Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Berätta om dina pågående projekt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag har en liten fundering.
Om min bil väger 1260kg och jag åker från havsnivå upp till en plats som ligger 600 möh. Då känns det som att man borde kunna räkna om läges-energin till kWh.

1260kg x 9,8 tyngdacceleration x 600m = 7 408 800 Joule. Omvandlat blir det ganska precis 2kWh. Så då borde bilen dra ca 2kWh mer än den "normala" förbrukningen man har, oavsett sträcka. När man åker åt andra hållet så borde bilen dra 2kWh mindre istället :)
Kan ju vara intressant att veta, det blir alltså ca 1kWh per 290 höjdmeter för min del :)

Med denna uträkning och bilars nominella batterikapacitet så skulle bilarna på en laddning kunna klättra denna höjd rakt upp(teoretiskt):
VW eUp 9 329 meter(högre än Mount Everest :mrgreen:)
VW ID.3 11 401 meter
Kia e-Niro 12 612 meter
Tesla Y 14 326 meter
Kia EV9 13 593 meter

Om man räknar ut stor höjdskillnad som motsvarar 1kWh lägesenergi för varje bil så blir det:
292 m VW eUp
207 m VW ID.3
197 m Kia e-Niro
184 m Tesla Y
136 m Kia EV9
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Haralt »

Laddar man elbilen full på hotellet uppe på alptoppen och ger sig av för att åka ner till dalen 2500 m lägre, kan elbilen inte rekuperera vid bromsning, eftersom batteriet redan är proppfullt, och man måste givetvis bromsa en hel del.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av AndLi »

Jag noterar ofta en högre förbrukning Töre/Kiruna än Kiruna/Töre... och då kör jag ä ndå en sån där bil som sägs att omgivande variationer knapps märks..
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Haralt: Ja, oftast har man ju en landgräns på 80-90% och då funkar rekupereringen ändå. Har man däremot flyttat gränsen för att få 100% laddning vid hotellet på alptoppen så lär man sig kanske då :)

AndLi: Verkar vara en höjdskillnad på ca 500m så det är ungefär som min resa blir vid jul(27mil och 600m) :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag har fått brev från Volkswagen, min bil ska in på verkstad för byte av styrväxel :)
Läste nånstans på nätet att det gäller flera från en viss tillverkningsperiod, VW eUp, Skoda Citygo-e och Seat Mii.
Styrväxeln har monterats med otillräcklig mängd korrosionsskydd vilket med tiden ger risk för korrosion.

Jag tror det är en service ganska nära så jag ska se om dom kan göra det samtidigt :)
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Berrabongo »

Jag hade min E-up 2022 inne på service och byte av styrväxel för några veckor sedan. Men dom lyckades inte byta p.g.a
problem med bultarna (hur man nu kan ha det). Dom återkommer med ny tid.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jaha, hoppas att det löser sig för dig :humm:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Tidigare inlägg från ett test i somras:
Glattnos skrev: 14 juli 2023, 07:44:02 Har testat Volkswagen E-Up 2020 och läst av batteri-modulen med 202,1 km mellanrum :)
SOC 96% -> 35,2% (Den var laddad till 100%)
Största skillnad cellspänning 0,009 -> 0,006
Konsumtion 21,686kWh (just denna siffra har i tidigare test varit lite fel men nu stämmer det)
Förbrukning 10,7kWh/100km
Angiven användbar kapacitet 32,3kWh
Uppmätt/kalkylerad användbar kapacitet 31,3kWh
Så det är ca 96,9% av kapaciteten enligt det testet, jag vet inte hur mycket det kommer sjunka i vinter men det ska bli intressant att se :) Räckvidden blir såklart kortare men det beror ju också på att det går tyngre(snö och grövre däck) samt att klimatanläggningen får jobba mer. Men samma test på vintern borde ändå visa hur mycket tillgänglig kapacitet sjunker av den lägre temperaturen :)

