Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av kilimanjaro »

Nytt projekt på gång och det är en utrustning för att applicera tvåkomponentsmaterial. Äldre pump men nya slangar och färgpistol från China.
Det är framförallt polyuretanskum (mycket god isolering) som jag har i tankarna men det finns andra material som måste appliceras med hög temperatur med utrustning där bas och härdare blandas under högt tryck och hög värme i en blandkammare så nära pistolens munstycke. Nödvändigt när "potlife" bara handlar om ett fåtal sekunder.
Finns naturligtvis färdiga moderna utrustningar men som dessvärre kostar massor och då snackar vi om många hundratusen kronor så där faller det.
Som i rubriken söker jag tips på en strömkälla som ska lämna 12 V och 40-60 A utan att bli överbelastad.
Funderar om ett svetsaggregat vore lämpligt nån som har idéer om det?
Slangarna har temp-styrning med hjälp av PT100 och det är nog nödvändigt att ha nån form av tempbegränsning, idéer på det?
Intressanta men svårhanterliga nya plastmaterial, polyurea är förutom polyuretanskum det som jag närmast tänker på men även lösningsmedlesfria epoxifärger appliceras på det här sättet.
Tack på förhand Karl Bergman
Skärmavbild 2023-04-23 kl. 12.20.59.png
276967974_708782110482853_7484416292225091347_n (1).png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av grym »

en vanlig trafo eller två 12v 500va är 41A

sedan kina pt00 regulator med utgång för ssr
ToPNoTCH
Inlägg: 4892
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av ToPNoTCH »

Den här tråden kan vara intressant.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av rikkitikkitavi »

5700psi, det är inte lågt tryck det. Men skall man pressa högviskösa produkter genom en lång uppvärmd slang så...

Det finns färdiga 12V nätaggregat. Utöver standard servernätaggregat som är både driftsäkra och billiga begagnade men kräver en del pill att få igång.

Sedan finns det switchade nätaggregat för inbyggnad från säg en tusenlapp och uppåt. Och så finns det inbyggda för ännu mer, men de senare är färdiga.
Kolla på valfri elektronikleverantör, Elfa, Digikey, TME osv osv.
Det får bli ngn form av on/off pulsmodulerad temperaturstyrning. Jag tänker att man får vara försiktig så man inte bränner av.

Svetsaggregat har inte konstant spänning och duger inte till detta. Batteriladdare är väl tveksamt också.
Mindmapper
Inlägg: 6429
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av Mindmapper »

Fick räkna om trycket från psi innan jag fattade att det var hela 400 bar. Inte illa.

Får man tag på någon gammal 12V batteriladdare som klarar av den strömmen för en hyfsad peng. Då skulle jag använda den. Lite hög spänning bara men med en likriktarbrygga i serie med den befintliga får du bort en dryg volt. Det borde räcka. Vill man vara säker kan man sätta 2 likriktarbryggor i serie. Jag valde likriktarbryggor för att de är oftast lättare att montera än lösa dioder. Förmodligen billigare också.

Det blir en klumpigare lösning än ett switchat nätaggregat men tillförlitligheten brukar vara bra på de gamla batteriladdarna. Det är ju inte så mycket som kan gå sönder. De övriga prylarna som behövs blir ju detsamma. En regulator och en SSR för DC.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av limpan4all »

Ett modernt dator PSU klar det enkelt. All effekt som det kan leverera kan tas ut på 12V. Äldre aggregat kräver en minumlast på 5V för att funka.
Skrotbingarna är en bra källa eller vpnskapskretsen. Eller bara att titta i den egna "bra att ha" högen av gamla datorchassin...
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av limpan4all »

Eller varför inte "internt".
viewtopic.php?t=107669
ToPNoTCH
Inlägg: 4892
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av ToPNoTCH »

Kolla fyra inlägg upp.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av kilimanjaro »

Tack för input så länge.
Tror inte att 12 volt är hugget i sten för värmeslingorna är bara relativt grova kopparslingor runt varje slang och eftersom det är två slangar (tvåkomponent alltså härdare och bas) är det bara en kabel runt varje slang. Ok nu gissar jag lite för jag har inte dissikerat slangpaketet än. Har inga exakta uppgifter från kineserna heller om spänning annat än att jag läst nånstans om 12 V.
Måste kolla lite närmare hur slangpaketet är konstruerat innan jag labbar vidare.

Jo 400 bar är inte att leka med men eftersom det handlar om stabbiga lösningsmedelsfria material är det helt nödvändigt med både högt tryck och värme för att erhålla sprutbar konsistens. Hör till saken att före pumpen som består av två parallellkopplade pumpdelar drivna av en kraftig luftmotorsitter före pumpdelarna varsina färgvärmare så värmen i slangpaketet är bara till för att förhindra avkylning .för materialets väg fram till pistolen

Är naturligtvis sugen på att handla billigt begagnad strömkälla så fortsätt att tipsa om lämpliga objekt gäller även det som ska reglera tempen i slangpaketet.
Det finns flera bilder för intresserade.

För vidare information om de material jag pratar om googla "polyurea" och "polyuretanskum" det är fortfarande lite hightech i Sverige.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av kilimanjaro »

Hej igen forumet jag väcker upp den här tråden eftersom ovanstående projekt fortfarande saknar powersupply.
Har hitta ett skräddarsytt aggregat som skulle passa perfekt men tyvärr kan jag inte handa det eftersom det är från Ryssland och därmed omöjligt att importera för närvarande.
Återstår då att försöka bygga något eget om inte planerna ska stranda.
Vad tror ni om att använda ett svetsaggregat som kan leverera tillräckligt med kräm för att värma färgslangarn?
Samt nån sorts temperaturövervakning genom den redan befintliga givaren i slangarna, typ pt100 men det är bara en gissning. Vore ju kung om det går att styra uteffekten på det viset i ett svetsaggregat, åtminstone erhålla en begränsning eftersom kemikalierna sannolikt påverkas om det blir för hög temperatur.
Godkväll // Karl B.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av grym »

pt100 kan du lätt kolla, , bara mät ohm och se om det är nära 100 ohm

och trafo, som jag sa innan gå på en vanlig 12v trafo modell lite större
eller 2 parallellt om inte strömmen räcker
60A är 720w
40 är 480w

inga märkvärdigheter
Akai
Inlägg: 1363
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av Akai »

Som sagt tidigare, ett nätagg från en gammal server skulle funka fint. Finns billiga som kan leverera 40-150A 12V för några 10or.

Skicka PM om du är intresserad, jag har 750w i mängder liggande i förrådet.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Strömkälla till elvärmda färgslangar 12 V 40-60 A

Inlägg av kilimanjaro »

Akai tack jag kommer absolut spara ditt erbjudande men det strular just nu med den lokal jag har pumparna förvarade i så jag måste först hitta ett nytt ställe att hålla till i. Kanske ska jag också testa att mata med ett svetsaggregat som jag har stående om jag får fatt i lämplig lokal.

tack så länge // Karl B:
Skriv svar