letar bistabilt relä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

letar bistabilt relä

Inlägg av grym »

ska hjälpa en kompis om jag kan
köpte bistabilt relä
men det var av typen on spole + - off spole - + polväxling på soplen för bistabila funktionen

kollade runt men det fanns med två spolar med

jag skulle behöva ungefär den storleken, och en bistabil där man trycker på en knapp till spolen för att växla,, utan polvändningar, men tycks vara svårt att hitta rätt på ex mouser

finns dom?
vad ska man söka på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av ASEA »

Kolla autemashop.com!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av grym »

http://autemashop.com/category_Lkomp_Rel_Bi.htm

fanns med dubbla spolar och spole som polvänds, inte den smidigare sorten som är funkis med en knapp
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av ASEA »

Ajdå.
Impulsrelä, stegrelä?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av E Kafeman »

Beroende på spänning, duger 12V så är hel/halv-ljus relät till en Volvo 140 klassisk.
För nätspänning så finns många alternativ. 20 kr från AliX eller lite dyrare om någon annan ska sköta importen: https://www.velltra.se/product/impulsre ... gs-4028616
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av grym »

behöver tyvärr vara relativt smått, som vanliga industrirelän på bilden

frågan är om det överhuvudtaget finns ?

vad kan dom heta på engelska , till skillnad från dom med två spolar och polvändning
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av ASEA »

Det verkade riktigt svårt att hitta när de gäller smårelän, du får bygga nån egen yttre styrning! :)
Jag skulle kalla det impulse latching bistable relay på engelska eller nåt sånt.
Tittade i ett par olika märkens reläbeskrivningar och jag blir inte klokare på vad den exakta fackbeskrivningen är!
För din-skena och i bilbranschen verkar däremot finnas, nyaste stegrelä till bil jag minns är nog till saab 9000. Men det är lite klumpigt.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av E Kafeman »

grym skrev: 11 augusti 2023, 18:48:13 behöver tyvärr vara relativt smått, som vanliga industrirelän på bilden

frågan är om det överhuvudtaget finns ?

vad kan dom heta på engelska , till skillnad från dom med två spolar och polvändning
Kläck ur dej vad som är litet, vad som är spännings och strömbehov antal poler och hur många benämningar och kopplings-alternativ du behöver.
Ljusomkopplaren för Volvo är enkel-spole, ett stegrelä, men det är för stort eller passar inte av någon annan anledning? Du gillar inte stegrelän även om de är mindre än Volvorelät, eller är det någon annan brist?
Stegrelä med bara två steg, det är i funktionen som en kulspetspenna. Vartannat tryck och man kan skriva.
Reläkopplingen är inget special och är behoven inom ramen för vad TTL hanterar finns sådana vilket kan ge små relän.
För riktigt smått så är funktionen enkel att knåpa ihop med ytmonterad logik.
För TTL kallas en vanlig variant latch men man kan använda många olika typer av kretsar. En binärräknare med clock-ingång fungerar utmärkt.
Finns för upp till 15 Volt som standard och som CMOS kan man få flytande brytare eller lägger man till egen CMOS-trissa om strömbehovet är stort.
Söker man efter vanliga engelska benämningar på bistabila relän finns Push Off Push On, Flip-Flop Latch Relay, Bistable Relay och Self-locking relay.
Finns fler benämningar på denna funktionen men dessa är de vanligaste.
Som sagt det är en vanlig funktion som inte på något sätt är märklig. Vad är industrirelä om det inte passar? Att det är DIN-skena?

Tala om vad som är kravet, om du vet det själv. Gissningstävlingar gör det bara svårt att förstå vad du vill ha.

Funktionen går åstadkomma med två vanliga relän med 2 polers omkoppling:
onof2c.png
Varannat tryck skiftar utgången. Är det denna typ av dubbel-spole ej ok av någon anledning och i så fall varför.
Reläfunktionen går åstadkomma med en simpel 555:a. Häng på slav trissa eller slavrelä för passande pol och kraftbehov.
Exempel på koppling med slavrelä: https://www.eeweb.com/push-off-push-on/

Vill man köpa med slavrelä färdigbyggt kostar det på AliX 20 kr, som jag skrev tidigare: https://www.aliexpress.com/item/1005001579661556.html
Är det för stort eller går utanför dina önskade specar åt något särskilt håll?
Klarar du inte att speca så ja då är det som du antar, att du kommer aldrig hitta rätt. Bara att ge upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av grym »

storlek som på bild eller mindre, en måste klara en 55w lampa
29x12,5mm 15,5mm högt
provade med standardrelän jag hadde liggandes för annat

för många år sedan hjälpte jag en barndomskamrat med ett motorcykelbygge
där vi satte in en modul för hjälpfunktionerna, hel halvljus, blinkers signalhorn
nu är det andra gången den modulen gått sönder
och när jag kollade så fanns det bistabila (fel sort) relän som kunde klarat det storleksmässigt sätt
knapparna för manövrering finns där och är momentana
för hel halvljus, blinkers h v och signalhorn

finns helt enkelt inte mer utrymme , mer än någon millimeter till
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: letar bistabilt relä