Detta är inte ett säkert sätt att veta batteriets kondition men är ändå intressant att se hur batteriet presterar i olika förhållanden :)
Lite data från en resa i december :)

Jag gjorde två laddstopp och har individuell info för varje delsträcka men ger här totalen och medelvärden för hela resan :)
Sträcka 283,9 km
Temperatur -18 till -26 grader
Kupevärme 20 grader
Batteritemperatur vid ankomst 14,9 grader
Energiåtgång 52,354 kWh
Snittförbrukning 1,85 kWh/mil
Tillgänglig batterikapacitet 29,5kWh (91,4% av original netto 32,3kWh, uppmätt till 96,9% i somras)
Räckvidd 159 km
Största spänningsskillnad i cellerna 0,336%

Jag är nöjd att jag får ut 16 mil när det är så kallt ute med 40 grader varmare i kupén :)
Intressant att efter första sträckan på 116km så var temperaturen i batteriet 6,9 grader och beräknade tillgängliga kapaciteten 29,7kWh
När jag klickade på ECO+(värmen avstängd) såg jag att jag hade 28mil räckvidd vilket är 10,6 kWh/100km och stämmer ganska bra med vad den drar på sommaren så beräkningarna går ihop bra :)
Senast redigerad av Glattnos 9 januari 2024, 13:59:38, redigerad totalt 1 gång.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Haralt »

glassnos,
Vad var utomhustemperaturen och batteritempen vid avfärd då? Hade elbilen stått utomhus över natten före avfärd?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Jag kollade inte batteriets temperatur innan, jag hade egentligen bara tänkt åka men blev nyfiken och började BMS-avläsning. Ute-temperaturen var -18 när jag åkte, bilen står i kallgarage men jag laddade från 80% til 100%(vilket var onödigt såhär i efterhand) precis innan avfärden plus att körning dagen innan och laddning till 80% på natten gör att batteriet inte är lika kallt som ute-temperaturen. Jag har mätt några gånger när det varit -6 grader i batteriet så kanske det var nått liknande.
Efter andra laddstoppet var temperaturen i batteriet 17,3 grader och då var det runt -25 ute den delen av resan.

I praktiken så tror jag batteriet ligger på bättre temp på vintern än på sommaren om jag gör långkörningar. Eftersom batteriet har passiv kylning så räcker det med en DC-laddning på sommaren för att nå 35 grader i batteriet och då stryps laddeffekten och så får man leva med det resten av resan :)
Nu är inte VW eUp jämförbar med t.ex. Teslan när det gäller laddhastighet, utan DC-laddning går ganska långsamt generellt så det spelar inte så stor roll tidsmässigt :mrgreen:
David.Mattsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 november 2023, 22:12:02

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av David.Mattsson »

Jag har med en E-up 2014 som jag har gjort lite mätningar och observationer på under den tiden jag haft den.
På jobbet har vi utrustning för att kontrollera Elbils batteriers kondition SOH men tyvär är E-upen för gammal så i den får man göra som ni skriver här mäta hur mycket man puttar inn och hur mycket man får ut.
Om jag inte har helt misstolkat siffrorna så tror jag fullt är 4.0volt och tomt är 3.4 volt i min och med fullt batteri i sommras utan AC eller värme igång ca 20 grade ute kunde jag plocka ut 13.4kwh ur mitt batteri. jag gissar att om man kunde ladda till 4.2 volt och dra ner den till 3.2 volt skulle kunna komma ganska nära dom 18,något kwh som det står att det ska vara i den.
När man kollar under adaptioner så finns det en kanal för utökad batteri kapacitet som jag försökt ändra från 0 till 1 men då vill bilen att jag ska va inloggda med gecko eller liknande och där tar tog det stopp.
På vintern nu när det varit 15 grader kallt sjunker räckvidden från mina normala 12-13 mil till 6-8mil.

