Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av grym »

behöver inte vara det
kan vara en äldre herre som vill diskutera vad han upplevt och som inte är van vid forum

i detta forumet kan det vara en gnutta jobbigt att komma med tekniska påståenden som är felaktiga

och många gillar inte att ha fel
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av pi314 »

grym:

Rätt och fel är en sak. Jag noterar också att här, liksom i världen i stort, är kategoriska uttalanden inte på något sätt ett stöd för att ett uttalande baseras på fakta. Att ett inlägg är kategoriskt säger mest något om skribentens personlighetsdrag. Om en skribent är kunnig eller inte och det som skrivs är korrekt eller inte är en helt annan fråga.

Visst kan man hitta brister i TS sätt att hantera dialogen. Men, det kan man även göra bland andra skribenter.

Generellt kommer man ofta närmare sanningen efter en konstruktiv dialog. Utan alltför många kategoriska och felaktiga uttalanden.

För att återgå till trådstarten.
Tågnörd skrev: 11 december 2023, 20:53:38 Förändras strömförbrukningen om man förändrar frekvensen på matningsspänningen, med en likvärdig last?

Ex 1:
220 v 50 Hz med ett värmeelement på 100 ohm = Vilket strömuttag?

Ex 2:
220 v 16,7 Hz med ett värmeelement på 100 ohm = Vilket strömuttag?
Generellt svar på frågan: Ja, men beroende av lasten.

Om lasten t.ex. är induktiv eller kapacitiv till sin karaktär så minskar respektive ökar strömmen när frekvensen ökar. Andra typer av laster kan ha olika beteenden. För rent resistiva laster, som dom två i exemplen, påverkar inte frekvensen strömmen. Inom rimliga gränser. Skulle frekvensen vara väldigt hög, kanske megahertz eller mer, och om värmetrådarna är lindade som spiraler/spolar, då skulle dom börja uppträda som induktanser vid höga frekvenser. Strömmen skulle minska vid mycket höga frekvenser. Men, nu är vi långt från 16 2/3. 50 och 60 Hz. Som är vanliga i olika typer av elnät. Beroenda på land och tillämpning. 16 2/3 Hz har järnvägen, av lite udda hisoriska skäl. När förra seklet var ungt var motorer i lok stora (stor diameter) och med flera lindningar. Olika lindningar kopplades in med kontaktorer. Som styrdes av lokföraren med en spak som akriverade valda kontaktorer. Lägre frekvens gjorde det enklare att styra dom stora motorerna vid önskade varvtal.

På den vägen är det, som man brukar säga. Järnvägen har fortfarande 16 2/3 Hz. Idag finns väl ingen anledning till att inte ha 50 Hz? Utöver att en massa pengar är investerade i utrustning som går på 16 2/3 Hz.

/Pi
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Det var inte traktionsmotorerna som hade flera lindningar att välja mellan, de olika lindningarna valdes på transformatorn (olika om man reglerade på primär eller sekundärsidan).
bearing
Inlägg: 11266
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av bearing »

TomasL skrev: 14 december 2023, 06:11:14 TS har inte varit inloggad här sedan hans sista inlägg, så sannolikt är det ett troll.
Du måste väl förstå att det inte var ett troll, utan en person som blev provocerad av dina yxiga svar.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av ajje »

Om du tittar på hur personen tog mina svar, och sedan toksprang iväg med dem i totalt motsatt riktning så luktar det uppenbart troll.
bearing
Inlägg: 11266
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av bearing »

Haha, tja kanske.
Men jag tror det bara var okunnighet blandat med svårhet att hantera att ha fel.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av pi314 »

Kan själv-generationen har väl aldrig fel? :rofl

Lägg till dom postmodernistiska idéerna om att alla får skapa sina egna sanningar. :evil:

Då är det inte säkert att ohms lag och effektlagen gäller längre...

