Solid State Linear Generator SSLG

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av hcb »

terox > When he states that something is impossible, he is very probably wrong.

När det gäller termodynamik så är ovanstående fel.
terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

[/url]
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu finns här ju inte mycket till detaljer hur det hela är uppbyggt.

Men detta:
terox skrev: 20 september 2023, 15:17:18 Ändrade (int tmicrsec = 1000; // delay microsecond) till 1us.
In 0.52V 1.22A 0.63W

Ut ca 2.5V rms motståndet i 8 utgångsspolar i serie 1 ohm , magi.
Kan högst sannolikt förklaras i att du missar den "lilla" detaljen som kallas impedans. Ohms lag i sin enklaste form (U=R*I) gäller bara likspänning.
Dina spolar har inte bara en resistans, utan även en induktans. Och induktans har den lilla egenskapen att dess impedans (ungefär som resistans i dessa resonemang) ökar med frekvensen.

Så ju högre frekvens du ställer in, desto mindre ström kommer det att gå igenom spolarna. Spänningen kan öka samtidigt som strömmen minskar.
Att du har 2.5V RMS genom spolar med en DC-resistans på 1 ohm betyder inte att det går 2.5 A genom spolarna och således heller inte att du får ut 6.25 W som du kanske tror. Eftersom du inte kör DC genom spolen, utan högfrekvent AC (1 MHz).





Du kan ju försöka med att likrikta utspänningen och driva något med den, allra helst kretsen själv och få den självförsörjande. (bara så du inte blir besviken när du inte lyckas; det kommer inte att gå)
Senast redigerad av Klas-Kenny 20 september 2023, 17:05:26, redigerad totalt 1 gång.
terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

harness energy from thermal fluctuations in graphene
https://interestingengineering.com/inno ... n-graphene
Senast redigerad av terox 21 september 2023, 09:06:51, redigerad totalt 1 gång.
terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

Klas-Kenny skrev: 20 september 2023, 17:04:11 Nu finns här ju inte mycket till detaljer hur det hela är uppbyggt.

Men detta:
terox skrev: 20 september 2023, 15:17:18 Ändrade (int tmicrsec = 1000; // delay microsecond) till 1us.
In 0.52V 1.22A 0.63W

Ut ca 2.5V rms motståndet i 8 utgångsspolar i serie 1 ohm , magi.
Kan högst sannolikt förklaras i att du missar den "lilla" detaljen som kallas impedans. Ohms lag i sin enklaste form (U=R*I) gäller bara likspänning.
Dina spolar har inte bara en resistans, utan även en induktans. Och induktans har den lilla egenskapen att dess impedans (ungefär som resistans i dessa resonemang) ökar med frekvensen.

Så ju högre frekvens du ställer in, desto mindre ström kommer det att gå igenom spolarna. Spänningen kan öka samtidigt som strömmen minskar.
Att du har 2.5V RMS genom spolar med en DC-resistans på 1 ohm betyder inte att det går 2.5 A genom spolarna och således heller inte att du får ut 6.25 W som du kanske tror. Eftersom du inte kör DC genom spolen, utan högfrekvent AC (1 MHz).





Du kan ju försöka med att likrikta utspänningen och driva något med den, allra helst kretsen själv och få den självförsörjande. (bara så du inte blir besviken när du inte lyckas; det kommer inte att gå)
Gäller det tranformatorer också om jag ökar frekvensen ?
Jag kör inte högfrekvent AC genom spolen jag ökar bara frekvensen på ingångs spikarna.
Vilket medför att ett mellanrummet mellan utgångs spikarna blir mindre.
Och samtidigt ligger de en dc spänning och ström på fyra till sex ingångs spolar, så
det blir lite som en magnetisk förstärkare som minskar impedansen och reaktansen.
SR.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

hcb skrev: 20 september 2023, 16:47:40 terox > When he states that something is impossible, he is very probably wrong.

När det gäller termodynamik så är ovanstående fel.
Professor Moddel
https://www.youtube.com/watch?v=2tGRhTXKh8A&t=17s
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Electricguy »

När ska folk inse att overunity bara är mumbo jumbo och bullshit? Det är fysiskt omöjligt, och om det finns "dokumenterat" på internet och går att banka ihop med grovt ineffektiva prylar från Kina, så hade det redan funnits flertalet färdiga produkter att köpa på marknaden. Säkert ett lite roligt projekt, men slöseri med tid och pengar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av pi314 »

En trist faktor är att en hel del luras. Kanske vill en del bli lurade?

Så tycker jag att den här tråden, liksom dom flesta andra, förtjänar att illustreras. :twisted:

perpetuum-mobile_01.jpg
perpetuum-mobile_02.png

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Mizzarrogh »

Inte alls, Hört talas om Hutchisons Effekt? Detta fungerar alldeles utmärkt om man tar med den i beräkningarna!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Mizzarrogh »

terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

pi314 skrev: 20 september 2023, 22:02:26 En trist faktor är att en hel del luras. Kanske vill en del bli lurade?