Jag har med fått brev om styrväxlen på min så deras prat om ett begränsat antal kan man nog läsa som att alla är påverkade. men begränsat till en viss platform.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Ja då stämmer nog dina mätningar rätt bra med dom jag gjorde på förra bilen i början av tråden. Jag hade ju en 2016 först som jag bytte till en 2020 :)
Det var runt 4,0V cellspänning som var fulladdat på min förra men på min nuvarande är det runt 4,16V som är fullt. Batteriet har ju ungefär dubbel kapacitet men räckvidden upplevs som mycket mer än dubbelt mot förra bilen och laddningsgraden är nog en del av det.

Okej, då är det nog alla dom bilarna som ska byta styrväxel. Det är ju bra att dom åtgärdar det gratis även om vissa bilar är gamla, är väl för att det har med säkerheten att göra.

Vad är det för diagnosverktyg du använt? För VCDS som jag använder krävs det en kod för vissa saker men jag har hört att det oftast går att få koderna från Volkswagen men aldrig frågat dom.
På min bil är "Expanded battery limits" också 0
David.Mattsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 november 2023, 22:12:02

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av David.Mattsson »

Jag har med VCDS som jag tycker fungerar bra på ädre VAG bilar. just inloggnings koder av så kallade säkerhets relaterade arbeten kunde man förr säg före 2005 kanske ännu längre sedan få ut en kod från åf för att logga in ofta kopplad till ett datum. detta är fritt ur minnet och har inte gått på länge så exakt procedur minns jag inte. nu för tiden syns inte själva inloggnings koden när åf loggar in utan dom legitimerar sig mot moderskeppet och sedan sköts upplåsningen i bakgrunden baserat på vilken procedur dom ska genomföra. så möjligheten att använda VCDS till att koda saker som kräver säkerhetsacsess är kört. i exemplet med att koda in en ny nyckel så går det ibland att löda ur Eprom ur tillexempel instrumenthuset och läsa av det löst och leta lite i en hexeditor och på så sätt få fram pin koden. men på nyare bilar blir sånt med svårare för varje generation.

Autel har rätt bra grejer för elbilar och dom täcker stora delar av bilparken i sverige men på just E-up så går jag bet tyvär. men nu när jag funderar på det så har ju faktiskt Autel viss onlien programering som fungera bra på iaf mercedes och bmw men har inte kollat det i E-up ännu.

Ett alternativ jag funderat på är att ha någon som erbjuder remote diagnos med odis att sätta extended battery limit till 1. problemet är att det vi i VCDS ser som Extended battery limit inte alls behöver heta så i odis och hur man kommer åt att göra det den vägen kan vara en mer vägledd procedur som avslutas med en ändring av flera adresser än bara den för att det ska fungera korrekt. tillexempel kan man ju tänka sig att gissometern som berättar hur långt man kommer gissar ännu mer fel eller att batteri nivå mätaren visar 100% tills man är nere på tex 90% osv.

Men jag ska se om jag kan testa Autel i morgon jag återkommer
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Okej :) Jag har kodat in nycklar i äldre bilar men har inte provat på nyare. Intressant att höra om du hittar nån lösning :)
Jag tror att på eUp med lilla batteriet så har dom kanske satt gränserna tajtare just för att batteriet ska hålla längre, det blir ju dubbelt antal laddcykler på samma sträcka jämfört med bilar med stora batteriet.
Min 2016 DC-laddade med högre effekt än min 2020, vilket är lite konstigt. Hur mycket laddar din på DC? Min 2016 låg på runt 40-45kW under stor del av laddcykeln vilket är 2,5C medan min 2020 ligger på 37kW en kort stund och sen mer runt 20-25kW vilket är under 1C.
David.Mattsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 november 2023, 22:12:02

Re: Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av David.Mattsson »

Jag har aldrig provat att DC laddat min men har CCS på den. har bara bilen för att pendla till och från jobbet så kör samma sträcka varje vardag och laddar med 1fas 16A natt ström 01-05 till 100% och förvärmer kupen innan avresa på morgonen. har ca 25% ladd kvar på mätaren när jag kommer hem nu när det är kallt på sommaren har jag 50-55%.
Skriv svar