Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
visse89
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 november 2023, 15:34:49

Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av visse89 »

Hej!
Jag vill uppgradera en gamla cykel jag har till led och även göra så att det har parkeringsljus med en supercapasitator. Vill behålla lyktorna pga utseendet. Jag har aldrig gjort något liknande och har noll kunskap sedan tidigare.
Som jag förstår är en cykeldynamo en generator som ger växelström och en superkondensator behöver likriktad ström? Har kollat lite efter vilka komponenter man kan behöva men det blir för mycket att ta in.
Är att köpa en färdig ac-dc stepdown med justerbar output på typ ebay ett bra/lätt alternativ? och sedan bara sätta superkondensatorn efter denna parallellt med led(lampan) Har hittat vad jag tänker är bra led på amazon som är 3/6v och 500 lumen.
Går det att ha flera superkondensatorer i serie för att få högre spänning?
Mvh Victor
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av danei »

En cykelgenerator är mycket riktigt inte en dynamo även om många kallar dem för det. Det är en växelströms generator med relativt konstant ström.

En likriktarbrygga används lämpligen för att omvandla till likström. Du kan seriekoppla kondensatorer för att öka spänningståligheten, men du tappar kapacitans.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av Glenn »

Jag är ganska säker på att det fanns ett bygge för detta i AoE på typ 90-talet ? ..där användes dock NiCd istället för supercap och jag tror man använde lampor.

Dock kanske det är bäst att konstruera nytt oavsett, borde inte vara så krångligt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har en inpassfråga, om man vill ha ett liknande arrangemang med cykeldynamo, men jag tänkte också ha det till en ångmaskin, vilken typ av kondensator bör man välja om den också skall delvis fungera som batteriersättare?

Edit, det är en mycket gammal cykeldynamo jag specifikt vill använda, samma med armaturen.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av Pucco »

Har länkat den här sidan i någon tidigare tråd. http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... rcuits.htm
En kille som har undersökt hur olika kopplingar fungerar vid olika hastigheter. Kan finnas något matnyttigt kanske.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av danei »

En cykelgenerator (inte dynamo) ger 0,5A och kommer upp i 6V vid rimlig hastighet.

Så vill man direktkoppla belysning är det lämpligt med något som vill ha ca0,5A
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Använd befintliga lyktor men bygg om för batteri och LED och glöm det där med kondensator.
Dynamon, eller vad den nu rätteligen ska kallas är ju bara jobbig och jag misstänker att den kraft som krävs för att få den att snurra (trögare att trampa) är så mycket större än vad man får ut i elektrisk effekt. Dessutom ska du likrikta tappar du spänning motsvarande 1 eller 2 framspänningsfall hos dioderna.

Jag har en framlykta från Kina med en effektled som matas med ett batteripack som man kan hänga nånstans. Jag funderade på att bygga in den i en hederlig cykellykta och haft en fundering på en halogenlampa till och med för att se alla idioter som rör sig utan reflexer och i mörka kläder men min kinalampa är som ett halvljus på en bil.
visse89
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 november 2023, 15:34:49

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av visse89 »

Jag förstår inte exakt hur det fungerar med att man tappa kapacitans när superkondensatorer sitter i serie? Men som jag förstår blir det vid 2st 50%?!
Anledningen att jag vill ha detta systemet förutom att jag är mån om att behålla utseende på min gamla 50tal~ cykel. Det är också att det är smidigt att inte behöva bry sig om att ladda och eller att det blir stulet. Lite jobbigt att fixa men sedan kommer det förhoppningsvis bara fungera. Jag cyklar bara kortare sträckor i stan och har watt i benen så det räcker och blir över :)

För att göra det så simpelt som möjligt funderar jag nu på att köra färdiga lampor med de funktionerna som jag behöver och om möjligt uppgradera till större superkondensatorer och annan led med önskad styrka och färgtemperatur. Jag har en färdig som kommer gå till baklyse så som den är.
Min tanke är nu att ta en liknande lapa som är för ett framlyse och bygga om. I detta fallet sitter en 5.5v 1F, tror ni det hade fungerat att som tillexempel tex ersätta den med 2st 2,7v 500F för längre lystid?

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av grym »

jag håller på att göra om mopedbelysning, ungefär samma förutsättningar, men 6v 15w , 6v 2.5 A

det jag har provat som funkar är att jag använder lysdioderna som likriktare

monterat 2 strängar med lysdioder antiparrallellt, 2 st i serie 2 i parallellt, totalt 8 lysdioder, hyggligt matchade
då slipper jag framspänningsfallet från likriktare
jag får då vid växelspänning att dom lyserväxelvis

vill du ha positionsljus kan du få det med en röd lysdiod, motstånd och superkonding som laddas via en schotkydiod från dynamon, inte särskillt mycket strm men det funkat
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av BJ »

Det där är en fin modell av lampa.

hur det fungerar med att man tappa kapacitans när superkondensatorer sitter i serie?

Jag förstår inte heller riktigt, men det blir ju bara en viss energi som kan
flyttas mellan varje kondensator-par innan dom är fullladdade, och ju fler man har i serie
dess då mer ska energin räcka till att flytta nästa mängd energi, som ska räcka till att flytta nästa.
O.s.v.
Kan någon annan förklara det bättre?
Senast redigerad av BJ 19 november 2023, 14:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av grym »

j= v2*c

två lika kondingar i serie halva kapacitansen totalt, samma energi per konding
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av danei »

Dessa generatorer, både anliggningsgenaeratorer och ljusspolar på gamla mopeder har en spänning som är proportionell mot varvtalet om man inte ligger på strömgränsen. De är byggda för att strömbegränsa.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av BJ »

Men det kan väl inte bli samma energi i varje kondensator som i en ensam?
Eller menar du att den blir jämnt delad mellan dom seriekopplade kondensatorerna?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av danei »

Jo, det blir det.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Cykeldynamo-supercapasitator-LED

Inlägg av BJ »

Jaha.
Jag har sällan konstruerat något med kondensatorer på det sättet,
så i så fall har jag väl fel, och har tydligen inte förstått hur allt fungerar.
Skriv svar