Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Hej, Min pojk har en V70 som har fel på spjällhuset enligt förra ägaren så är det två potar som slits ut och när jag mätte på dom så kunde jag konstatera att dom gav fel värden ibland. En eftermarknadspot införskaffades och monterades istället. Från början var det två potar i den men nu är bägge ersatta av en och det är en kontaktlös modell, förmodligen en analog Hallgivare som sen är ansluten som både pot ett och två (parallellt) Sen så skulle man justera in gasspjällets viloläge till 1,4 volt vilket jag fick till. Ev så behövs en omprogrammering, men inte alltid fick vi reda på vid inköpet av denna ersättningspot. Efter bytet kommer det felkoder och bilen går bara i 50 knyck, lite lite om den nu är på 250 hkr... Min pojk ringde en firma som skulle kunna fixa detta men lyckades inte. Dom rekomenderade en annan firma (Bilia någonstans) som sa inga problem, 1200 kr senare så lyckades dom inte heller... Dom skickade med en lapp med avlästa felkoder, fel ECM-903C och ECM-904D på VIDA Volvospråk. Själva gasspjället heter Magneti Marelli. Nu står bilen här hos mig igen. Vad göra?
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av petertub »

Lämna in den hos volvo ( och bita i sura äpplet)

Elller
köpa ett original spjällhus på skroten om du nu inte har kvar potarna ni plockade bort.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Tillägg: Det är denna firma och dess video vi gått efter: https://bjprace.se/bilmodell/volvo/rep- ... -elspjall/

Den gamla poten är nog inte kvar längre men den var garanterat utsliten på ett par ställen det gick att se med luppen. Efter bytet till kontaktlös givare blir den svår att återställa då man måste kapa av spjällaxeln. Att köpa ett annat gammalt spjällhus på skroten vill jag undvika då det förmodligen är lika slut eller nästan som det original spjällhus...
Ja i värsta fall får det bli Volvo. Bilia har väl samma tillgång till VIDA som Volvo själva? Jag tror det mer hänger på den personens kunskap i detta läge.
På mitt jobb så har vi VIDA men den är inte fullfjädrad, vi kan bara läsa av data och nollställa koder, inte göra programuppdateringar (Vi har en enbart fri VIDA för utbildningssyfte, Gymnasieskola)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Bilia har tillgång (via VIDA) till Volvos centrala databas med bilarnas programvaror men vad skulle ny programvara rätta till vid detta fel. Antar att ni har en fullvärdig VIDA i skolan som endast saknar uppkopplingen mot Volvos centrala system.
Felkoderna betyder
ECM-903C
Gasspjällenhet, internt fel.
Spjällägesgivare. Felaktig signal

ECM-904D
Pedalgivarfel
Pedalgivarfel. Felaktig signal

Sista felkoden är nog en följd av första felet. I VIDA kan man ofta läsa av olika värden, har du tittat om detta är möjligt för spjällhuset? Kan ju även vara andra fel på elektroniken i spjällhuset. Om man kan kalibrera/nollställa spjälläget så går även detta i VIDA.
VIDA har även många funktionsbeskrivningar över olika komponenter som finns i bilen har du kollat vad som finns om spjällhuset.

Edit
Ladda ny programvara behövs oftast om du byter spjällhuset till ett annat från skroten. Men du har ju inte bytt huset endast lägesgivaren. Ibland har Volvo bestämt att man endast kan ladda programvaran till nya moduler. Åkte på detta när jag köpte begagnat rattlås relativt dyrt från skroten. Först prova att ladda ny programvara för 2500kr hos bilia som inte fungerade, men betalt tog dom. Sen köpa nytt rattlås och programmering. Har för mig att det slutade på 16000kr totalt.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Tack för svar, snabbt dessutom!
Som steg ett så tar jag med mig våran ena felkodsläsare hem nu i veckan (Autel) och kollar lite realtidsvärden. Det här med pedalgivarfel låter extra intressant, skall spinna vidare på det...
Egentligen så borde Bilia ha löst det oavsett?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Kollade lite i VIDA och vad jag kan se där betyder felkoderna något annat än vad jag hittade på nätet?
Felkodsinformation ECM-903C
Denna felkod är endast avsedd som information. Felkodens enda syfte är att informera om att omkonfigurering, som kan påverka emissionssystemet, har varit aktiv eller är aktiv. Felkoden lagras alltid som en följd av någon annan felkod och ska inte felsökas.

