Svarv tillbehör

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag funderar om man skulle kunna ha tex en billig CNC spindelmotor från kina och göra ett vinklingsbart fäste till den då kan man ju även göra en slid med servomotorer (eller stegmotorer) för fram och åter samt för rotation... :humm:
Nackdelen är väl dels att detta inte kommer att bli lika exakt, dels att det nog är svårt att få ned varvtalet såpass mycket.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

En grej jag haft svårt att släppa efter att ha sett videon är att göra ett liknande mikroskop, inte för att jag egentligen behöver det till vanliga jobb, men tanken på att verkligen kunna gå in på fina detaljer lockar onekligen.
Min tanke var att om man antingen hittar et begagnat bättre, eller ett från Kina, det fanns ok med 40x för under 1500:- såg jag när jag kollade nu, så kunde man göra en arm så att det går att svänga ut, en del har ju detta redan, men den är nog inte särskilt stabil på de från Kina så man borde kunna göra en starkare av aluminium, sedan sätta tex en LED ring eller liknande som motsvarar lampan, inte lika bra som spegelreflektorlampan i original mikroskopen, men funkar nog till detta.

Rätta mig om jag har fel här, men visst ser det ut som ett Carl Zeiss mikroskop som är modifierat på bilden?
Om detdär nu är original och inte någons hemmabygge så är jag rätt säker på att det var Zeiss optik i mikroskopen till maskinerna i original, bara ett annat fäste till armens nederdel.

Jag har inte tänkt så mycket på denna typ av mikroskop tidigare då de har alldeles för låg förstoringsgrad för att vara användbara till det jag normalt håller på med som inte är elektro/mekanik relaterat (även 1600 mikroskopen ligger på gränsen att kunna se bakterier), men till detta kommer man nog däremot långt med 40x förstoring.

En modifiering är kanske att man inte har mikroskoparmen direkt på foten till motorns drivanordning, men det verkar visst fungera på dessa maskiner, det skulle det inte på Myford maskinerna kan jag säga... :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av X-IL »

Det är ett Carl Zeiss i klippet ja, men det är så vitt jag kan hitta inte ett originaltillbehör. Schaublin saluförde Isoma-mikroskop, för centrering och för mätning.

Jag har börjat bygga ett mikroskopfäste enligt samma recept typ som i klippet, men tyvärr blir det alldeles för högt eller i vägen för att bli användbart på min Boley 5LZ, i alla fall i första iterationen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Tack för reflektionen! :tumupp:
Jag håller just no på med rostfjerning och sådant i avvaktan på att jag kan få till ett varmbonat, kondensfritt utrymme till den.
Jag tog in den i huset så att den inte rostar mer, men jag fick bilder på den av tidigare ägare så det visste jag om, men det är mest ytrost, under det ser den rätt fin ut. :)

Jag undrar om man kan göra en bänk av 2" plank till den eller om detta blir för instabilt med tanke på träets rörelser av saker som fukt, värme, etc i luften? :humm:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av X-IL »

Det går nog bra att göra en bänk i trä, se till att du inte vrider bädden när du skruvar fast den bara, jag TROR inte att träets naturliga rörelser sen kommer att orka vrida bädden nämnvärt. Annars så gör stativet i trä, lägg en lite tjockare plåt ovanpå och skruva bara svarven i plåten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Det var smartare, skall se om jag hittar någon bit litet kraftigare plåt. :tumupp:
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av betelgueze »

Dan Gelbarth hade en kamera på sin svarv. Det kanske är en enklare lösning än ett mikroskop. :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, kanske det. :)

Jag satt och bläddrade på Aliexpress förut efter en annan grej (typ när jag fick upp alla dildos... :D ) jag dök på ett set med DRO skalor för strax under 2K som jag tyckte såg rätt ok ut för det priset, kittet inkluderade X och Y skalor samt en basenhet med aktiv feedback stod det, jag har sett en del på Youtube om dessa, men jag har aldrig sett dem på riktigt, är det någon av er som testat dessa?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av X-IL »

Aktiv feedback? Annat än att siffrorna ändras? Eller möjligtvis att den tjuter när den närmar sig noll. Hur som helst, har haft en billig kinesisk DRO på svarven några år nu, bästa grejen jag gjort med svarven. Och DROn funkar klockrent men det kan vara svårt att montera X-skalan utan att vara i vägen för endera dubbdocka eller chuck.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Jag misstänkte att det var någonting sådant utanför reklamen... :D
Finns ju ännu billigare också för under 300:- Men jag vet inte om de är någonting att ha.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av X-IL »

Om du menar de med små tunna skalor och separata små displayer för varje axel så är de ju enormt trevliga jämfört med utan, och i närheten av lika exakta. Men jag har hellre med samlad display och lite större.
Fördelen med de små är att de inte tar mkt plats. Jag har såna skalor på min fräs men kopplade till en arduino som skickar värdena via Blåtand till TouchDRO på en padda.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Jo, jag dök på någon video på Youtube om en kille som hade satt sådana på en liten fräs, det var därför jag funderade kring det nu, jag trodde att de skulle vara mycket dyrare.
Litet sugen blev man ju nu också att sätta ett treaxel kit på den gamla horisontalfräsen längre fram... :)
Då blir det förhoppningsvis ett av de stora kiten när jag får mer pengar över på hobby kontot. :)
2 och te axlar kostade ungefär samma såg jag, man fick köpa till en extra axel till XYZ kitet verkar det som.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 2 september 2023, 20:11:51 Tackar! Jag misstänkte att det var någonting sådant utanför reklamen... :D
Finns ju ännu billigare också för under 300:- Men jag vet inte om de är någonting att ha.
Kostar dom verkligen det eller är det den vanliga bluffen att det är typ en lös skala utan displayenheten som kostar det ? fast bilden visar allt ?

Isåfall, länk ?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är inte en riktig maskinskala utan sådanahär:
https://vi.aliexpress.com/item/32852522 ... lKf747r9v0

Dethär är paketet med skalorna:
https://vi.aliexpress.com/item/10050032 ... pt=glo2vnm
(Edit, den med lockpriset är bara en lös skala, paketet ligger längs ned)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Sådär, jag köpte den just, får se om den håller vad de lovar! :)

(Man får mickla litet och lägga i och ur kundvagnen, vänta några dagar, osv för att få rätt pris annars verkar det som väntat automatiskt lägga på flera hundra... :-X )
Skriv svar