Tokmodifierad elgitarr.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Tokmodifierad elgitarr.

Inlägg av Qbert »

Hej hej allihopa.

Jag är helt ny här på forumet så jag tänkte börja min tid här genom att posta ett inte allt för avancerat projekt som jag har pysslat med fram tills för ett år sen ungefär. Elektroniken är inte vidare avancerad men det är en hel del andra saker som kan vara interessanta att se. Bland annat så såg jag en tråd där en kille ville veta hur man bygger in lysdioder i halsen på en bas... well. Jag har svaret.

Då börjar vi.

Det hela började med att jag ville ha något långtidsprojekt att pyssla med. Jag är väldigt musikinteresserad så när jag lyckades köpa min kompis jätteslitna Epiphone Special för 360 spänn så var jag en lycklig man.

Gitarren ny:
Bild

Gitarren när jag hade skruvat ner den i atomer samt ha tagit bort en hel hög med klistermärken. Potentiometrarna var bara att slänga. Telejacket var mosat och kroppen och halsen hade märken både här och där.
Så här såg den ut:
Bild

Efter att ha köpt en pelarborr för ingenting så inhandlade jag även ett fräsverktyg som jag fräste ut ett stort hål bakom stallet. Däri installerade jag en gitarrförstärkare som jag sedan kopplade ihop med en gammal datahögtalare och monterade med hjälp av en aluminiumskiva.
Detta blev resultatet:
Bild

Kopplingsskemat till förstärkaren:
http://www.runoffgroove.com/littlegemMK2.png

I stället för en spak som väljer främre mick, båda eller bakre så gjorde jag en krets där jag bytte mellan de tre lägena med hjälp av en knapp. Naturligtvis så hade jag tre leds som indikerar vilken mick som är på.
Här är kretsen (har 2m närgräns på kameran):
Bild

Fräste ut ett nytt hål i kroppen likt tidigare:
Bild

Och monterade in hela alltet:
Bild

Slutresultatet:
Bild

Sedan så gjorde jag ett plektrumskydd och ett dragstångsskydd:
Bild

Efter att ha grubblat ett tag så bestämde jag mig för att bygga in lysdioder i alla inlägg i halsen. Här är receptet för att få bort greppbrädan ifrån halsen:

1. Strykjärn med massor av ånga:
Bild
2. Värm och försök få in ett rakblad i kanten:
Bild
3. När rakbladet har vidgat kanten tillräckligt så är det dags för för något lite större. I mitt fall en kökskniv som har vässats. Hammra (försiktigt!!!!) succesivt kniven längs med hela skarven genom att först värma länge, hamra lite, värma, hamra osv. Like thiiis:
Bild
4. Sen är det efter mycket tålamod klart:
Bild

Med halsen i två bitar så tog jag bort alla inläggen....:
Bild

...och ersatte dem med plexiinlägg. Därefter så köpte jag ytmonterade lysdioder och provade att koppla in dom:
Bild

Med en dremel så gjorde jag spår för kablarna längs med hela baksidan och fäste dom med hjälp av silicon:
Bild

Efter att ha slipat baksidan och satt små bitar eltejp för skydda alla dioder ifrån limmet så limmade jag ihop halsen:
Bild
slutresultatet:
Bild

Under tiden som allt diodpill så höll jag på med kroppen. slipade ner hörnan så att högerarmen ligger lite bättre till,
Bild
fräste upp ett större hål för all elektronik,
Bild
samt slipade och spacklade hela kroppen.
Klar för lackering:
Bild
En billakerare jag känner målade gitarren i brittish racing green:
Bild
På grund av ett större hål på baksidan så behövdes en ny plastlucka. Hade lite plexi över:
Bild
Bild
Efter lite kabeldragning, uppborrning av hål, montering av nya mickar samt montering av en pulsmodulerings krets så var den tillslut klar :D
Bild
Första svitchen slår på alla ström, den andra slår av/på dioderna i halsen och den tredje slår av och på en pulsmoduleringskretsen som dessutom sjusteras med hjälp av den ena potentiometern. Den andra potentiometern är en vanlig volymratt. Svitcharna på stärkaren slår av/på dist och av/på själva förstärkaren.

