Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tror diskussionen är överdriven. Tala om stora maskiner, tag exempelvis en pappersbrukskran, hamnkran eller en stålverkskran som lyfter 100 ton flytande järn. Den skall ha nödstopp, men en enkel oövervakad vanlig kontaktor, en s.k. huvudkontaktor som manövreras via en stoppknapp är helt ok enligt reglementet. Skulle den här stora kranen komma farande i full fart och nödstopp trycks in, går bromsarna till, men det kommer säkerligen ta minst 5 sekunder innan den stannar.
Men som tidigare nämnts, man får kolla om det finns speciella regler för maskinen i fråga enligt Maskindirektivet och Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av gkar »

macke2222 skrev: 23 december 2023, 17:46:04 Maskinen ska används i en produktionslina av ett företag
Det som började med en enkel fråga gav flera olika komplicerde svar. Det brukar vara så, det är inte enkelt.
Gissningsvis skall maskinen CE-märkas? Det brukar också finnas en mängd ytterligare krav som man inte tänkt på. Förutom detta har du antagligen också elsäkerhetskrav, EMC-krav mm.
Jag rekommenderar att du tar kontakt med ett företag som jobbar med detta och som kan hjälpa dig.
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Joe »

Det är väl denna som passar dig bäst?
V90.png
Man har oftast säkerhetsrelän när man tex har ljusridåer, dörrbrytare, säkerhetsscanner, dödmansgreppp etc.
Allt beroende på standarden på komponenten och PL på maskinen för att uppfylla MRL och MVO.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Mindmapper »

macke2222 skrev: 23 december 2023, 17:46:04 Hmm, Vet inte om jag blev nå klokare på era svar.
Maskinen anser jag inte vara farlig, man måste anstränga sig för att kunna göra sig illa.
Det är lite förenklat en 750 watts motor som vi en kuggrem roterar en liten spole med tråd. Den största delen av den roterande massan ligger i själva motorn så den stannar antagligen inom nån sekund vi nödstopp. Skulle det vara ett problem så får jag sätta dit bromsmotstånd men det borde inte påverka om jag kan ha endast nödstoppsknapp eller om jag behöver säkerhetsrelä och nödstoppsknapp.
Maskinen ska används i en produktionslina av ett företag


Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli säkrare med ett säkerhetsrelä i detta fall då maskinen endast kommer att gå i nödstopp då nödstoppsknappen aktiveras.
Nödstoppet måste ändå kvitteras på en av digitalingångarna i servodriften så maskin kan omöjligt hoppa igång av att man bara drar ut nödstoppsknappen.
Finns bara ett nödstopp också.
Men jag kanske missar något?
Ett säkerhetstänk innefattar ju hela situationen runt ikring det som servodrivarna styr. De som har konstruerat servona vet ju inte vad du har för situation runt i närheten av dom. Därför kan de bara tala om hur du ska göra servona säkra. Men det innebär inte att allt omkring blir säkert. Det kan vara saker som svänger runt det kan vara hängande last som släpper det kan vara massor med farliga saker som måsta tas hänsyn till i ett samlat grepp. Flera olika sådana saker har funnits med i olika inlägg här.

Är det mera saker som berörs för man koppla in de saker som behövs för att få en säker arbetsplats. Om det ska vara grindar, ljusridåer eller annat. Kanske beröringsskydd som bryter om du tar bort dom. Detta vet bara den som är med och konstruerar maskinen och är medveten om maskinens omgivning. Den kanske ska ingå i en robotcell. Då är det säkerhetsrelät/reläerna i robotcellen som måste involveras. I ditt fall ska den användas i en produktionslina och förmodligen integreras i deras säkerhet. Maskinen måste vara säker i sig själv men måste också vara säker i den helhet den ingår i. Säkerhet är nog bland det svåraste som finns, varje situation måste tas hänsyn till.
Senast redigerad av Mindmapper 24 december 2023, 13:22:57, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Nerre »

gkar skrev: 24 december 2023, 11:05:34 Gissningsvis skall maskinen CE-märkas? Det brukar också finnas en mängd ytterligare krav som man inte tänkt på. Förutom detta har du antagligen också elsäkerhetskrav, EMC-krav mm.
Nja, CE-märkning behövs bara om den "placeras på marknaden" (d.v.s säljs). Om den tillverkas inom företaget som ska använda den (även om det är av en inhyrd konsult) så behöver den inte CE-märkas, men (som du påpekar), den ska uppfylla alla krav för CE-märkning utom själva CE-märkningen.

Riskanalysen är ju ett av de stora kriterierna, det är ju den som avgör vilka risker som behöver reduceras eller elimineras.

Utan en riskanalys går det inte att svara på vad som behövs.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av gkar »

Jag skrev gissningsvis, vi vet inte ens om det är inom EU den skall användas eller inom det egna företaget?..
Skriv svar