reklam!
- anders_bzn
- Inlägg: 5597
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Hur mycket kan man montera tillbaks på ramen innan man bygger ihop bilen igen? Kan man få den att stå på hjulem med drivlinan tillbaks, eller sitter framvagnens övre del fast i karossen?
Re: Renovering av Volvo Duett
När du ändå river karossen i molekyler, har du några funderingar på att göra växellådstunneln löstagbar?
Re: Renovering av Volvo Duett
Precis allt går att återmontera på lösa ramen och det är tanken när den kommer att rulla ut från verkstan och få bo tillfälligt under ett presenningstält utanför medans karossen görs iordning, ett par plankor tvärs över ramen och en pinnstol så är den i princip körbar i originalutförandet. Det enda som inte kommer att sitta i ramen nu är bromsservot, pedalstället och rattaxelns båda infästningar iom. att dessa saker uppdateras till dagens säkerhetsstandard.anders_bzn skrev: ↑7 mars 2024, 18:40:42 Hur mycket kan man montera tillbaks på ramen innan man bygger ihop bilen igen? Kan man få den att stå på hjulem med drivlinan tillbaks, eller sitter framvagnens övre del fast i karossen?
I sommar är det en massa byggnadsunderhåll som ska ske så schassit kommer att få stå kvar inomhus där det står nu och byggas vidare på under regniga dagar, karossen blir renoverad i vinter som kommer och lackad nästa vår är planen nu men det kan ändras, just nu går det himla bra så det kan ske tidigare.
Säter, vad skulle jag vinna på att ha löstagbar växellådstunnel menar du? Jag kan inte se nån anledning iallafall.
Re: Renovering av Volvo Duett
löstagbar växellådstunnel = smidigt att komma åt när sladden till backlysekontakten lossat?
Re: Renovering av Volvo Duett
Eller om man lider av tunnelseende
Säter kanske tänker på att man slipper riva ned växellådan vid vissa reperationer där växellådelocket måste lyftas?
Fast det tar väl inte många minuter att ta ned lådan, eller är det trångt att få loss vissa skruvar på en duett? Om så, så är det bättre att modifiera dessa utrymmen.
Säter kanske tänker på att man slipper riva ned växellådan vid vissa reperationer där växellådelocket måste lyftas?
Fast det tar väl inte många minuter att ta ned lådan, eller är det trångt att få loss vissa skruvar på en duett? Om så, så är det bättre att modifiera dessa utrymmen.
Re: Renovering av Volvo Duett
Förr så hände det på gamla PV att man borrade två hål i växellåds-tunneln i rally-sammanhang.
Detta för att inifrån kunna lossa de bägge övre växellådsbultarna mot kopplingskåpan på enkelt sätt.
Trots hålen var det fortfarande lite knepigt att komma med åt med hylsa på lång förlängning att skruva då växellådan delvis täcker de egna fästena. Därför bytte man alltid alla fyra bultarna mot insex-variant då insex gavs mer utrymme än vanliga hylsan och det blev snabbare/enklare att styra tillbaka när man skulle sätta ihop grejorna på serviceplatserna som i bästa fall var en grusplan.
Det fanns en mängd varianter på fjädrar och motvikter i växelkryckan innan linkshift-kitten blev godkända.
Detta då annars växeln alltid tappades från 3:ans växel när det skakade lite eller man landade efter ett hopp i rallysammmanhang.
På Amazon och 140 var det populärt att ha större delen av kardantunneln över växellådan löstagbar, skruvad med plåtskruv. Detta då man skar kardantunneln från 140 från 1972 och nyare och flyttade över för att få den nyare korta växelspaken snyggt installerad.
>Kan man få den att stå på hjulem med drivlinan tillbaks, eller sitter framvagnens övre del fast i karossen?
Volvo Duett såldes av Volvo även som helt utan kaross. Kallades PV 445 leveranschassi. Ofta följde dock framskärmar och huv och Volvo sålde tjänstvilligt alla detaljer som önskades i övrigt i en diger tillbehörskatalog.
Karosseripåbyggare satte sedan egna skapelser på ramen, likbilar, sportbilar, ambulanser, brandbilar och special hantverkarbilar. En hel del cabbar tillverkades. https://www.classicmotor.se/artiklar/ar ... ett-60-ar/
Många tror t.ex. att Volvo byggde pickup-varianten med ett litet träflak men det var en populär skapelse som säkert byggdes på 10-15 olika platser i Sverige med kort och långt flak och även tippbart.
https://volvoveteran.wordpress.com/mer/ ... 5-chassin/
Detta för att inifrån kunna lossa de bägge övre växellådsbultarna mot kopplingskåpan på enkelt sätt.
Trots hålen var det fortfarande lite knepigt att komma med åt med hylsa på lång förlängning att skruva då växellådan delvis täcker de egna fästena. Därför bytte man alltid alla fyra bultarna mot insex-variant då insex gavs mer utrymme än vanliga hylsan och det blev snabbare/enklare att styra tillbaka när man skulle sätta ihop grejorna på serviceplatserna som i bästa fall var en grusplan.
Det fanns en mängd varianter på fjädrar och motvikter i växelkryckan innan linkshift-kitten blev godkända.
Detta då annars växeln alltid tappades från 3:ans växel när det skakade lite eller man landade efter ett hopp i rallysammmanhang.
På Amazon och 140 var det populärt att ha större delen av kardantunneln över växellådan löstagbar, skruvad med plåtskruv. Detta då man skar kardantunneln från 140 från 1972 och nyare och flyttade över för att få den nyare korta växelspaken snyggt installerad.
