Nya RT-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Det bör fungera, jag har ingenstans att testa kortet i, jag letar med ljus och lykta efter den nya RT-datorn :D

Det nya uppdaterade schemat är här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av TomasL »

Du får nog djupdyka i koden och kontrollera hur RTCn är programmerad.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Tyvärr så har jag ingen dokumentation på kortet mer än ett schema för CÅ-8015, det är allt. Jag saknar all dokumentation på CÅ-813 till nya RT-datorn.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

GitHub uppdaterat med senaste tillägget till schema och PCB för CÅ-833. Tror jag fått med allt nu, men är osäker på en port på RS-232. Vet inte hur porten den ska kopplas in.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av TomasL »

Hittar bara en port på 833-schemat
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5829
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av pi314 »

Mickecarlsson skrev: 25 juli 2023, 20:44:14 GitHub uppdaterat med senaste tillägget till schema och PCB för CÅ-833. Tror jag fått med allt nu, men är osäker på en port på RS-232. Vet inte hur porten den ska kopplas in.
Vet inte om jag förstår frågeställningen, men jag chansar...

På kortet finns två kontakter, en till bussen och en för externa anslutningar.

Kontakten för externa anslutningar är en 2-radig 60-polig kontakt.

Sifftan intill kontakten anger stift på den 60-poliga kontakten och den andra siffran anger vilket stift på den 25-poliga D-suben för RS-232 som den ska anslutas till.

RS-232.png
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Vissa ägnar sej åt att lägga pussel och läsa deckare andra åt att reverse-engineera gamla kretskort! :wink:
Vilket är minst lika spännande, kul att följa framstegen! :tumupp:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Ahh, jag var lite diffus i inlägget ser jag.
Det är stift 48 på den 60-poliga kontakten, som är pinne 6 på DB25 för RS-232, DSR, den går till ett ställe på kretskortet och avslutar mot en via.
Det är denna punkt jag inte får ihop.
Alla dom andra pinnarna på RS-232 är ganska klara.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5829
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av pi314 »

Mickecarlsson:

Du väcker vad som känns som nästan forntida minnen. Det jag minns är minst sagt diffust.

DSR, pinne 6 på DB-25 går till pinne 48 på den 2 x 30-poliga kontakten.

Kan det vara så här?

MC6850 har inte "full" RS-232. Den har dom självklara TxD och RxD för data, RTS och CTS om man vill ha handskakning. Den har också DCD. Den har även Rx_CLK och Tx_CLK om man vill köra synkront i stället för asynkront. Men, den har ingen ingång för DSR.

Om man ansluter en yttre utrustning som vill tala om något med DSR som man vill kunna registrera i programvaran, så får man använda DCD i stället.

Ett alternativ är att låta DSR gå till en annan input som processorn kan läsa av.

Ytterligare ett alternativ är att låta DSR generera ett interrupt, så att man i interrupthanteringen kan avgöra att det hänt något med DSR från den yttre utrustningen.

/Pi
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, 6850 har inte alla funktioner.
Och CÅ-833 (nyaste varianten) följer inte helt CÅ-8001 (från gamla RT-datorn) i design. Om jag får tag på ett schema och/eller dokumentation för CÅ-813 (originalet för nya RT-datorn) kan jag se vad som skiljer.

Jag laddade precis upp schema och PCB för CÅ-837 till GitHub, kortet för floppy med dubbel densitet och dubbelsidigt. Jag fick improvisera för R1 och R2, jag kan inte se på kortet hur dessa två trimpotar ska sitta, så jag meckade till det på PCB't och fick in två trimmers.
Samma för C5, trimkondensatorn, på kretskortet är det bara två pinnar och jag satte en footprint för en vanlig kondensator där, bara för att få ihop PCB't.
Om/när jag får tag på en ny RT-dator, eller ett CPU-kort, kommer jag att löda samman dessa två kort (CÅ-833 och CÅ-837) för att se om de funkar.

Men, fokus just nu är att få igång den gamla RT-datorn jag kom över, jag har bytt samtliga tantaler/elektrolyter på korten, och jag ska starta bygget av lådan så jag kan montera moderkortet stabilt.
Detta kommer i en annan tråd :D
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 26 juli 2023, 09:16:22MC6850 har inte "full" RS-232. Den har dom självklara TxD och RxD för data, RTS och CTS om man vill ha handskakning. Den har också DCD. Den har även Rx_CLK och Tx_CLK om man vill köra synkront i stället för asynkront.
Minns inte exakt detaljerna, men 6850 har över huvud taget inte nån riktig baudrategenerator inbyggd. Fritt ur minnet så kan man välja att slå av/på "dela med 16", men det är allt.

(MOS 6551 är väl att betrakta som vad 6850 borde ha varit men inte var, minus de buggar som 6551 har för handskakningen)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Det sitter en MC14411 som sköter baudrate till 6850:an, ger 75 - 9600 baud.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har skickat upp en hel del uppdateringar och KiCad-schema till GitHub på diverse kort, både för den gamla och nya RT-datorn. Varje KiCad-schema har ett eget sym-bibliotek som innehåller de modifieringar jag gjort för att få schemat att se bättre ut.
Hittar ni något fel någonstans hojta till.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

MiaM skrev: 25 juni 2023, 15:14:07 ASEA: Sidospår: En grej som jag tycker att cirka alla "bygga dator själv"-grejer missade på åttiotalet var att göra en mellanvariant där bygg-själv-datorns olika kort kunde användas som tillbehör till andra burkar. Det hade säkerligen varit enkelt att göra så att portar, videokort osv från RT-datorn hade gått att köra mot en C64, och allt detta samt även minneskort hade säkert varit lätt att anpassa för att köras som tillbehör till VIC 20. Har nåt minne av att Elektor / Allt om Elektronik hade nåt halvhjärtat försök till nåt sånt, men då var det mest bara typ "kort med en åttabitars DAC" och annat halvtråkigt.
Ja, kommer ihåg detta i AoE, även ett typ universellt VDU-kort(med 6845) gjordes faktiskt som jag kikade en del på då.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

Minns något grafikkort som hade galet höga specar för att vara en åttabitarsmaskin.

Just svenska Allt om Elektronik led väl av att sakna historiken som Elektor hade, och specifikt Elektuur i Nederländerna, med Junior Computer och utvecklingen att mer eller mindre hemgjorda 6502-system löst baserade på KIM-1 och OSI (Ohio Scientific) blev halvvanliga datorer i allmänhet. Så svenska Allt om Elektronik tog in lite till synes slumpmässigt valda projekt utan att riktigt vara särskilt tydliga med hur de passade in osv.
Skriv svar