2,54 mm kontaktlister

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

2,54 mm kontaktlister

Inlägg av EPG »

Jag behöver köpa mig lite 5-poliga kontaktlister av den här typen: https://www.electrokit.com/produkt-kate ... us-2-54mm/
Jag har nämligen skaffat en BL touch till min 3D-skrivare och den har två såna honkontakter, en tvåpolig och en trepolig. Dessvärre så är kabeln allderles för kort så jag tänkte därför fixa en förlängningskabel. Tanken är då att stifta ur hylsdonen ur kontakthusen och montera på en 5-polig kontakt Electrokit: 41018569. Dessa kontakthus är ju samma oavsett om man vill ha en hon eller hankontakt utan det väljer man ju istället själv genom att montera stift eller hylsor. Tanken är därför att bygga en förlängningskabel med en två och en trepolig honkontakt för att ansluta i moderkortet och sen en 5-polig hankontakt att skarva med (alltså två 5x1-kontakter med stift i kabeln och hylsor mot BL-touchen). Dock finns det ju ett litet problem med detta och det är ju att kabelskarven blir klen rent mekaniskt eftersom det inte finns någon "stödhylsa" på hankontakten. Den både riskerar att knäckas och att glida isär.
20231120_000958.jpg
Jag har hållit på med RC-flyg i många år och till servokontakterna så finns det ju kontakter med sån stödhylsa (se bilden) Hitec har två avfasade hörn och Futaba har en plastflik på ena sidan för att man ska få i kontakten åt rätt håll. I mitt fall så behöver det inte finnas någon sån säkerhet dock. Servokontakterna är ju 3x1 så något motsvarande fast som är 5x1 vore önskvärt. Jag har mailat Electrokit och frågat (och till att börja med så tror jag inte ens att de förstod frågan) men de verkar inte ha det jag söker iaf.
Men kanske finns det någon på forumet som vet var jag hittar det jag söker?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: 2,54 mm kontaktlister

Inlägg av EPG »

Ingen som har en aning?
Jag tänkte att jag skulle göra en beställning rätt snart nämligen.

Annars har jag en annan lösning som kanske inte är riktigt lika elegant men som kan funka i värsta fall...
Om Molex SL C-grid (bestyckad med hanstift) Electrokit: 41013659 passar ihop med en vanlig 1x5 av typen Electrokit: 41018569 bestyckad med honhylsor?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: 2,54 mm kontaktlister

Inlägg av GeekJoan »

Klipp båda ändarna och sätt dit valfri kontakt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 2,54 mm kontaktlister

Inlägg av TomasL »

eller köp på Amazon, det gjorde jag
https://www.amazon.se/dp/B09SWXF9Q6?ref ... E_DDE_dt_1
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: 2,54 mm kontaktlister

Inlägg av EPG »

Jag får väl köpa det jag vill ha och testa bara, det är väl inte svårare än så. Inga stora pengar men hade ju underlättat om det fanns folk som visste från början.
Skriv svar