söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av sm0nor »

Halloj!
Jag söker en enkel koppling, kanske med en 555:a eller liknande, som gör följande:
1, Ett relä skall dras när en triggerpuls på 12V eller 24V kommer
2, reläet skall förbli stängt så länge triggerspänningen ligger kvar
3, när triggerspänningen tas bort skall relet fortsatta vara stängt i 3 minuter och därefter släppa

Jag inser att detta är en mycket enkelt koppling och att svaret borda ligga ett par googlingar bort. Problemet är bara att jag får fram hundratals förslag och jag har svårt att hitta rätt bland alla förslag.
Tack på förhand!
/U
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av Icecap »

Det borde vara rimligt enkelt klarat med en analog koppling.

3 minuter kan dock vara svårt att få korrekt med en analog lösning.
Om du vill ha en rimlig korrekt o stabil tid bör du söka en digital lösning.

Men en analog lösning:
* Triggerpulsen kommer - via ett motstånd (R1) - till basen på en helt normal NPN-transistor (Q1), typ BC547. Emitter till GND.
* Kollektor går - via ett motstånd (R2) - till + på en stor elektrolytkondensator (C1) där -(minus) sitter till GND.
* Till + på C1 finns det även ett motstånd (R3) till matning+.
* Till detta kopplar man en schmitt-trigger koppling medelst en op-amp.

Funktion:
När triggerpulsen kommer startar Q1 med att leda.
Detta urladdar C1 via det strömbegränsande motstånd R2 och spänningen sjunker till typ 0V.
Schmitt-triggern växlar sedan till "aktiverat" läge - vilket aktiverar reläet.
När triggerpulsen slutar, släcks Q1 och spänningen över C1 börjar stiga pga. uppladdningen via R3.
När spänningen blir hög nog växlar utgången på schmitt-triggern och reläet inaktiveras.

Om det är ungefär 3 minuter du vill ha är detta en helt OK lösning, är det 3 minuter ±1 sekund kan du glömma att lösa det analogt.

Jag hade vald en PIC18nånting och fixat ett litet program. Enkelt, stabilt och justerbart. Men kräver programmering.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av Palle500 »

Beroende på belastning m.m på kontaktsidan och framtida reperationer kan ett programerbart tidrelä vara ett bra köp. Tex ett Eltako
https://www.elbutik.se/product.html/ana ... mfz12dx-uc
Manual
https://www.elbutik.se/dokument/MFZ12DD ... 4-1_sw.pdf
alexanderson
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av alexanderson »

En 7242 borde gå att använda. Maximal arbetsspänning är dock 16 volt. Du måste använda motstånd och zenerdiod för att begränsa amplituden på triggerpulsen.
alexanderson
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av alexanderson »

Uppslagsverket i Elektronik heter "Graf Encyclopedia of Electronic Circuits" En bokserie i sju delar. Finns digitaliserad på nätet. Börja med att titta i index del 7.
alexanderson
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av alexanderson »

Palle500 skrev: 20 december 2023, 10:09:16 Beroende på belastning m.m på kontaktsidan och framtida reperationer kan ett programerbart tidrelä vara ett bra köp. Tex ett Eltako
https://www.elbutik.se/product.html/ana ... mfz12dx-uc
Manual
https://www.elbutik.se/dokument/MFZ12DD ... 4-1_sw.pdf
Dessa tidräler har samma manöverspänning som styrspänning. Oklart om de klarar av att triggas av både 12V och 24V vid en och samma driftspänning(manöverspänning).
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av Palle500 »

Ok helt rätt av dig, missade att det kunde vara olika triggerspänningar. Gissade att TS endast tänkte använda en av dessa spänningar. Men det står ju att trigg kan vara 12 eller 24 volt.
Sen tror jag att en 555 inte klarar fördröjt frånslag (monostable) efter att trigg avslutas, utan det blir alltid en given tid direkt vid trigg oavsett om trigg signalen försvinner eller är kvar.
Edit
Rättade lite.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av Palle500 »

Nytt inlägg då det inte går att infoga bilder i editläge via TapaTalk.
Här en bra förklaring av 555 i monostabilt läge
Edit
Som tidigare sagt. Sen tror jag att en 555 INTE klarar fördröjt frånslag (monostable) efter att trigg avslutas, utan det blir alltid en given tid direkt vid trigg oavsett om trigg signalen försvinner eller är kvar.
https://www.electronics-tutorials.ws/wa ... timer.html
IMG_5298.GIF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 20 december 2023, 11:39:44, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1782
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av opampen »

Tycker ICM7240 är ett utmärkt förslag! Den är enkel att jobba med och tiden styrs av en RC-krets. Väljer man hög tolerans på motstånd och kondingen så får man helt acceptabel tolerans när det gäller tidsavikelser. Den finns både som 7250 och 7260.

Vet att Bhiab har haft den också!

Har byggt 60-minuters timer med den och tidsavikelsen var helt ok!

Titta på schemat där finns olika lösningar; https://www.mouser.se/c/ds/semiconducto ... cs/?q=7240

Jag har även byggt timer med en tidbasgenerator som heter7213 och är kristallstyrd som triggar 7240. Då tar du bort RC och låter 7213 trigga istället! Detta ger högre nogranhet.

