Gamla RT-datorn - renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Örk!
Jag fick min Greaseweazle, eller, ja, en avart av den:
https://www.tradera.com/item/523017128
Det visade sig vara en lite äldre version (F1), men jag lyckades få igång den mot en Panasonic JU-455.
Denna disk har 40 cylindrar och 2 huvuden, vilket blir 80 spår.
Jag har laddat ner Greaseweazle tools och kör i DOS cli.
Och det är där jag är nu. De format som stöds är tsc.flex.ssdd och tsc.flex.dsdd.
Kör jag någon av dom envisas det med att ange c=0-79, och h=0 (ss) eller h=0-1 (ds)
Vilket är helt åt h-e då det borde vara c=0-39 och h=0 eller h=0-1
När jag kör programmet ser jag att den räknade upp till T39, sen T40 då började det knäppa i driven så jag avbröt.
Dom FLEX-images jag har är single sided 40 tracks.
Mer kommer……..
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Hittade ett GUI till Greaseweazle, och där log en diskdefs.cfg, i den hittade jag definitionen för tsc.flex, jag ändrade i denna från cyls = 80 till cyls = 40 och tracks från tracks 1-79.0 ibm.mfm till tracks 1-39.0 ibm.mfm
Men, nu är det mat, jag får ta tag i detta senare i kväll om jag orkar, annars kommer det fler dagar i veckan....
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av MiaM »

Angående DRAM-krestarna: Finns det något tecken på att kretsar faktiskt slits av användning, eller är det snarast åldrande oavsett användning som gör att vissa ger upp?

MT är ju ökända för att ha gjort dåliga kretsar.

Angående diskarna: Jag skulle å det bestämdaste rekommendera att du kör med vanliga 3,5" 1,44M-disketter och diskdrives medan du laborerar. Mycket lättare att ta ur bra-att-ha-lådan och faktiskt vara säker på att grejerna fungerar. OBS dock att om kontrollern på RT-datorn behöver readysignalen så är en 1.44M-drive egentligen inte jättebra. Googla på de drivetyper du har i bra-att-ha-lådan och hur man modifierar dem för att använda med Amiga, så får du reda på hur du får ut en ready-signal från en 1.44M-drive.

Angående Greazeweasle så finns det annars en som säljer dessa i retrodatorer...-facebookgruppen.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

I går var jag på vårt vanliga månadsträff, och jag fick botanisera lite i dator-museet, och hittade 4 st disketter märkta FLEX, dom fick jag låna.
Jag kopplade in floppykontrollern och en av diskettenheterna jag fick av pi314, jag kom ihåg att bygla om Drive Select från 1 till 0 då jag inte har en swappad flatkabel.
Det började inte bra, första disketten jag testade fick jag ett skumt fel på, andra disketten likaså, men tredje, där kom det bekanta ”ticket” när floppyn stegar spår. Och se på f*n, jag fick upp DATE-promten i Flex :D
Nu ska jag koppla in den andra driven och göra en kopia på disketten innan jag gör något annat.
Lite märkligt tycker jag att det står FLEX 9.1, i alla arkiv jag letat hittar jag FLEX 2.x eller FLEX 3.x (för SWTPC), men jag har ingen FLEX som heter 9.1, eller så har jag letat dåligt.
Det ser ljust ut för min RT-dator. Ett delprojekt i renoveringen är att på ett av labbkorten jag fick med tillverka PROM-kortet så jag kan boota FLEX från eprom i sället.
IMG_4266.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

jag hittade en referens här: https://github.com/nealcrook/multicomp6 ... -internals

Kod: Markera allt

VERSION              DATE                 SOURCE                    COMMENTS
FLEX 2.0             none                 FL2_0SWT.DSK              FLEX.COR (finns i Flex Archive) presumably 6800 FLEX
FLEX 2.0             none                 6800FLEX.DSK              FLEX.COR (finns i Flex Archive) presumably 6800 FLEX
FLEX 2.8:1           -                    SJT029.DSK                FLEX.SYS (finns i Flex Archive) 
FLEX 2.8:3           -                    SJT007.DSK                FLEX.SYS (finns i Flex Archive) 
FLEX 2.9:1           -                    Flex291.dsk               FLEX.SYS (finns i Flex Archive) 
FLEX 2.9:2           -                    FLEX9MST.DSK              FLEX.SYS (finns i Flex Archive) 
FLEX 2.9:2           -                    UNK4.DSK                  FLEX.SYS (finns i Flex Archive) for KP MC6809 56K
FLEX V3.01           -                    FLEXSSB.DSK               FLEX.SYS (finns i Flex Archive) 
FLEX V3.02           n/a                                                     source listing, junkbox computer
FLEX 9.0             08 Nov 1979          multicomp09_flex.dsk               originally came from FLEX09BT.DSK
FLEX 9.0             10 Feb 1980          DMAF2_BOOT_dsk            FLEX.SYS ??
FLEX 9.0             none                 flexcmds.dsk              FLEX.COR (finns i Flex Archive) 
FLEX 9.1             none                 TSCFLX09.DSK              FLEX.COR, FLEX.SYS (finns i Flex Archive) 
FLEX 9.1             none                 AB168.dsk                 FLEX.COR (finns i Flex Archive) 
FLEX 9.1             none                 AB178.dsk                 FLEX.COR (finns i Flex Archive) 
Jag ska leta i arkivet nu och se om jag kan hitta diskarna ovan.