That's it!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

He he, vilket jobb :) :tumupp:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Skitsnyggt jobbat och välkommen till forumet! :tumupp:

En fråga: Vad händer om en lysdiod går sönder? :)
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

jack skrev:En fråga: Vad händer om en lysdiod går sönder? :)
Man gråter! :D
Användarvisningsbild
Mmne
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 april 2006, 12:44:53

Inlägg av Mmne »

Ser ut som ett riktigt sjysst lackjobb på halsen. Har du burksprejjat?
edit> eh, läste texten oxå...
Senast redigerad av Mmne 23 april 2006, 21:12:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Mmne skrev:Ser ut som ett riktigt sjysst lackjobb på halsen. Har du burksprejjat?
Det är (som jag skrev) en billakerare som jag känner som har gjort det på jobbet. Blev riktigt bra. :razz:
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Snyggt jobbat. Välkommen till forumet också!

Läs gärna genom Reglerna för forumet.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Hehe, världens coolaste elgitarr!

Kan du spela på den också? Låter den bra? :)

Arvid
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jävlar va tuff gitarr!
Låter det bra att spela med den inbyggda förstärkaren?

Jag önskar jag oxå kunde hitta en så billig gitarr...
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Den låter coolt. Den är väldigt högjudd och lustig. Det är väldigt svårt att spela lugna och fina låtar. Dock är det väldigt lätt och roligt att sola och lira rock 'n' roll riff osv. Har nästintill oändlig sustain då högtalaren sätter stallet i svängning. Tyvärr blev det sämre då gitarren hade lackats. Har ingenstans att lägga upp ljudklipp och har faktiskt inte spelat in några heller...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Först: Du är väl medveten om vilket *extremt* bra fynd du gjorde när du köpte gitarren? Stackars säljaren... :D

Modigt att pilla loss greppbrädan. Antingen så har du hittat en mycket bra metod som alltid fungerar, eller så hade du bara tur att inte halsen/greppbrädan blev skev. :)

Idén med att montera in en högtalare för att få mer sustain ska jag testa nästa gång jag bygger om en gitarr. Enkelt och smart.

Undrar lite över mick-väljaren: Hur ser kretsen ut för att byta mellan mickarna? Vore intressant med lite mer info om detta.

Vad gör pulsmoduleringen?

Sedan tycker jag att du valde helt rätt färg. Kanon-snyggt! 8)
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Jag är fullt medveten om vilket bra fynd jag gjorde när jag köpte gitarren. Men. Om man ska räkna lite på saken så var det inte så extremt billigt. En gitarr som denna kostar 2000:- ny i butik. På begagnatmarknaden säljs liknande i nyskick för 1000:-. Denna gitarr hade massor med småfel. För det första så hade metallen gått av till pickupväljaren. Infästningen för telejacket inklusive borrhål var helt totalt slut. En stämmskruv hade fått en sådan smäll att en flisa hade gått ur huvudet och den gick inte att skruva fast. Sadeln var trasig så att ljusa e-strängen inte låg kvar på sin plats. Den ena knoppen till potentiometrarna var borta och den andra var rejält trasig. Kroppen var täckt av klistermärken och hade på sina ställen riktigt djupa och räjäla jack och hål. Nu har jag säkert glömt något men du förstår omfattningen av hur risig den var. Så visst är 360:- billigt. Men inte såå billigt.

Metoden jag använde till greppbrädan läste jag om på ett forum. Jag hade rätt bra flyt, greppbrädan blev skev vilket syns tydligt på bilden då man ser kanalerna på undersidan. Som tur är så kunde jag "vålda" fast den på sin plats igen.

Mickväljarkretsen var ifrån början en krets för rinnande ljus. Som jag triggade med hjälp av en knapp. Dock så märkte jag rätt fort att digitala kretsar och analoga svitchar inte var goda vänner. Så jag fick bygga till en "avstudsar"-krets så att den inte hoppade flera steg när jag tryckte på knappen. När jag tillslut hade fått detta att fungera så sket det hela sig genom att jag inte kunde slå på och av mickarna med de transistorer som jag hade. Det blev meckigt som fan och jag fick det inte att funka. Så jag bytte ut knappen emot en till svitch. Så nu är det två svitchar, en för varje mick med dioder som indikerar vilken/vilka mickar som används.

Pulsmoduleringer gör om gitarrsingnalen till en pulsvåg. Tror att den fungerar som en extremt lo-fi AD-omvandlare.

Tack!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Klart coolt projekt och slutresultatet blev snyggt. Skall själv ge mig på gitarrbyggande, dock inte lika extremt...
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

WOW! :shock: Det blev verkligen häftigt, önskar att jag hade orken att skruva isär min gamla Cort Strat och hitta på något skoj. :] Kör du med originalmickarna i den?

Spelar du in en ljudfil så hostar jag gärna (om den är i okej storlek).
Skriv svar