Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av metric »

TomasL skrev: 14 december 2023, 17:30:31 Du har inte lyckats överbelasta den vid något tillfälle?
Oavsett, här är service handledningen med schema.
Har du motsvarande för Fluke 187/189 så är jag intresserad!
alexanderson
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av alexanderson »

breflabb skrev: 15 december 2023, 00:51:53 Intressant iaktagelse
Sitter och mäter med en Fluke på flera NTC-are och blir förvånad
Jag får också minustecknet efter noll ohm
En teori: NTC motståndet fungerar som en galvanisk cell. Den extra EMK:n ger upphov till ett minustecken.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av babbage »

Om det är en temperaturgradient över motståndet så kan man räkna med att det uppstår en "termisk emf" pga Seebeckeffekten. I motstånd som blandar material (t.ex övergången från det resistiva materialet till anslutningsbenen av metall) så finns den alltid där även om den är liten. Det här är något som man ibland måste ta hänsyn till när man ska mäta med precision över resistiva strömshuntar, för att det faktiskt påverkar mätresultatet..... Med det sagt påstår jag inte det är det som händer här utan mer för att bekräfta diskussionen tidigare i tråden. Det kommer med säkerhet att bli små spänningar över i princip vilken resistor som helst som har en temperaturgradient över sig.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 540
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Repaterion »

Även om det kan vara löst nu så är min erfarenhet att när vissa modeller av Fluke får lite sämre spänning från batteriet så beter de sig underligt.
Dock var detta vid spänningsmätning, om detta även påverkar resistans vet jag inte.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av mrfrenzy »

En NTC är inte en idealisk resistor, på grund av konstruktionen har den även en kapacitans. Om man mäter med en multimeter som har hög ingångsimpedans kan det mycket väl vara så att NTC laddas upp med en liten spänning.

https://industrial.panasonic.com/sa/ss/technical/b18
tech54-02_ww.png
The semiconductor ceramics contain a mixture of oxides; nickel, manganese, cobalt, and iron. A change in a resistance value at both ends of the semiconductor ceramics signals the change in its temperature. This change in the resistance value causes a change in the electric conductivity of the electrolytic solution and in the resistance of electrodes, resulting in a change in the capacitance of the thermistor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av alexanderson »

En termistor är en halvledare.
Fanns det inte termistorer baserade på zinkoxid(också en halvledare)
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Bjaellerud »

Har nu kollat lite mer.
FLUKE mäter med en väldigt låg spänning vid motståndsmätning, särskilt vid låga resistanser..
Knappt det gick att se med osc anslutet, DC nivån knappt syntes.
Därmed kan en mycket liten spänning från ett uppvärmt NTC ge någon form av mätfel.
Med FLUKEN satt med 4 siffrors och högsta känslighet i mV området, kunde jag få 1,5 mV vid uppvärmning, dvs NTC ger spänning som ett termoelement vid uppvärmning.
Genom att polvända NTC vid motståndsmätning, gick istället avläst resistans upp vid uppvärmning. Något jag tyckte jag provade vid de fösta mätningarna men tydligen inte då.
De där 1,5 mV gick att se på en analog voltmeter oxo, men utslaget är litet, ngn nålsbredd.....

För att se om NTC ger något i AC väg, brus eller så mätte jag mV AC, men inget syntes.
Kopplade in NTC på en känslig förstärkare jag har, för att då kunna höra ev brus eller AC, med känslighet för lågohmiga mikrofoner, det var tyst, även med Eleketret BIAS på.

Varför FLUKEN visar negativt vid Ohm är ändå en bra fråga, kanske för att visa att det är något fel.
Men helt klart NTC termospänning på 1,5 mV är det som orsakar pheomenet.

Tack för alla fina ideer och tips, kul att utreda en sån här konstig sak. Man tror ju att en FLUKE 87 är närmast perfekt, men det kan bli underliga problem även i en sådan.

Däremot är NTC av denna typ bra för att begränsa startströmmen på större transformatorer. Eller där detta satt, begränsa uppladdningströmmen i ett SW-mode nätagg, litet 15 V 6 A men ändå.

Roysan
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Wirewrap »

Polvände du NTCn nån gång? Om den visar minus åt bägge hållen blir det spännande!
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Palle500 »

Bjaellerud skrev: Genom att polvända NTC vid motståndsmätning, gick istället avläst resistans upp vid uppvärmning. Något jag tyckte jag provade vid de fösta mätningarna men tydligen inte då.
Står i inlägget före din fråga!
Bjaellerud Intressant iakttagelse. Att mäta är alltså inte att veta :-)
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Bjaellerud »

Ja man måste inse vilka mätfel som kan uppstå.
Men det är lätt att bortse från sådant, med moderna siffervisande dyra och avancerade instrument som just FLUKE:n.
Det gäller att veta vad man gör, även vid enkla mätningar.
Men även att inse att de flesta komponnetr inte "bara" är ett motstånd, en kondensator eller spole.

Kul kunskap med lite klurande och hjälp i alla fall.

Roysan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av TomasL »

Palle500 skrev: 16 december 2023, 10:37:01 Bjaellerud Intressant iakttagelse. Att mäta är alltså inte att veta :-)
Att mäta har aldrig varit att veta, däremot att veta vad man mäter.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Palle500 »

Så det är alltså en skröna menar du?
"Att mäta är att veta” myntades redan på 1800-talet av Werner von Siemens och är ett återkommande argument för energinördar."
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av TomasL »

Skröna, knappast men felaktigt, oavsett om det var herr Siemens eller någon annan som myntade det.

Om du inte vet vad du mäter, så tillför mätningen ingen kunskap.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Palle500 »

Veta vad man mäter är väl en självklar del av "att mäta är att veta"
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av TomasL »

Nej, det är det inte, tyvärr.
Det finns väldigt många exempel där man mäter utan att veta, och det blir i slutändan väldigt fel.
Skriv svar