Är det en spionmikrofon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hoppe
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 maj 2023, 23:56:17

Är det en spionmikrofon?

Inlägg av Hoppe »

Den här mystiska cylindern hittades liggande på gräsmattan i trädgården. Ingen i familjen vet hur den hamnat där.

Jag tänkte först det var ett USB-minne eller powerbank men tyckte den såg märklig ut så jag tog isär den och blev då ännu mer förbryllad. Bifogar bilder.

Jag får intrycket att det är någon form av vädertätad sensor. Kan ni hjälpa mig att komma på vad det är?

Är det en mikrofonkapsel trots 5 anslutningar? Eller är det ett piezo element?

USB-C kontakten tycks enbart ha +V och -V anslutning till kapseln. Dessutom finns ett Li-ion-batteri. Men finns det något som kan lagra eller överföra en datasignal?

Vad kan syftet vara med det genomgående hålet i toppen? Det verkar viktigt, men tanke på genomförningen genom packningen.

Vad kan syftet vara med plastreglaget i botten brevid USB-C-porten? Om man vrider på reglaget kan man blockera olika många av hålen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av Micke_71 »

Det verkar ju vara en elektretmikrofon som har inbyggd spänningsmatning. I andra från själva mikrofonelementet är det nog tänkt att gå ut en sladd. Jag misstänker att USB porten är bara för att ladda batteriet.

Det kan vara en mikrofon till en kamera eller någon utrustning för att logga buller.

Den blå och svarta kabeln som går bakåt är nog det som ska gå ut genom andra änden men någon har slitit bort den kabeln.

Det som är lustigt är att jag tycker mig känna igen utseendet från någonstans. Funderar på om det skulle kunna vara en skottdetektor på en skjutbana med viltmål. Den justerbara öppningen skulle ju kunna justeras för att inte reagera på en halvautomat som smäller igen men väl på smällen. Alternativt mikrofon till en lerduvebana.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18533
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av 4kTRB »

Stoppar de inte ned sånna runt vindkraftverken för att mäta vibrationer i marken typ ?
Annars kanske det är SÄPO eller militär utrustning för underrättelseverksamhet ?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av YD1150 »

Det där är en sån som folk inhalerar rök med, och
batteriet är laddningsbara fast det är en engångsprodukt.
Wihelm
Inlägg: 606
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av Wihelm »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det har ni faktiskt 17 gubbar rätt i! Dendär runda tingesten är således en trycksensor.
Hoppe
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 maj 2023, 23:56:17

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av Hoppe »

Tack att ni löste mysteriet om vad det är för något!
MiaM
Inlägg: 10092
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av MiaM »

Hoppe skrev: 9 maj 2023, 00:09:39Ingen i familjen vet hur den hamnat där.
Om familjen inkluderar tonåringar så kanske det är dags att ta ett snack med dem? :o
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5872
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av rvl »

Hittade också en i går, dock utan laddkontakt, men ska testa om batteriet ännu duger till nåt. Slängde de stinkande (jordgubbe/kiwi skulle det föreställa) delarna direkt, men tog hem elektroniken.
Wihelm
Inlägg: 606
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av Wihelm »



Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5872
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av rvl »

Mätte spänningen till 3,32 V med en högtidligen okalibrerad blitemamultimeter, så de har inte tagit livet av cellen som är märkt med hela 1100 mAh. Borde bli bra strömkälla för nåt litet projekt, bara man fixar skyddskrets.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 318
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Är det en spionmikrofon?

Inlägg av Wirewrap »

Jag kör med såna här.
Skyddar mot över och underspänning.
https://www.aliexpress.com/item/32467578996.html
Skriv svar