Tips på Spänningsaggregat

steinlager
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 november 2023, 12:34:28

Tips på Spänningsaggregat

Inlägg av steinlager »

Hej,

jag undrar om forumet har bra tips på spänningsaggregat.
Är de som CO, Kjell mfl säljer för 1300 värda priset?

Antar att ni här på forumet har helt andra krav på jämn spänning utan transienter/brum mm men ändå.

Jag har behöver något väldigt simpelt för att kolla RC, bil och moppe elektronik dvs 5/12/6V.
alternativet är att lägga nån hundralapp och köpa en simpel nätadapter som dessa
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 6-w-p45178
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 6-w-p45176
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17157
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tips på Spänningsaggregat

Inlägg av AndLi »

Vad är det för bil/moppeelektronik? Är det verkligen ren elektronik och det smyger inte med någon solenoid eller lampa eller motor som drar upp effektbehoven?
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Tips på Spänningsaggregat

Inlägg av BJ »

För en del år sedan så var det lätt att hitta vanliga ställbara spänningsaggregat utan fläkt,
men det har blivit mycket svårare. Nu har nästan alla fläkt som jag tittar på här i Sverige.
Det kan vara något att tänka på. Väldigt störande med grejer som står och låter
när man sitter och vill labba i lugn och ro.
steinlager
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 november 2023, 12:34:28

Re: Tips på Spänningsaggregat

Inlägg av steinlager »

Just nu när det att byta glödlampor till LED dito på sonens 80tals moppe.
Nån tidigare ägare har klämt på en LED framlampa på befintligt elsystem och den lyser inte så det är lite basic felsökning som behövs för tillfället.

Är det ström dvs effekt styrkan som skiljer billigt från dyrt?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tips på Spänningsaggregat

Inlägg av adent »

Högre spänning och mer ström är ju i regel dyrare. Men skulle nog säga att det är kvaliten på både aggregat och spänning ut som skiljer mest med avseende på priset.
Jag skulle nog rekommendera ett skysst labbagg med ställbar spänning typ 0-30V och ställbar strömgräns upp till så mycket du behöver. Otroligt användbart för att provköra saker, ladda batterier o.s.v.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tips på Spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns minst en likadan tråd med massor av förslag från billigt till dyrt, från skapligt till överambitiöst.

Jag tror jag och Klickmans har fastnat för Gophert CPS 3205. Ett skapligt aggregat på - 30V @ - 5A. Kostar ca 700:- på AliX och andra ställen.
steinlager
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 november 2023, 12:34:28

Re: Tips på Spänningsaggregat

Inlägg av steinlager »

Halloj,
tack för trådtips. Jag sökte innan efter existerande trådar men missade denna.
Har Alixpress en EU site numera så man slipper skatt/moms mm?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tips på Spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

AliX har kontrakt med Svenska PostNord och skickar varor till dig och momsen skickas separat till PostNord eller Skatteverket. Du behöver inte bry dig om några extra avgifter. Se upp med frakten bara. En del firmor säljer "billigt" men lägger på en helvetes frakt, medan andra säljer dyrare men tar inte ut frakt.

Jag tipsade om Gophert då jag haft det en massa år och det funkar perfekt. Med maxström på 5A kan man testa ganska många grejer. Det som kanske inte är 100%, men jag vet inte exakt, är att det kanske "väsnas", dvs utsignalen är inte riktigt så ren man vill ha den.
Skriv svar