Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2294
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av DennisCA »

Konverterade denna lampa av klassisk golvmodell som annars kör halogenlampor (RS7 där uppe) genom att jag köpte dimbara LED ersättare.

Problem #1 Lampan är släckt på bilden... Bra med läckström här.

Problem #2 Den övre lampan dimmas inte vidare bra, nån sorts dimning får man men det flimrar mycket, bäst att köra den på full styrka.

Bild

Inte för att jag är förvånad att det inte funkar så bra. Men ändå litet för det funkar ändå ganska bra på den mindre lampan att dimma den. Då jag tittat på kretsen så har den en ingång (fas) och två utgångar för den stora och lilla lampan. Man ser ingen neutral för den stora lampan, det verkar som den är dold men går ihop med den lilla lampans neutral och det kopplas ihop med inkommande neutral. Det är bara en simpel dimmer som hackar upp vågformen.

Hur skulle ni gjort för att rett upp detta? Jag undrar om man kunde byta ut dimmerkretsen mot en separat potentiometer för varje lampa istället? Det kanske inte funkar dock, beror väl på hur LED drivern är designad, PWM kanske vore ett alternativ också.

Oklart om läckströmmen förblir ett problem om man byter krets men det kanske kan lösas med en passande resistor.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av Mindmapper »

Man anpassar känsligheten på dimmern för hur små laster den klarar av. Förmodligen är då den övre anpassad till mer effektkrävande lampa medans den mindre är anpassad för mindre lampa.
Många dimmrar jag sett brukar ha en potentiometer som man justerar gränsen för när en lampa börjar lysa. Det finns även framkant och bakkant-styrning av dimrar. Skulle tro att den du har är framkantsdimmer. Bakkant är bättre för LED.
PWM är inget alternativ för lampor som går på 230V AC. PWM är för DC. För AC används tidsproportionerlig styrning.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av Nerre »

En dimmer som konstruerats för halogen har antagligen en minimieffekt som den behöver för att fungera. Detta eftersom den matas av den ström som den reglerar.

De flesta dimmers jag sett brukar ange 10-15 W som minsta effekt. Men jag tror att det egentligen är VA de menar, för jag antar att strömmen genom dimmern blir densamma oavsett om det är aktiv eller reaktiv effekt i lasten.
DennisCA
Inlägg: 2294
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av DennisCA »

Ja det stod olika effekter på utgångarna. Kommer inte ihåg om det var 300 respektive 60 watt eller ditåt.

Skulle det kanske hjälpa med en resistor i parallellt med den större lampan för att öka effektuttaget? Kanske det kunde hjälpa om kretsen för den större lampan har litet mera att jobba emot?

Bakkantsdimmer vore intressant, om man kunde hitta en sådan krets färdigt, som fysiskt passar i lampan.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av Mindmapper »

Resistorer är ingen bra lösning. En massa värme som ska bort. Värme på fel ställen är farligt dessutom. Kylflänsar är dyrt. Dessutom så är det teknikfientligt. Köpa LED som spar energi och sen öka effektuttaget för att skapa den energi man vunnit genom LED-köpet. Mycket bakvänt sätt att lösa problem.

Har du kollat efter eventuell potentiometer för att ställa lägsta ljusnivån?

Svårt att säga om något passar när man inte har lampan framför sig. De lampor du har nu behöver ju mycket mindre effekt än de du hade tidigare. Om du får tag på en liten sladddimmer för LED tycker jag att du borde kunna modda en sådan att passa i lampan.
DennisCA
Inlägg: 2294
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av DennisCA »

Vad menar du med teknikfientligt?

Sen tänker jag man kan inte veta hur mycket extra som krävs för att få dimmern att funka korrekt, det kan ju räcka med nån watt extra, då är det ändå en bra vinst över halogen. Värme behöver man inte oroa sig för heller, halogenlampan blev skitvarm. Har flera högeffekts resistorer från förr, kanske nån kan passa.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av Mindmapper »

Teknikfientligt är fel ord. Jag sökte ett bättre ord men jag hittade det inte så jag drog dit med teknikfientligt. Kontraproduktivt vore ett bättre ord. Du sparar energi med genom att sätta dit LED. Men sedan skapar du en skadlig (onödig) uppvärmning genom att sätta dit resistorer för att öka strömmen.

Naturligtvis kan du pröva och se hur många watt du behöver bränna bort för att få en vettig funktion från dimmern. Det är alltid intressant att veta. Så publicera gärna dina resultat här.

Sedan hoppas jag du hittar en liten LED-dimmer som du kan sätta dit på ett bra och framförallt säkert sätt.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av Haralt »

Om trådstartaren nu vill ha hjälp med sin lampa, vore det inte intressant att ange vilken dimmer och vilken LED-ersättare som valdes och visa foto på dem?
Varför hemlighålla det?

Enligt den enkla devisen: Det här har jag och dtta vill jag åstadkomma men har dessa problem att lösa.
Senast redigerad av Haralt 12 december 2023, 15:40:10, redigerad totalt 1 gång.
DennisCA
Inlägg: 2294
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av DennisCA »

Jag har ingen bild på lampan eller kretsen att visa, ingen som försöker hemlighålla något här.

Men letade upp där jag köpte den
https://valotehdas.fi/kauppa/r7s-15x118 ... ennettava/

Där står nu en text som inte fanns då jag köpte lampan, som nu säger lampan funkar inte med golvlampor, som har en dimmerkrets som kräver minst 40 watt för att fungera korrekt. Då lampan är 10W så är det ganska mycket som energi behöver omvandlas till värme i onödan. Hade det gällt några watt hade det väl gått an men nu tror jag det blir att byta ut dimmern istället.
DennisCA
Inlägg: 2294
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av DennisCA »

Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av Haralt »

Har ingen bild, jamen då tar man en bild.

Dennis,
det var någon här nyligen på forumet vars moder hade skaffat för ca 235 kr en lampsladd på Biltema , som hade strömbrytare med inbyggd dimmer inne i strömbrytaren. Tyvärr hittar jag inte den tråden. Den var tänkt för en sänglampa, tror jag.

Rédigé:
Här är tråden. Gick ju inte att hitta med sökfunktionen, utan istället med manuell genomsökning av "Allmän Elektronik"
Onödigt avancerad sladdströmbrytare?
viewtopic.php?t=109034
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Dåligt fungerande dimmer efter LED konvertering

Inlägg av mcrj »

Skriv svar