Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

Det ser fint ut!
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Lite uppdatering

Projektet med konstlasten fortsätter... Efter en del svärande med att koden går bort sig. Insåg jag att det antagligen beror på vart det låg i flashet, så flyttade man om koden så fick man ett annat beteende. Och höll man de sista 3kb tomt på flashet gick det också bra.
Arduino Nano har 2kb av ram och nästan allt var taget enligt minnesberäkning 1.85kb, vilket inte riktigt är kul om man skall lägga in fler funktioner.

Bestämde mig för att byt till Arudino Nano Every som är både 5v och pinkompatible. Den har 6kB RAM och 48kB flash. Då började allt funka mycket bättre.

Nu är all kod omgjord för touchscreen och början på lite ny kod också. När man skriver om allt hittar man en del buggar också :-)
20240319_070401.jpg
I helgen fick jag också överta en gammal MPI floppy som var kass, hade inte tänkt att titta på den men kunde inte låta bli....
Släden till läshuvudet satt fast... Gammalt fett rengöring och nytt fett sen löpte den fint.

Bläcket som släpper fjädern till ejektmekaniken var böjd. Tydligen har någon varit här innan...

Motorn gick hela tiden och när man söker spår gick den bara in mot mitten. När man sen försökte köra tillbaka den till 0 gick den ett spår sen var den klar.
GreaseWeazle hittade ingen index puls..

Ja alla dessa saker har en sak gemensamt... en LM339 och ser man någon har varit är å lött också. I med en ny och så gick den igen.
20240319_070222.jpg
Frågan är nu bara vad jag skall göra med den???
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

Vad gör tillsatskortet nere till vänster på detta flexskiveaggregat?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Tror det fixar lite med timing for read data och write protect etc i förhållande till index
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Lite uppdatering

Lite mer kod uppdatering för DC lasten. Man hittar alltid buggar när man går igenom saker och säkert skapar egna, synd att man inte är riktigt grafisk lagd för displayen men det blir lite bättre hela tiden.
20240324_122933.jpg
Fick en bänkmultimeter, Keysight 34465A, av en här på forumet. Den var givetvis trasig :-) Tydligen också ett vanligt fel MPU'n en ST SPEAR320-2. Den fungerar mer som värmeelement och sänker 3.3v.
En ny är beställd, den har igentligen gått EOL men finns fortfarande att få tag i. Har dock inte bestämt hur jag skall byta den men det lutar åt att bara ta hetluften, kvällens jobb blir att lyfta av den gamla och rengöra
20240324_123059.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

Det blir spännande och se om det ger att fixa den!
Skriv svar