EDIT: Hittade alla versioner i Flex Archive, uppdaterade tabellen
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av ASEA »

Snyggt jobbat! :tumupp:
Ett delprojekt i renoveringen är att på ett av labbkorten jag fick med tillverka PROM-kortet så jag kan boota FLEX från eprom i sället.
Ja det det låter ju smidigt, att slippa ladda detta från floppy hela tiden.

Edit; Jag trodde FLEX 9 var till 6809, vad kör du för processor nu?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kör med 6809, det sitter visserligen en 6808 i datorn, men den är inte stabil, och jag låter den vara tills jag fått igång disketterna, sen kan jag försöka få 6808:an stabil.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Uppdatering:
Det är lite stiltje just nu, jag väntar på lite kretsar till floppykontrollern CÅ-8017B.
Anledningen är att jag kan ibland boota FLEX, men kör jag t.ex. CAT för att lista innehållet hänger sig datorn. Indikatorlampan på floppyn släck, men CS ligger aktivt på CÅ-8017B. På de flesta kretsarna var benen svarta verkade ha en fet beläggning. Jag har tvättat med IPA och slipat benen med våtslippapper, 1200 grit. Det löste problemet med bootningen, men inte med mer aktivitet mot floppyn.

Av alla kretskort jag fick av Åke Holm fanns det ett CÅ-8017B, och det har jag lött ihop och skaffat kretsar till. Det jag fattas är två DM8602 och två 6880, de är på väg från Bulgarien och Italien via eBay.

Under tiden jag väntar på kretsarna har jag roat mig med att extrahera alla DSK-filer jag fått tag på och kört MD5-summa mot filmassan. Det är över 1300 DSK-filer som genererat minst 10 000 filer. Där är en massa dubbletter som jag nu kan sortera bort. Det jag vill ha tag på är källkodslistningar och basic-program som förekom i MPU-laren så jag kan bunta ihop tidningen med listningen så man slipper knappa in det för hand :D

Det tar väl någon vecka innan jag har fått kretsarna och jag hoppas det löser problemet.
Om det funkar kommer jag att slänga ner det gamla kortet i ultraljudstvätten, löder loss kristallen och styrolkondingarna innan. Förhoppningsvis får jag igång det gamla kortet också.
IMG_4318.jpeg
IMG_4317.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av uaxnet »

Har du inget att göra skulle jag nog bytt ut den enkelläppade socklen...
De brukar bara vara till problem...

Det går frammåt :-)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Ahhh, attans, jag tog en sockel jag hade liggande. Hmm, ska leta upp om jag har dubbelfläppad.
Tack för att du såg det :D
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av uaxnet »

Micke säkert att du har tänkte på det men om inte.

Följde lite av tråden om greaseweazle o FLEX på git.

Du har tänkte på att din kontroller är en FD1771... bara FM o inte MFM

Har inte studerat resten av logiken men ....
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

@auxnet, jo, jag vet att FD1771 bara läser FM, det var därför jag köpte GreaseWeazle, för att läsa alla format och att kolla de disketter jag hade fått tag på var FM. Jag har nu tre boot-disketter med två olika versioner av Flex, alla i FM :D

Jag bytte sockeln:
IMG_4319.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av uaxnet »

Nice.

Nä såg bara att det var en del diskussion att spår 0 var FM och spår 1-x MFM :-)
Bara så det inte blev någon tanke vurpa :-) Sånt har hänt mig ibland.... ofta
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, i FLEX är alltid spår 0 FM oavsett om resten av spåren är MfM, tror det står i Flex Adaption Guide varför.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av MiaM »

Man lär sig nåt gammalt varje dag!

Jag hade bara noterat att folk brukar säga att socklar med svarvade ben är bättre än de med platta bockade ben. Men jag har inte haft en tanke på att det finns socklar med bockade ben som enbart ger kontakt på ena sidan. Tack tråden för upplysningen! :)


Angående FM v.s. MFM så lär väl också vissa PC-floppykontrollers (bl.a. en viss revision av Adaptec AHA1542, tror jag?) klara FM, men de flesta klarar det inte.
Skriv svar