Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5841
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av rvl »

Det borde räcka med en enkel centrumbit. Åtminstone de rullar jag har, har inga gavlar. Det blir inte serpentiner utan hålls rätt bra i schack.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Rullen som remsan kommer på är ju bara en enkel plastbit utan gavlar, det räcker. Borde gå att printa en. Uppspolaren är lurigare, mer jobb att bygga. Helst vill jag ha en gammal.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mizzarrogh »

Typ: :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33913
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev: 15 november 2023, 18:13:14 Rullen som remsan kommer på är ju bara en enkel plastbit utan gavlar, det räcker. Borde gå att printa en. Uppspolaren är lurigare, mer jobb att bygga. Helst vill jag ha en gammal.
Just ja hrrm.. måste leta..

fattar inte hur jag kan tappa bort en så stor och klumpig sak.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Glenn: Idag hade den varit till nytta igen.

Idag tog jag tag i att laga min Teletype 33 ASR. Det kan ha varit sommaren för snart tre år sedan som jag körde den sist tillsammans med PDP-8L. Så slutade tangentbordet fungera, jag delade den och hittade en plåtbricka som låg löst i den. Sen ställde jag undan den.

Igår tog jag mod till mig och idag började jag reparationen.
IMG_1903.JPG
Den lösa delen. Jag hittade den i manualen var den ska sitta. Den är en del av funktionen som låser tangentbordet så man inte kan skriva ett tecken medans den fortfarande sänder ett tecken. Denna är ju eletromekanisk och har inte någon buffert.
IMG_1904.JPG
Här kan man se den på plats igen, Teletypen fick också ny smörja på ett par ställen, jag tror att man borde ta i detta mer seriöst och följa smörjschemat i manualen.

Sen ville jag ju testa att den fungerde, tyvärr har jag inte någon modern dator kvar som har en riktig UART som kan 110 baud, så det blev att ta fram PDP-8/L!
IMG_1908.JPG
Efter att ha provat några gånger så lyckades jag ladda schackprogrammet chekmo-ii och köra igång det. Det betyder också att att datorn fortfarande fungerar! Eller i alla fall nästan helt. En lampa i fronten för adressregistret för bit 10 (det vanliga människor skulle kalla bit 1) var trasig. Dessa är lödda.

Byte av lampan, den som vet ser att det är fel lampa. Jag räknade fel och bytte en hel först, så jag fick göra om. Man kan se att jag bytt lampor tidigare (de med blå bas), då socklade jag dem. Det gjorde jag nu också.
IMG_1909.JPG
Sen lös alla lampor fint!
IMG_1910.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Snyggt!!!
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 402
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av petertub »

Mer än snyggt, det är seriöst !
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack tack!

Jag har ju ett förråd som ska tömmas, det som finns där har jag tillsammans med en kompis och jag har ju en egenen lokal närmre där jag bor nu mer. I den så ska bara saker som är genomgångna och fungerande hamna är det tänkt, i alla fall dokumenterade. Så jag arbetar på att sortera ut saker som ska avyttras, lagas eller i värsta fall kastas. Jag säljer en del på Tradera (smygreklam): https://www.tradera.com/profile/items/890096/anders-bzn Just nu är det Luxor saker, man behöver till exempel nog aldrig 20+ ABC806 (nu finns det dock inga kvar med än de fem som ska sparas).