FelkodsinformationECM-904D
Denna felkod är endast avsedd som information. Felkodens enda syfte är att informera om att textmeddelande har visats eller visas i kombinationsinstrument (DIM). Felkoden lagras alltid som en följd av någon annan felkod och ska inte felsökas.

Men allt detta borde du få ut ur "din" VIDA?

Du har PM.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Blev lite intressant detta :-)
I gasspjällenheten finns styrenhet gasspjäll (ETM), vilket gör att den fungerar som en egen styrenhet på höghastighetssidan av CAN-nätet. Anslutning till CAN-nätet upptar två av de sex stiften i gasspjällenhetens kontaktstycke, resterande fyra upptas av:
◾ Spänningsmatning, 12 V via motorstyrsystemets systemrelä.
◾ Jordpunkt, separerad från motorstyrsystemets övriga jordpunkter.
◾ Information om bromspedalens läge från bromsljuskontakten.
◾ Information om gaspedalens position från gaspedalenhetens pulsviddmodulerade givare.

För att styrenhet gasspjäll (ETM) ska kunna utföra den huvudsakliga uppgiften att reglera luftflödet in till motorn räcker det i princip med spänningsmatning, jord och kontakt med CAN-nätet. De övriga två signalerna om bromspedalens och gaspedalens läge används som en säkerhetsfunktion utifall det skulle uppstå något problem med kommunikationen på CAN-nätet. Detta gör det möjligt att köra vidare, om än med reducerad körbarhet. Signalerna används bland annat även för att
göra rimlighetskontroll på den önskade spjällvinkeln som kommer från styrenhet motor (ECM) via CAN. Dessutom består gasspjällenheten av ytterligare ett antal viktiga komponenter såsom gasspjällhuset, spjällskiva, spjällaxel, momentmotor, spjällägesgivare (potentiometrar), fjäderenhet mm.

Gasspjällenheten innehåller i ena gaveln en steglös momentmotor som är direktverkande på spjällaxeln. Momentmotorn matas med 12 V och styrs av styrenhet gasspjäll (ETM). I den andra gaveln återfinns spjällets fjäderenhet samt de mekaniska stoppen för minsta och största spjällöppning. Utanför momentmotorn och fjäderenheten, längst ut på respektive gavel återfinns en spjällägesgivare (potentiometer). De två lägesgivarna är mekaniskt anslutna till varandra via spjällaxeln.

Av säkerhetsskäl har man valt att använda två lägesgivare som var för sig skickar samma signal om gasspjällets läge till styrenhet gasspjäll (ETM). Om en av lägesgivarnas signal uteblir eller är felaktig så kan styrenhet gasspjäll (ETM) beräkna gasspjällets läge med hjälp av signalen från den andra lägesgivaren. Därigenom kan fordonet framföras med bra körbarhet. Beroende på felets art kan gasspjällsystemet omkonfigurera sin mjukvara (limphome mode) och kan reagera på annorlunda sätt.

Gasspjället är ett så kallat "kulzonsspjäll" vilket innebär att spjällhusets anliggningsytor är "sfäriska" och ger en bättre upplösning per vinkelöppning. Detta ger en noggrannare flödesreglering från tomgångsläge och upp till ca 20% öppet spjäll. Effekten blir en lugnare igångsättning vid gaspådrag/acceleration. En mängd rimlighetskontroller utförs av styrenhet motor (ECM) för att avgöra om gasspjällenheten och styrenhet gasspjäll (ETM) fungerar som tänkt eller ej. För ytterligare information om vilka
tester som utförs, se felkodsinformationen för respektive felkod.
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Joe »

Man ska ha tur om hallgivaren och spjället lirar efter bytet.
Finns nyare spjäll på skroten som har annan typ av givare. Tror det satt gul klisterlapp på dessa.
Se till så att ni får rätt version annars måste man programmera om det beg. spjället för att passa mot motorn...
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Nu har vi läst av felet/felen och den visar fel på trottle posisionsgivare. Det finns en 6 polig kontakt på spjällhuset och stift 1: "dutycycle" är direkt pwm signal från gaspedalen, den finns och ändrar sig vid gaspådrag. Stift 2: heter diagnos men där är 0 volt vid drift och 12 vid bromsning, fungerar också som tänkt. Stift 3/4: CAN +-, det finns CAN signal, på ca 2,5 volt och det skickas paket så förmodligen är det rätt där med. Stift 5: jord, ja. Stift 6: + 12 volt, ja. Så förmodligen är det rätt där? På felkodsläsaren kan man se gaspedalens läge i % både på den analoga och den digitala delen och det är ganska exakt lika, från ca 8% till 75-80% beroende på pedalens läge. Återkopplad signal från spjällhuset är konstant 24% och ändrar sig ej någongång. Så där ligger förmodligen ett fel? Bilen var ju inne på Bilia och dom har (åtminstone försökt) laddat ner "mjukvara styrenhet" No: 36004 och Etm/ecm p uppgrade (VO 30785453) Dom vet inte om dom lyckats eller ej...
Men innan uppdateringen så gick bilen dåligt, ca 50 km/h, efteråt gick den sämre, under 50 km/h, så nåt har dom i alla fall gjort?
Så, vad göra nu då?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av mrfrenzy »

Det tråkiga svaret är att skicka spjällhuset till någon som är van att renovera dessa, vet hur mjukvaran fungerar och har rätt verktyg för att testa så de fungerar korrekt innan det skickas tillbaka.

Det tar säkert 20-100 timmar av testning och reverse engineering att bygga upp den kunskapen.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Ja kanske det. Men vi har nu gjort lite mer tester. På arbetsbänken startar spjällhusets PWM-styrningen till själva spjällmotorn och går i några sekunder vid varje spänningssättning. På bilen aldrig. Om man manuellt styr spjället med fingret så visar datorn ca 8-99,8% öppning vilket motsvarar väldigt lika mot verkligheten. Vi har provat att simulera gaspedalens PWM med en Arduino, det händer inte mer eller mindre för det. Vi har provat att ta bort CAN kommunikationen utan nån som helst skillnad. Vi ha kollat så bromsljuskontaktens spänning är 0/12 volt och det är den. Jag har ingen bra förklaring varför spjällhuset kör dess spjällmotor på bänk men inte någon gång i bilen? Vi har mätt och samtliga spänningar och signaler verkar rimliga. Jag blir ytterst osäker på om spjällhuset är fel på eller ej...
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Står i VIDAs funktionsbeskrivning att det är hi-speed CAN-bussen som styr spjälläget, men om CAN signal saknas så går enheten över i "linka hem" läge och styrs då av gaspedalen och bromspedalen vilket bilen befinner sig i då den gör max 50 km/h.
Så antingen är det fel på CAN bussen, kommer fel signaler, fel på spjällenhetens elektronik som skall tolka CAN-bussens signal vid gaspådrag etc...
Minns inte om du sa att bilen gick som den skulle men lite ryckigt när du började skruva på den?
Om det var så, så verkar det vara fel på spjällmodulen. Och byter du den till en ny från skroten(helst med gul lapp) så verkar det som om du även behöver ladda den med ny programvara.
Vad säger VIDA om felkoderna du får och har du hittat något testläge i VIDA?
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Ja, nu har jag inte VIDA utan Autel så jag kan kanske inte göra riktigt samma saker. Men tvångköra tex spjällhuset borde gå? Det konstigaste är att spjällhuset beter sig olika på bänken kontra i bilen trots att mycket runt omkring är bortkopplat...
Återkommer om coder.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Fel: ECM-903c och ECM-9190 samma text: "spjäll enhet internt fel, felaktig signal".
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Kan det vara att spjällmotorn inte rör sig som enhetens dator vill, eller med andra ord den får inte förväntad signal tillbaka från lägesgivaren när den ber motorn gå till en viss position och tolkar detta som fel på lägesgivaren, fast felet är spjällmotorn?
Edit
Den rycker inte i spjällmotorn när den är monterad i bilen och CAN bussen är bortkopplad?
Edit
En YT film där spjället körs via VIDA lite rörig film :-)
Skriv svar