>Kan man få den att stå på hjulem med drivlinan tillbaks, eller sitter framvagnens övre del fast i karossen?
Volvo Duett såldes av Volvo även som helt utan kaross. Kallades PV 445 leveranschassi. Ofta följde dock framskärmar och huv och Volvo sålde tjänstvilligt alla detaljer som önskades i övrigt i en diger tillbehörskatalog.
Karosseripåbyggare satte sedan egna skapelser på ramen, likbilar, sportbilar, ambulanser, brandbilar och special hantverkarbilar. En hel del cabbar tillverkades. https://www.classicmotor.se/artiklar/ar ... ett-60-ar/
Många tror t.ex. att Volvo byggde pickup-varianten med ett litet träflak men det var en populär skapelse som säkert byggdes på 10-15 olika platser i Sverige med kort och långt flak och även tippbart.
https://volvoveteran.wordpress.com/mer/ ... 5-chassin/
Re: Renovering av Volvo Duett
Det finns ingen backljuskontakt eller ens backljus på en Duett.
"Vissa reparationer" behövs aldrig om man ser till att överfylla lådan med olja, det som sägs om rasade lådor är att oljepluggen sitter för lågt och oljenivån blir för låg och kör man inte som om man skulle stulit bilen lär rasen utebli.Palle500 skrev: ↑8 mars 2024, 08:04:05 Eller om man lider av tunnelseende
Säter kanske tänker på att man slipper riva ned växellådan vid vissa reperationer där växellådelocket måste lyftas?
Fast det tar väl inte många minuter att ta ned lådan, eller är det trångt att få loss vissa skruvar på en duett? Om så, så är det bättre att modifiera dessa utrymmen.
Lådan är enkel att få bort med rätt verktyg så bygga nån löstagbar kardantunnel är bara waste of time, ska man komma åt lådan den vägen måste stolarna ur, mattor och dämpningsmattor ur och sen kardantunnelbiten och då har man fått ner lådan underifrån för länge sen.
- anders_bzn
- Inlägg: 5597
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Mycket intressant läsning, som vanligt när E Kafeman är inblandad!E Kafeman skrev: ↑8 mars 2024, 08:18:25 Förr så hände det på gamla PV att man borrade två hål i växellåds-tunneln i rally-sammanhang.
Detta för att inifrån kunna lossa de bägge övre växellådsbultarna mot kopplingskåpan på enkelt sätt.
Trots hålen var det fortfarande lite knepigt att komma med åt med hylsa på lång förlängning att skruva då växellådan delvis täcker de egna fästena. Därför bytte man alltid alla fyra bultarna mot insex-variant då insex gavs mer utrymme än vanliga hylsan och det blev snabbare/enklare att styra tillbaka när man skulle sätta ihop grejorna på serviceplatserna som i bästa fall var en grusplan.
Det fanns en mängd varianter på fjädrar och motvikter i växelkryckan innan linkshift-kitten blev godkända.
Detta då annars växeln alltid tappades från 3:ans växel när det skakade lite eller man landade efter ett hopp i rallysammmanhang.
På Amazon och 140 var det populärt att ha större delen av kardantunneln över växellådan löstagbar, skruvad med plåtskruv. Detta då man skar kardantunneln från 140 från 1972 och nyare och flyttade över för att få den nyare korta växelspaken snyggt installerad.
>Kan man få den att stå på hjulem med drivlinan tillbaks, eller sitter framvagnens övre del fast i karossen?
Volvo Duett såldes av Volvo även som helt utan kaross. Kallades PV 445 leveranschassi. Ofta följde dock framskärmar och huv och Volvo sålde tjänstvilligt alla detaljer som önskades i övrigt i en diger tillbehörskatalog.
Karosseripåbyggare satte sedan egna skapelser på ramen, likbilar, sportbilar, ambulanser, brandbilar och special hantverkarbilar. En hel del cabbar tillverkades. https://www.classicmotor.se/artiklar/ar ... ett-60-ar/
Många tror t.ex. att Volvo byggde pickup-varianten med ett litet träflak men det var en populär skapelse som säkert byggdes på 10-15 olika platser i Sverige med kort och långt flak och även tippbart.
https://volvoveteran.wordpress.com/mer/ ... 5-chassin/
Re: Renovering av Volvo Duett
Oj, jag som till och med skruvat isär en duett för många år sen, hade helt glömt att det inte finns backljus
Angående risk att lådan tar stryk av för lite olja så hör man väl att lådan morrar innan det blir för illa? Såklart inte bra om det börjar morra, men steget mellan perfekt och lite morrande (som säger att man får sakta ner - ju fortare man kör dess mer olja stänker väl runt på ställen där den tar tid på sig att rinna tillbaka till botten, varpå det går åt mer olja vid högre hastighet/varvtal) är gissningsvis lindrigare än steget mellan morrande och torrkörning. Eller?
Angående risk att lådan tar stryk av för lite olja så hör man väl att lådan morrar innan det blir för illa? Såklart inte bra om det börjar morra, men steget mellan perfekt och lite morrande (som säger att man får sakta ner - ju fortare man kör dess mer olja stänker väl runt på ställen där den tar tid på sig att rinna tillbaka till botten, varpå det går åt mer olja vid högre hastighet/varvtal) är gissningsvis lindrigare än steget mellan morrande och torrkörning. Eller?