Så när jag var upp i helgen så plockade jag hem en hög saker, bland annat en ABC80. Jag tog och testade den, den var helt död. Jag öppnade den och mätte spänningarna (vilka var okej) och konstaterade snart att två kretsar i videodelen saknades. Det är bipolära ROM som ingår i videogenereringen.
IMG_2068.JPG
Sen ställde jag undan den. Men så i går tog jag fram den igen, PROM:en har jag ju så jag petade i två. Då fick jag följande bild!
IMG_2071.JPG
Nåja, detta är ju ett vanligt problem, det betyder att hela videodelen är okej men att ingen skriver vettig data i videominnet. Videodelen är mer än hälften av alla kretsar. Grovt sett alla till höger om mitten på kretskortet. Så det är då något i CPU-delen som är fel. I ordning kollar man:

* Att minnena har alla spänningar
* Att minnen är hela
* Att CPU:n gör något
* Att ROM:en är hela.
* Socklar

I ungefär den ordningen. Så jag dubbelkollade alla spänningar, de var okej. Testade sedan alla minnen, 4st 4116 var trasiga. Men datorn gick ändå inte. Såg sedan att CPU:n inte satt nertyckt i sockeln, tryckte i den. Ingen skillnad. Mätte akivitet på adress/data bussarna. Ingen aktivitet, inte på något mer än på klockan mätt på CPU:n. Bytte CPU:
IMG_2072.JPG
Från det att jag plockade fram de saknade kretsarna till den gick igen tog det bara 15 minuter. Jag börjar lära mig hur man lagar ABC80 nu.

Denna ska säljas, men den är fortarande inte helt okej. Tangenbordet behöver nya skumgummi PADs och man ska nog byta socklarna till minnena, för de såg ganska murkna ut. Frågan är om det är värt bitarna och tiden att renovera allt innan man säljer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Intressant skräpfyllning av videominnet.

Klart man behöver 20 ABC 806, perfekt t.ex. som rekvisita för film som utspelar sig i skola på 80-talet :mrgreen:
bqt
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Fasiken vad man blir nostalgisk varje gång man ser en ABC80/800. Man känner sig riktigt hemma när man ser font, och yxig grafik.
Jag borde bergis kika på min ABC-806 som stått på en hylla i över 20 år nu... Nåja, det blir något att pilla med när jag blir pensionär.
En gång i tiden fick jag betalt för att skriva program för dom där... Länge sedan nu. Det var roligare förr.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av vaxfan »

Klart man har en 806.a på hyllan.
Synd bara att jag inte har några tillbehör till den.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det finns fler ABC80/80x datorer kvar! Det är bra det!

Angående reparationen av teletypen:
anders_bzn skrev: 2 januari 2024, 17:19:16 Idag tog jag tag i att laga min Teletype 33 ASR. Det kan ha varit sommaren för snart tre år sedan som jag körde den sist tillsammans med PDP-8L. Så slutade tangentbordet fungera, jag delade den och hittade en plåtbricka som låg löst i den. Sen ställde jag undan den.
Jag hittade en bild på haveriet som jag tog när den gick sönder. April 2021, så jag var inte så fel på det.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 541
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av sommarlov »

anders_bzn skrev: 10 juni 2023, 20:19:49 ABC 820 bandstation, detta var ett mekaniskt projekt. Allt fett har på 45 år blivit till en tuggummiliknade konsistens. Det är inte byggt för att man ska kunna montera isär och serva. Så det var kanska mycket pill för att smörja upp alla mekaniska leder för att få denna att fungera igen.
@anders_bzn, hur fick du loss svänghjulet på undersidan? Jag har vänt och vridit på ABC820-cassette-memory-service-manual.pdf som du har på ditt arkiv för att förstå/se om det finns ett "clip" som håller fast den, men kan inte riktigt hitta det.
Jag tänkte ta av hjulet för att göra rent under, men även byta remmen som driver mekaniken. Du (eller ngn annan) har inte dimensionerna nerskrivna?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag hade inte loss svänghjulet så jag vet inte. Jag behövde inte heller byta remmen, den var ok.
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Om du kör fast med svänghjul osv så fråga kanske också på nåt ställe där gammal Luxor hifi diskuteras? Finns väl t.ex. insomnade forumet faktiskt, och så finns det en luxor vintage hifi-grupp på Facebook.

Mekaniken lär vara tillverkad i Ungern.

(Sorry om detta redan skrivits, kanske rent av av mig... )
Skriv svar