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... M7213.html

Annars är naturligtvis den hederliga 555:an alltid ett bra alternativ!

Som sagt nogranheten bestäms helt av toleransen på R o C.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av sm0nor »

Icecap skrev: 20 december 2023, 08:45:16 Det borde vara rimligt enkelt klarat med en analog koppling.

3 minuter kan dock vara svårt att få korrekt med en analog lösning.
Om du vill ha en rimlig korrekt o stabil tid bör du söka en digital lösning.

Men en analog lösning:
* Triggerpulsen kommer - via ett motstånd (R1) - till basen på en helt normal NPN-transistor (Q1), typ BC547. Emitter till GND.
* Kollektor går - via ett motstånd (R2) - till + på en stor elektrolytkondensator (C1) där -(minus) sitter till GND.
* Till + på C1 finns det även ett motstånd (R3) till matning+.
* Till detta kopplar man en schmitt-trigger koppling medelst en op-amp.

Funktion:
När triggerpulsen kommer startar Q1 med att leda.
Detta urladdar C1 via det strömbegränsande motstånd R2 och spänningen sjunker till typ 0V.
Schmitt-triggern växlar sedan till "aktiverat" läge - vilket aktiverar reläet.
När triggerpulsen slutar, släcks Q1 och spänningen över C1 börjar stiga pga. uppladdningen via R3.
När spänningen blir hög nog växlar utgången på schmitt-triggern och reläet inaktiveras.

Om det är ungefär 3 minuter du vill ha är detta en helt OK lösning, är det 3 minuter ±1 sekund kan du glömma att lösa det analogt.

Jag hade vald en PIC18nånting och fixat ett litet program. Enkelt, stabilt och justerbart. Men kräver programmering.
Din koppling verkar enkel när jag först tittar på den. Ursäkta nu om mina kunskaper är dammiga och mycket är bortglömt sedan jag höll på med sånt här som tonåring...

Först och främst, ungefär 3 minuter är tillräckligt. Plus/mins 20-30 sekunder är finfint. Så, inget behov att programmera och så....

Men när jag ritar upp kopplingen på ett papper så blir det en del frågetecken:
1, När transistorn öppnar så laddas Ci1 ut genom R2. Det förstår jag. Men kommer den inte att fyllas på hela tiden från matningen genom R3?
2, Enda vettiga stället att koppla in schmittriggern är i knutpunkten R2-R3-C1. Men här blir det väl aldrig 0V eftersom C1 fylls på så länge jag har matningen på?
3, Viket motstånd bestämmer urladdningenstiden på C1? Är det R2 eller R3? Är några tusen uF ett bra utgångsläge?

Jag har välfylld junkbox så jag borde kunna breadboarda det här direkt....

En schmittrigger hottade jag i Soelbergs bok från när hag var tonåring. Den verkar enklare att förstå sig på. Men jag börjar med själva timerkretsen...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av Icecap »

R2 är bara för att hålla urladdningsströmmen så pass låg att Q1 klarar biffen o inte blir överbelastat. Värdet beror på matningsspänningen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18416
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av 4kTRB »

3 minuter med */- 1 sekund borde väl inte vara helt omöjligt att uppnå med stabila komponenter?
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av sm0nor »

Jag har löst det väldigt enkelt med en koppling jag hittade efter en timmas googlande. Istället för led:en i schemat satte jag ett relä från junkboxen på 600 ohm. Alltså, det drar ganska mycket. Med 1000 uF fick jag kopplingen att hålla reläet i 130 sekunder. Med ytterligare större C och/eller ett strömsnålare relä så är 3 minuter inom räckhåll. Tror inte det kan bli enklare. Funkar kanske med en transistor också. Men jag råkade ha en FET i lådan...
Tack för engagemanget.
timer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av sm0nor »

Så här blev den slutliga kopplingen som funkar på ett breadboard:
finalcircuit.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av E Kafeman »

Förefaller vara en aning lyxigt att ha ett inkommande relä Ry2 som inget utför mer än skapa samma signal ut som den får in.
En diod i serie med triggen och du får samma holdfunktion som med relät fast nu med ett relä mindre.
Om du ska ha kvar relät hade jag nog kostat på en diod i vilket fall, fast nu som skydd mot eventuell backemk för Ry2 så som D2 gör över Ry1-spolen, så minskar problemet att höga transientspänningar plågar eller stör annan elektronik.

Blir säkert bra vad du nu väljer men ska du ha nuvarande Ry2 kvar så addera ett motstånd på 100 Ohm i serie med S2 för att minska risken att reläkontkaterna på Ry2 att svetsas ihop vid strömrusningen som annars uppstår när kondensatorn C1 ska laddas.
Addera en större kondensator över Vcc så inte tillslagstransienter och störningar sprider sej till och från andra kretsar som eventuellt använder samma spänningskälla och de lokal reläna får stabilare tillslag om det inte uppstår spänningsdippar på Vcc.
Skriv svar