TIG-pedal modifiering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malman
Inlägg: 546
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

TIG-pedal modifiering

Inlägg av malman »

Brorsan har kört sin TIG utan pedal och typ PWM’at med tryckknappen istället..
Jag tyckte det var lite primitivt o grovt så jag grävde fram pedalen som följde med i köpet.
Dock visade det sig att svetsen inte brydde sig om ströminställningen på frontpanelen när man använde pedalingången… varpå det ganska lätt bidde stora hål när man inte lärt sig pedalen… 315A ist för önskade 50A gav vissa defekter på arbetsstycket… ;)

Trodde den skulle använt max inställd ström från frontpanelen o sen att man skulle kunna reglera ned det med pedalen.. Tolkat det som en del andra svetsar beters sig så..

Dock inte denna Greatec 315A AC/DC kina tig.

Så nu funderar jag på att modda dit en förinställningspott i pedalen, dvs en som sätter maxströmmen. O sen reglerar ned denna med pedalen.

Blev dock lite förvånad över spänningsnivån på den fasta utspänningen i interfacet… typ 2.5v dc… o sen är pedalen en 10k linjär skjut-pott i pedalen…

Frågan är dock vilket lösning som är vettigast…. Funderade på om in-impedansen hos styrpinnen kommer påverka en massa.

Någon som har koll på hur det brukar se ut i dubbelpott pedaler?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 9 april 2023, 19:59:46, redigerad totalt 1 gång.
malman
Inlägg: 546
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: TIG-pedal modifiering

Inlägg av malman »

Lite bilder på maskinen i sig efter senaste fixen... Lite.mycket slipdamm i maskinen skapade överslag i ingångsdelatna för trefasen... Hjälpte.säkert inte till att en av skruvarna till fötterna penetrerat glasfiber skivan som skulle isolera dessa delar... Som tur var det bara att städa och byta till kortare skruv och återställa isoleringen med lite eltape...
20230402_181338.jpg
20230326_184752.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: TIG-pedal modifiering

Inlägg av limpan4all »

Jag hade gjort alternativ 2. Och om du stoppar in en till reostat (poten överst) nedtill så behöver du inte veta hur den kopplas utan kan testa dig fram (samt sätta minimumström).
malman
Inlägg: 546
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: TIG-pedal modifiering

Inlägg av malman »

Njo jag lutar åt alt 2... Efter lite mer funderande så torde signalingången vara hyffsat högohmig, vilket gör att ev extra motstånd borde ha minimal inverkan...påverkar nog minst.. om man jämför med alt1 där den första potten skulle behövt varig relativt lågohmig för att det skulle blivit linjärt... Tror jag om jag tänker rätt... Skulle troligen belasta referensspänningsutgången påtagligt...

Så testar nog alt 2

100k borde ge lagom nivå... Typ 28A vid "minimal maxnivå"... Om jag räknat rätt...
Skriv svar