Inlägg av E Kafeman »

Du kan inte ha den typen av relä som du visar på bild, och uppbyggt på tunna PCB-ledningar och räkna med att driva halogenlampor och ett mekaniskt signalhorn? Ett tryck på signalhornet och relät är sönderbränt om nu inte PCB-ledningarna brinner först. Ett vanligt signalhorn för motorcykel drar 5-10A kontinuerligt men kan ha startström på det 10-dubbla. Man brukar dimensionera 5 ggr överström för ett fordonsrelä som ska driva ett signahorn. Exempel som är specade 66W per horn:

Hittar man inte önskad kontaktfunktion är det enkelt att köra med standardrelän och skapa bistabila relän eller blinkersfunktion med en liten MCU. Det är inte heller alltid så önskvärt att man använder relä-typer som kanske inte finns att köpa som reservdel om ett år. Då är det bättre med standard-saker. Socklat givetvis på motorcykel liksom för bil för enkelt byte och felsökning.

Om elsystemet redan gått sönder två gånger, se till att det håller nu.
Ett absolut måste är att det är avsäkrat så att säkringarna brinner innan något annat gör det.
Separata säkringar för kritiska funktioner är ett minimum. Underdimensionerade ledningar på PCB-mönster smälter innan säkringen gör det så se till att det är säkringen är rätt dimensionerad. Det är är om inte annat en trafik och liv säkerhet att ett mindre elfel inte får slå ut vitala funktioner på en motorcykel.
Det får inte vara så att man kommer med motorcyklen i god fart i skummet och vill tuta på ett plötsligt hinder och för hög totalström när signalhornet aktiveras eller att det på grund av felaktig avsäkring får framljuset att slockna.
Samma om det skulle uppstå kortslutning i någon annan lampa eller signalhorn, det får inte äventyra framlyset på hojen bara för att man ville spara in på avsäkring av de olika strömförbrukarna.
Måste man hålla sej på absolute billigaste funktionsnivån så säkra av allt utom helljuset så att det fungerar i det längsta.
Använd inte relän som inte tål DC gnistbildning och dimensionera maxström med mycket god marginal.
Omron 10 A signalrelä klarar 10 A resistiv last, men blir kortlivat om det ska driva ett 5A elektromekaniskt signalhorn.
I synnerhet signalhorn och halogenlampor kräver höga startströmmar som snabbt bränner underdimensionerade kontaktytor i relän.
Det finns en god anledning till att man använder stora mekaniska relän även i moderna bilar.
Det finns små relän där man försökt anpassa dessa att kunna driva mer komplicerade laster. Det fungerar då inte med små anslutningstrådar för lödning det blir grövre anslutningar till frikostigt ledande koppar på PCB eller hoppar man över PCB-ledningar som detta exemplet:
RF334012 - Shrack SPST-NO PCB relay QC tab 16A 12Vdc - RS.png
Vill man vara riktigt modern så placeras halvledarrelän vid varje förbrukare och endast signalledning till centrala styrenheten. Så görs numera en hel del på bilar. Sådan relän kan man knåpa ihop själv eller köpa färdigt. Finns i många varianter och storlekar.
Exempel.

Även halvledarelän ska avsäkras och kablage ska ha anpassad dimensionering.
Säkringar finns i många varianter och egenskaper. Finns sådana som går återställa eller är självåterställande.
Inom fordonsindustrin gäller dock fortfarande mekaniska säkringar som brinner av definitivt vid överström. Vikten av avsäkring för att inte spoliera något annat är väsentlig för driftsäkerhet. Det är rena nybörjarmisstagen att inte avsäkra korrekt och gör man design-jobbet av ett elsystem åt andra, så har man ett ansvar för att det fungerar på genomtänkt sätt. Gör det enkelt för dej och använd standard säkringar för fordon. Köp på skroten en säkringsplatta och kapa med dremel så du får önskat antal säkringar och reläplatser.
Fuse box.png
För de som bygger elsystem för tävlingshojar och racerbilar finns "byggsatser" med relä och säkrings-funktioner men det är dyrt och mer av vikt om man vill ha större mekanisk tålighet och mer lättservat än i vanligt fordon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar