Löda blyfritt, säkert bra men jag gör det inte. Kräver högre temperatur och det är främst temperaturen som får lödspetsen att åldras snabbt.
Beroende på typ av lödjobb och val av spets, vissa jobb kräver mer värmeeffekt än vad lödpennan snabbt kan leverera varför det lockar till att ställa in över-temperatur för att kunna kicka-starta en lödning.
Detta problem minskad drastiskt för mej då jag gick över till JBC för 20 år sedan. Löder mest SMD och sällan större än 0402.
Mejselspets för bra kontaktyta. Då spetsen även är värmeelement och värmesensor så är responsen snabb och temperaturen droppar inte då effekten räcker till.
Det finns därför inget behov av att ställa in spetsen på någon övertemperatur.
Jag har inte slitit ut någon spets än på 20 år.
JBC är dyr, kanske beroende på att man har stora effekter och dyr teknik med värmeelementet direkt i spetsen, till skillnad från äldre generationens lödpennor typ Weller.
I dag finns det dock alternativ som är nästan lika bra. Dels finns piratversioner av JBC. Varierande kvalitet och somliga minst lika bra.
En som testat det mesta av lödverktyg, och som själv kan löda testar
här en variant.
Jag kör JBC men har kompletterat med ett lågpris-alternativ som också har lödspetsar med värmeelementet i spetsen och där lödspetsarna är billiga så man kan hålla sej med en liten samling, så billig att jag använder spetsar lite mer brutalt, t.ex. för att smälta hål i plast, vilket man inte ska och saltsyre-ångor som då kan avges är inte nyttigt.
Mitt lågprisalternativ:
https://www.aliexpress.com/item/32837320948.html
Det finns billigare alternativ som ser lika ut, men där man sparat på kvalitet på nätaggregat, lödpenna, kabel mm.
Detta handtag är valt då detta handtaget ger kort överhäng så att man löder liter stadigare när det är smått. Samma lödstation finns annars med flera andra handtag.
Har separat kompletterat med 7-8 bättre utformade lödspetsar, framför allt för större lödningar och släplödning.
Lödpennan liksom JBC-stationerna står alltid på, 24/7, eller egentligen inte, standby men uppvärmningstiden är max 2 sekunder så när spetsen hittar fram där man tänkt löda är den varm.
Jag har ställt denna Quicko så att den går ner till 200 grader efter några minuter där skaksensorn i lödpennan inte aktiverats. Skaksensorn är fungerar bra, det går knappast lyfta lödpennan ur lödstället utan att den aktiveras. Efter 10 minuters inaktivitet går den ner i sleep-mode men startar så så fort man tar lödpennan och uppstarttiden är 3-4 sekunder från rumstemperatur.
Spetstemperatur ligger på 300-320 grader, med turboknappen inställd på 360 grader och 60 sekunder, för att kunna ta hand om blyfria lödningar.
Uppvärmningstiden är jämförbar med JBC. Minst lika viktigt är att nätaggregatet har kapacitet att hålla spetstemperaturen, så man inte behöver köra med övervärme.
Här leder min JBC med en hårsmån, bägge ska enligt pappret kunna ge 75 W i spetsen och nätaggretgaten är specade drygt 100 W .
Enligt SDG Electronics, från videon ovan, är somliga JBC kineskloner numera bättre än JBC vad gäller både kvalitet och värmekapacitet.
Vad gäller att köpa lösa lödspetsar så lär även dessa variera stort i kvalitet men jag har ännu inte bränt sönder någon jbc eller kina lödspets.
De väter fortfarande bra. Vården är att jag använder enbart mässingsull för spetsrengöring, aldrig vattensvamp som i värsta fall gynnar oxidering.
Ullen kyler inte spetsen. Använder ullen ofta och vid varje jobbpaus ser jag till att ge spetsen lite ny förtenning, efter rengöring.
Jag har ett antal weller lödstationer, där även jag en gång kämpade med att hitta vätande ytor på lödspetsen men stod löd-stationen på 24/7 så förbrukades goda vätegenskaper på en magnastat-spets på max några veckor trots omvårdnad.
Har aldrig haft Weller med möjlighet till standby-temperatur, vilket borde förlänga livslängden på spetsarna.
Rent tekniskt, vätförmågan försämras då främst underliggande kopparkärna avger koppar som tränger igenom järnplätteringen. Det sker snabbare ju högre spetstemperatur man har. Kör upp en ny spets i 500 grader en minut och den väter sedan dåligt oavsett om man filar på spetsen. Koppar har trängt ut genom järnplätteringen och spetsen har därför blivit betydligt sämre på att överföra värme via en tenn-hinna.
Det är troligen mest till skada att fila på en spets. Spetsen ska ju helst aldrig vara i mekanisk kontakt med något alls utan en tunn tenn-hinna emellan.
Det finns speciella ammoniak-baserade rengöringsmedel som ska kunna beta av lite på både oxid och koppar i spetsen, men har aldrig testat om det fungerar.