/Pi
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av rikkitikkitavi »

bearing skrev: 14 december 2023, 09:51:07
TomasL skrev: 14 december 2023, 06:11:14 TS har inte varit inloggad här sedan hans sista inlägg, så sannolikt är det ett troll.
Du måste väl förstå att det inte var ett troll, utan en person som blev provocerad av dina yxiga svar.
Jag tror att TS blev bortskrämd när TS inte fick gehör. Det finns olika sätt att förklara att någon har fel. Det är inte detta forumets styrka direkt att vara pedagogiskt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av danei »

Jag tycker att det initialt var klart pedagogiska svar.
Man försökte förklara hur det fungerar.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av ajje »

Nu var det ju faktiskt TS som började med "yxiga" svar som gränsade till personangrepp.

Vilket även det tyder på att det var någon här inne som visste precis hur han skulle få vissa att nappa på betet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av TomasL »

bearing skrev: 14 december 2023, 09:51:07
TomasL skrev: 14 december 2023, 06:11:14 TS har inte varit inloggad här sedan hans sista inlägg, så sannolikt är det ett troll.
Du måste väl förstå att det inte var ett troll, utan en person som blev provocerad av dina yxiga svar.
Så du tycker detta är ett "Yxigt" svar
TomasL skrev: 11 december 2023, 23:23:17 Nej, du har fattat det hela fel.
Dåliga kontaktytor innebär LÄGRE ström och lägre effekt i lasten, samt högre Effektförlust i kontakterna.
Totalt sett blir effektuttaget lägre i systemet.
Lätt att räkna på, Ohms lag. Vänstra sidan Låg resistans över kontakterna, Högra sidan Hög resistans över kontakterna.
Som du ser ökar effektförlusten över de skadade kontakterna, effekten i lasten minskar och den totala effekten minskar
Har inte med den inskannade schemat med beräkningarna i citatet ovan.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av pi314 »

Mitt intryck är att "gräl" ofta börjar med ett missförstånd.

I den här tråden skulle det kunnat vara så att TS talade om förlusteffekten i själva kontakterna, samtidigt som dom flesta övriga i tråden tänkte på totala effekten.

Jag säger inte att det är så. Men försöker ändå uppmuntra till öppenhet för att det är ett missförstånd. Hellre än att genast, utan att försöka reda ut om det är ett missförstånd, skriva "jag har rätt och du har fel".

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av TomasL »

Nja, TS skrev så här:
...vilket i sin tur resulterar i ett större strömuttag i kretsen när ett antal till- och frånslag inneburit att kontaktytorna blivit sotiga och slitna.
Kan knappast missförstås.
Sedan kom nästa
Ja precis, dåliga kontaktytor ger garanterat högre strömmar. Detta eftersom ett större effektuttag innebär ett större strömuttag.
och
Dåliga kontaktytor kommer alltid att innebära en högre resistans och således ett högre ström- och effektuttag.
Logiskt.
därefter
Nej, nej... Högre resistans i kombination med en kraftfull och oändlig energitillförsel kommer alltid att innebära ökad värme, resistans och ett ökat effektuttag.

Har du någonsin jobbat inom branchen och sett detta med egna ögon?
Förstår inte hur vi kan ha missförstått dessa inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32570
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 14 december 2023, 09:13:23 Lägre frekvens gjorde det enklare att styra dom stora motorerna vid önskade varvtal.
Nja, kommuteringen fungerar sämre på en allströmsmotor vid högre frekvenser.
Därför valde man 15 Hz vid första elektrifieringen i Sverige.
Bäst fungerar dessa motorer med likström.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?

Inlägg av pi314 »

säter:

Härligt att se dig här! Jag började sakna dig lite.

Förklaringen som jag skrev om hade jag sett någon gång i Ny Teknik. Även om det är en tidning för ingenjörer borde jag nog veta bättre än att tro på allt som skriver, utan att kontrollera. Jag har nog mer än en gång klagat på det dom publicerar.

Jag har förstått att du har ett visst tågintresse och tågkunskap. Varför fungerar kommuteringen sämre vid högre frekvenser?

Vet du om det fanns någon orsak till att dom inte valde likström? Om det hade varit bäst, för motorerna.

Idag, med elektronisk styrning av motorerna, kan det väl vara vad som helst, t.ex. 50 Hz. Om det inte vore för att det finns en massa utrustning för 16 2/3 Hz.

/Pi
Skriv svar