Så tycker jag att den här tråden, liksom dom flesta andra, förtjänar att illustreras. :twisted:


/Pi
En trist faktor är att en del inte luras men ges inte den uppmärksamhet dom förtjänar.
Dom visar att lagar går att brytas och man kan få energi från det så kallade zero point field.
Det är lite som Häxjakt folk följer blint vad andra säger och dödar Häxorna.
Man är itutad att så här är det, det är den enda sanningen.
Titta och lysna på Professor Garret Moddel luras han?
Eller läs "Charging capacitors from thermal fluctuations using diodes" luras dom?
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av bearing »

Resultaten beror med största sannolikhet på mätfel och inte att energi har skapats ur intet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Mizzarrogh »

terox skrev: 21 september 2023, 10:13:18
En trist faktor är att en del inte luras men ges inte den uppmärksamhet dom förtjänar.
(...)
[/quote]

Jag gillar John Hutchisons (han brukar väl ha litet olika namn), var detdär en direktreferens till honom? Fun fact är att han faktiskt verkar ha en fru... :)
Var ju någon mer kille där, som -var det på 70-80? talet gjorde en permanent installation med en massa gamla motordrivaxalar i olika färger utplacerade i olika mönster på golvet, hans stuga låg vid kusten har jag för mig, i allafall ganska avlägset, tror den finns kvar fortfarande men jag minns inte vad han kallade projektet, men jag tyckte det var rätt fränt jämfört med skräpet folk brukar kalla konstinstallationer idag, typ tömma soptunnan på golvet för en dag och kalla det "förgänglig konst", detta är ju faktiskt riktiga installationer som kräver både intelligens och dedikation över flera år att skapa, det kräver ju dessutom en heldel planering att få det att se sådär snyggt ut på filmerna. :)

Sedan finns det förstås mer sorgliga exempel som han på Youtube som gör filmer där han berättar om alienhuvuden som kommer ut ur taket och sådant mellan andra filmer om nya typer av båtpropellrar och sådant, men jag tror inte att det är sådant detta handlar om.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av X-IL »

OK, det var som jag misstänkte nån form av gratis energi-mojäng. Det verkar som att faktaresistensen ökar här i landet. Först Malmute och nu Terox (om det inte är samma person??)
Terox du har en del frågor att svara på från bland annat Klas-Kenny. När du kan bevisa att EFFEKT-ut är större än effekt in, inte spänning, inte ström, utan just effekt så får du gärna posta de resultaten här.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av pi314 »

terox skrev: 21 september 2023, 10:13:18
pi314 skrev: 20 september 2023, 22:02:26 En trist faktor är att en hel del luras. Kanske vill en del bli lurade?

Så tycker jag att den här tråden, liksom dom flesta andra, förtjänar att illustreras. :twisted:


/Pi
En trist faktor är att en del inte luras men ges inte den uppmärksamhet dom förtjänar.
Dom visar att lagar går att brytas och man kan få energi från det så kallade zero point field.
Det är lite som Häxjakt folk följer blint vad andra säger och dödar Häxorna.
Man är itutad att så här är det, det är den enda sanningen.
Titta och lysna på Professor Garret Moddel luras han?
Eller läs "Charging capacitors from thermal fluctuations using diodes" luras dom?
Det blev oavsiktligt tvetydigt när jag skrev "luras". Jag borde ha skrivit "blir lurade".

Att ropa "häxjakt" ger tyvärr associationer till Trump, som försöker slippa ta ansvar för brott som han begått genom att kalla det för häxjakt. När rättsväsendet kommer allt närmare honom och det ser ut som om han kanske kommer att få sona sina brott.

Jag är fysiker, så jag tycker att jag har en ganska bra bild av vad som är möjligt utgående från den kunskap som finns. Jag är i hög grad medveten om att det finns kunskap som vi (mänskligheten) inte har. Men, i våra liv, som individer och som kollektiv i olika grupper, från nationer till globalt, måste vi IMO basera det vi gör på kunskap som vi har. Kunskap som vi inte har kan vi fantisera om, men vi kan inte basera agerande på obefintlig kunskap.

Lågvärdig energi, som t.ex. värmen på jordytan i Sverige, är svårt att tillgodogöra sig.

Angående Zero Point Energy
However, the LHC at CERN has so far found no evidence to support it. Moreover, it is known that if supersymmetry is valid at all, it is at most a broken symmetry, only true at very high energies, and no one has been able to show a theory where zero-point cancellations occur in the low-energy universe we observe today.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zero-point_energy

Jag skulle inte kalla Garret Moddel knäppskalle. Men, att säga att han har rätt och att dom som utan att lyckats försökt hitta något som styrker det han påstår är oseriösa och har fel... Det gäller då bl.a. LHC vid CERN.

Är du imponerad av professorstitlar?
I USA titulerar den som undervisar på universitet sig professor. Jag har undervisat på universitet, så jag kan kalla mig professor.
Även i Sverige, men i högre grad i USA, så finns det en hel del individer som titulerar sig professor som jag skulle beskriva som knäppskallar. Kanske kan jag sammanfatta det som att alla försök att dra "titelkortet" inte imponerar nämnvärt på mig.

Hur många lögnaktiga påståenden om "free energy" finns det?
Det finns många. Det har länge funnits många. Fler än vanligt dyker upp när energi är dyr eller bristvara. Jag tittar sällan åt det hållet eftersom det genomgående handlar om trams.

Det är lite svårt att genomskåda vad det är som du försöker lansera här. Du gör det inte lättare genom att skriva en trådstart och sedan radera en stor del av den av någon outgrundlig anledning.

Om det finns något är som du tycker är intressant, så beskriv det så att det går att förstå för andra, vad det handlar om. Sedan kan vi ha en meningsfull diskussion om vad som är bra och vad som är dåligt, om vad som är möjligt och vad som är omöjligt.

Personligen är jag intresserad av fusion. Kall fusion vore spännande om det kunde bli användbart. Kanske genom någon form av tunneleffekt som kan möjliggöra genomträngning av dom elektrostatiska barriärer som gör att det "normalt" behövs mycket hög temperatur (plasma) och mycket högt tryck, som i Solen och i vätebomber, för att uppnå fusion.

Att någon någonsin ska hitta något som gör att energi kan uppstå i tomma intet, det tror jag inte på.

/Pi
Skriv svar