Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Kan man knata in någonstans och köpa en sån diod menar du? Var tusan gör man det? Jag håller till i Kalmar by the way.

Den ska alltså parallellas med styrströmmen om jag fattat rätt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av JimmyAndersson »

Kjell&Co har. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

robowich skrev: 15 juni 2023, 14:37:00 Den ska alltså parallellas med styrströmmen om jag fattat rätt.
Det är riktigt. Om du kollar på min bild på reläet, så är den lilla svarta pilen med ett streck på spetsen, mellan anslutning 85 och 86, dioden.
Dess ben ska sitta tvärs över mellan kablarna som kommer från 2 och 13.
Se till att inte sätta den åt fel håll, annars blir det kortslutning.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Ok ingen press 😅
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av Palle500 »

Trä på lite krympslang över dioden sen bockar du benen så den blir snyggt monterad i reläets skruvandlutningar.
Diodens funktion är att kortsluta reläspolen när signalen försvinner. Det är därför den måste monteras åt rätt håll annars kortsluter den din signal (D+ engine running) med risk att en styrbox brinner i din bil.

När strömmen bryts till din reläspole så skapar spolen en hög spänning motriktad mot din strömriktning då den magnetiska energin i spolen frigörs. Denna motriktade ström/spänning kortsluts då genom dioden. Dioden tål denna relativt låga energimängd.

Enklast provar du att dioden är rätt monterad genom att koppla på "vanlig" +12 Volt på reläet och kontrollera att allt fungerar innan du monterar det. Har du monterat dioden år fel håll lär den bli mycket varm under några sekunder innan den brinner av och slutar att fungera.
Har dioden brunnit så fungerar allt men den skyddar inte din bilelektronik längre!

Lämplig diod är tex 1N4004 eller 1N4007. Tänk på att din D+ signal skall kopplas på den sidan av dioden som har en vit ring (katod) och andra sidan (anod) till minus/0V.

https://www.electrokit.com/produkt/1n40 ... 1-400v-1a/
IMG_4898.GIF
EDIT!
Såg att din styrsignal är negativ/jordande (NPN) så tänk på hur du kopplar dioden. Alltid katoden (vita ringen) till + plus.
Det reläet som du hänvisar till använder positivt styrsignal och fungerar således inte i detta fall. Generellt så brukar denna typ av reläer med inbyggd elektronik inte behöva en skyddsdiod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar