DC-UPS för att driva lågwatt länge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OldBadger
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 10:48:58

DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av OldBadger »

Hej!

Driver väderstation och problematiskt med strömmen i området.

Har bredband via fiber, men inte ens det är riktigt stabilt p g a el-ledningsnätet?

Har en större router/brandvägg efter nätverksleverantörens modem men ingendera av dem skall försörjas av DC-UPS:en är det tänkt.

Efter routern tänker jag placera:
1 switch 12VDC 3,5W
1 MeteoBridge PRO RED 5VDC 2W (max)
1 RPI 4B 8GB 5,1VDC 4,22-6,2W
1 TRB500 5G modem 9-30VDC 1-4,75W som skall ta vid då fasta nätverket inte fungerar.
ALLTSÅ mindre än 10W ibland men upp till 16,5W eller säg 20W.

Som jag ser det behövs flera utgångar för VDC på DC-UPS, och jag vill att det skall fungera timvis efter avbrott. 10-24 timmar vore inte så dumt men är jag hemma kan jag starta det bensindrivna aggregatet.

Min fundering är att det nog är effektivare med att driva apparaterna direkt VDC från en DC-UPS snarare än via vanlig UPS med omvandlare från DC till sinusvåg och sedan 4 st små nätaggregat...men tror samtidigt att ett stort DC-UPS och lågt uttag i W ger låg effektivitet? Alternativ är ju strömskydd, batteriladdare, batteri säkringar, och små konvertrar från tex 12V till de övriga 9V, 5,1V och 5V.

Hur tänker ni?

Tack från OldBadger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av MadModder »

Enklast och driftsäkrast tycker jag skulle vara ditt sista alternativ.
Ingen elektronik som behöver slå om mellan nätdrift och batteridrift.
En bra batteriladdare.
Buck- /step-down- convertrar har en verkningsgrad på minst 90% så det är inte mycket som förloras på att fixa dina lägre spänningar från 12V. Eller ja, det lär väl bli närmare 14V då det ska vara konstant underhållsladdning.
OldBadger
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 10:48:58

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av OldBadger »

Tack MadModder!

Ja, det var lite som jag tänkt då. Enda egentliga problemet är väl att driva 12V till Switchen då, med uppemot 14V. och ett spänningsfall på knappt 2V fungerar väl inte för att konvertera från 14 till 12V bara ibland? Alternativet då möjligen stepup via någon av de andra konvertrarna från 5V -> 12V?

Har funderat på något kring 1500VA till 1600VA för projektet med har inte riktigt kunnat beräkna hur länge det kan fungera... Beräkningar i all ära men i verkligheten? Och batterityp som tål relativt djup men långsam urladdning?!

OldBadger
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av Mindmapper »

Utökat med solceller så kan du driva mera än vad du tänkt från början. Vore jag dig så skulle jag lägga till laddning av den bärbara samt några LED-lampor.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av Mindmapper »

OldBadger skrev: 1 januari 2024, 17:47:18 Tack MadModder!

Ja, det var lite som jag tänkt då. Enda egentliga problemet är väl att driva 12V till Switchen då, med uppemot 14V. och ett spänningsfall på knappt 2V fungerar väl inte för att konvertera från 14 till 12V bara ibland? Alternativet då möjligen stepup via någon av de andra konvertrarna från 5V -> 12V?

Har funderat på något kring 1500VA till 1600VA för projektet med har inte riktigt kunnat beräkna hur länge det kan fungera... Beräkningar i all ära men i verkligheten? Och batterityp som tål relativt djup men långsam urladdning?!

OldBadger
Ta inte och använd först en switch ner och sedan en swich up. Då är du inne i den situation du ville komma ifrån från början. Det finns swichar som går ner när det behövs och växlar till upp vid behov åt det hållet. Prova desförinnan hur switchen reagerar på låg resp hög spänning. Många har större tröskel än vad man tror. Fast jag skulle inte öka spänningen så mycket på dyrare utrustning. Många utav elektronikutrustningarna drivs på 5V eller mindre. Det är inte så mycket som drivs exakt av 12V. Därför har elektroniken många interna regulatorer som reglerar ner från de högre matningsspänningarna till enheten. En switch t.ex bör inte ha något som egentligen drivs av 12V eller 14V.

