Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av lgrfbs »

Tack, tror att jag har 3St 802:or i gömmorna och kanske 2St 80:or.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_2162.JPG
Nytillskott i labbet, en ALL-07 programmerare köpt av B1n4ry här på forumet. Provade att programmera ett Intel D2764 EPROM. Det fungerade! Det var första modellen jag hittade i lådan, egentligen borde jag tagit något som jag hade fler exemplar av bara för att få programmera åtta EPROM på en gång :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Gjorde iordning mer Luxor, expansionslåda och diskettstation. Expansionslådan behövde ett bad och nya kondensatorer.
IMG_2163.JPG
Nätdelen är samma i dessa maskiner, lurigt, jag minns inte det så. Denna nätdelen ger +12V, +5V 0 och -12V alla individuellt reglerade. -12V behövs inte i diskettstationen. Det finns ett kort till, på det sitter det en glättningskondensator på 2200uF och en RIFA.
IMG_2151.JPG
Diskettstationen var intressant, luckan gick inte att öppna och jag såg att det satt en diskett i. Så jag skruvade isär, det visade sig att någon lyckats trycka i ytterligare en diskett, båda dessa satt i drive 0.
IMG_2150.JPG
Lite uppsnyggad, det var glapp i brytaren som känner av om luckan är stäng i Drive 0, så motorn startade inte först. Sen behövde driven alignas en aning, jag alignade den efter en känt bra fabriksskriven diskett.
IMG_2161.JPG
En dag snart ska jag öpppa expansionsenheten ock försöka reda ut varför någon modifierat bakplanet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3845
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Kul att se att någon håller igång dessa reliker :D Du gör att gott jobb Anders.
Jag fick en ABC80 i går, saknar skärm och kassettspelare, så nu har jag fastnat i detta träsk :D, lärde mig Basic på en ABC 80 så det ska bli kul att starta upp den.
På samma ställe denna fanns står det en komplett ABC 800 med diskettstation och expansionslådor + lite tillbehör. Dock står det otillgängligt för att plocka fram och inventera. Men jag fick ägaren att lova att inte koppla in och försöka starta dom.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Kul, med en ABC80! Det var ett klokt råd om 800 sakerna, bättre att serva först.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_2144.jpeg
Jag fick sista bitarna till hårddiskkontrollern som uaxnet kopierat! Nu ska jag bara se om jag kan bygga kablarna som behövs och hämta sakerna så ska det testas att köra Cat-net! Jag är speciellt sugen på att köra ABC80 eftersom det var så min enda upplevelse med Cat-net var.

Det ska finns en låda som har flatkabel i ena ändan som man stoppar sitt Cat-net kort i enligt manualen. En sådan skulle jag gärna vilja ha! I vilket fall så skulle jag minst vilja låna en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av nifelheim »

q7¤ , det variabelnamnet glömmer man inte i första taget :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Hehe, för er som inte vet, det är inte ett nytt påfund att eskalera rättigheter…
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av lgrfbs »

Var försiktig med ABC80 så hon inte blir sur på er:
Hur ABC-80 effektiviserade ett företag
https://youtu.be/wE7oQFc3UOE (Klippet tillåter inte att visas på externa sidor)
:bravo:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Märklig film.
IMG_2148.JPG
Detta är ju inte helt retro eller gammal datorpryl, men en bra och ha pryl. Jag blev trött på serie till USB omvandlare som inte fungerar, som har för låga spänningar och dålig drivstyrka på RS232. Så jag knåpade ihop denna. Det är ett USB chip som heter CP2102, det har en DCDC omvandlare som gör +12 och -12V och en riktig RS232 drivare, 75155 https://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn75155.pdf Kortet har TX/RX och CTS/RTS signalerna implementerade.

Den har också opto fär att galvaniskt skilja USB från RS232. Man kan köra 460800 BAUD över den... Det ska bli ett kort av detta, utmaningen till mig själv är att göra det i KiCad och inte i Eagle som jag brukar. PCB't på bilden har uaxnet gjort, jag fick ett par att labba med, Det har 3.3V TTL ut.

Det hade varit snyggt att designa kortet för en passande låda. Tidigare har jag sett snygga som har DSUB färdigt i ena ändan som är gjorda för sådant här, men nu hittar jag ingen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Wirewrap »

Jag bytte från Eagle till kicad för några månader sen efter 14 år med Eagle.
Mycket görs annorlunda, det blir mycket googla.
Men skillnaderna är oftast till det bättre.
Fått fyra olika kort från Kina hittills utan överraskningar.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Helt underbar och bizarr film.

Vad gäller RS-232 så borde det ju normalt inte behövas mycket ström, och vad gäller spänning så är ju RS-232 väldigt generös. Allt från +2 till +20, och -2 till -20 eller vad det nu var, är inom spec.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Problemet jag har sett med RS232 är att USB sladdarna inte orkar driva ingångar. Jag har speciellt en gammal cp/m maskin där jag trodde RS232 mottagaren var kass så jag bytte den, men det hjälpte inte. Med en veteran-PC fungerade det bra, men med USB sladden blev det inte bra, signalen såg kass ut med oscilloskopet. Mot andra saker fungerar sladden bra.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Wirewrap skrev: 18 februari 2024, 08:30:56 Jag bytte från Eagle till kicad för några månader sen efter 14 år med Eagle.
Mycket görs annorlunda, det blir mycket googla.
Men skillnaderna är oftast till det bättre.
Fått fyra olika kort från Kina hittills utan överraskningar.
Jo. det är ungefär samma tid här, Med ett komponentbibliotekt som motsvarar lagret hemma tar det emot mer, Men jag inser att Eagle är dött. Det ör ju dessutom det enda jag kör på min gamla Windowsburk. Den blit inte utbytt till något som kör W11, så jag har ett år på mig.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev: 18 februari 2024, 18:08:12 Problemet jag har sett med RS232 är att USB sladdarna inte orkar driva ingångar. Jag har speciellt en gammal cp/m maskin där jag trodde RS232 mottagaren var kass så jag bytte den, men det hjälpte inte. Med en veteran-PC fungerade det bra, men med USB sladden blev det inte bra, signalen såg kass ut med oscilloskopet. Mot andra saker fungerar sladden bra.
Förstår. Men samtidigt - låter som din gamla CP/M maskin har en RS-232 som är lite ofrisk. Finns ju inget skäl att det ska konsumeras någon ström...
Men men... Bara att trycka in mer då. :)
Skriv svar