Edit. såg nu att du tänkte på när batterispänningen var 14V det bör den klara.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av MadModder »

Ja det finns buck-boost-convertrar som klarar att ge ut konstant 12V med en inspänning som kan variera en hel del åt båda håll.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av grym »

välj lite högre batterispänning
ex 18v och sedan stepdown per sak som skall drivas

lämpligt med någon form av lithiumbatteri
ex 18650 5 i serie

någon form av bms med koll på över och underspänning
OldBadger
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2018, 10:48:58

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av OldBadger »

Tack för alla förslagen!

Skall ta och kolla på de förslagen. 18650 har jag använt tidigare skall kolla på färdiga packar...

Men vad tror ni om 1500-1600VA och hur länge det funkar?

OldBadger
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av danei »

Bara av nyfikenhet. Du som använder lågwatt, använde du även kortmeter?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av AndLi »

Jag skulle tittat på vad den där 12V routern har för chip på ingången, gissar att det finns en möjlighet att de klarar 14-15V med och även lägre...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av hcb »

Påpekanden om enheter och storheter bör lämpligen göras på ett konstruktivt sätt. Håll er till ämnet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av Icecap »

Jovars - men VA anger växelström o jag trodde att det rörde sig om DC.

Och VA är momentan effekt. Om jag antar att det menas Watt blir det ett väldigt överskott för det som ska drivas.

Gäller det Wh istället blir det en hygglig batteribank o uträkningen av möjlig drifttid kan enkelt göras. Men där spelar ackumulatortyp in för möjlig maximal urladdning.

O menas det Ah vet vi ju inte spänningen att utgå ifrån.

Rätt beteckning ÄR viktigt när man kommer till detaljer, t.ex. mHz o MHz kan båda vara rätt men betyda avsevärd olika frekvenser.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av danei »

Okej, humor var inte okej.

VA betyder ju inte per definition att det handlar om växelström. Även om det brukar användas till skenbar effekt, som ju bara blir av intresse för växelström.

1500VA i det här fallet, efter som tiden efterfrågas gissar jag att egentligen ska vara Wh. Men det är ju er än en gång man har gissat fel när man utgår ifrån att skribenten menar något helt annat än den skriver.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av MadModder »

1500 Wh är dock lite överdrivet om önskad maxtid är 24 timmar. Om man dubblar prylarnas energiåtgång under ett dygn (för att inte köra batterierna helt tomma) överstiger det inte 800 Wh.
Det beror ju på vilka 18650-celler man väljer, men säg att de innehåller 10 Wh (ett medel), då behövs 80 celler. Fyra i serie, 20 parallella. :)
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: DC-UPS för att driva lågwatt länge

Inlägg av petertub »

OldBadger skrev: 1 januari 2024, 17:04:20 Hej!

Driver väderstation och problematiskt med strömmen i området.

Har bredband via fiber, men inte ens det är riktigt stabilt p g a el-ledningsnätet?

Har en större router/brandvägg efter nätverksleverantörens modem men ingendera av dem skall försörjas av DC-UPS:en är det tänkt.

Efter routern tänker jag placera:
1 switch 12VDC 3,5W
1 MeteoBridge PRO RED 5VDC 2W (max)
1 RPI 4B 8GB 5,1VDC 4,22-6,2W
1 TRB500 5G modem 9-30VDC 1-4,75W som skall ta vid då fasta nätverket inte fungerar.
ALLTSÅ mindre än 10W ibland men upp till 16,5W eller säg 20W.

Som jag ser det behövs flera utgångar för VDC på DC-UPS, och jag vill att det skall fungera timvis efter avbrott. 10-24 timmar vore inte så dumt men är jag hemma kan jag starta det bensindrivna aggregatet.

Min fundering är att det nog är effektivare med att driva apparaterna direkt VDC från en DC-UPS snarare än via vanlig UPS med omvandlare från DC till sinusvåg och sedan 4 st små nätaggregat...men tror samtidigt att ett stort DC-UPS och lågt uttag i W ger låg effektivitet? Alternativ är ju strömskydd, batteriladdare, batteri säkringar, och små konvertrar från tex 12V till de övriga 9V, 5,1V och 5V.

Hur tänker ni?

Tack från OldBadger
Starta med ett blybatteri ( fritidbatteri) som hålls laddat med en AVANCERAD laddare ( ctec eller motsvarande)
Skaffa sedan ett knippe step down moduler
Exempel : https://www.ebay.com/itm/176131823057?h ... R8STgqiZYw
eller https://www.ebay.de/itm/LM2596HVS-LM259 ... 2272671150

Ställ in de individuella step down's till de spänningar resp använder. Gärna en säkringsdosa på vägen.
Skriv svar