Skarva kabel fordon
Skarva kabel fordon
Hej,
Jag behöver skarva 3 kablar på en MC som herr klåfinger försökte lägga vantarna på.
Kablarna går från ett tändningslås i en plast-systoflex. Hur skarvar jag dessa på bästa sätt?
Jag brukar löda ihop kablar med krympslang men har hört det inte är bra då lödningarna kan skapa kabelbrott om dom inte är fix monterade så jag önska tips.
Jag vill skarva och inte byta hela härvan....
Någon?
Jag behöver skarva 3 kablar på en MC som herr klåfinger försökte lägga vantarna på.
Kablarna går från ett tändningslås i en plast-systoflex. Hur skarvar jag dessa på bästa sätt?
Jag brukar löda ihop kablar med krympslang men har hört det inte är bra då lödningarna kan skapa kabelbrott om dom inte är fix monterade så jag önska tips.
Jag vill skarva och inte byta hela härvan....
Någon?
Re: Skarva kabel fordon
Det finns väl skarvhylsor med inbyggt "tenn" som man kan smälta med en cigarettändare?
Re: Skarva kabel fordon
Krimpa?
Är det pressa med typ kabelsko-press?
Blir det mer "levande" än lödtenn?
Jag funderar på att löda ihop det och ta in plastremsor innanför krumpslangen för att minska rörelse-stress, låter det konstigt?
Är det pressa med typ kabelsko-press?
Blir det mer "levande" än lödtenn?
Jag funderar på att löda ihop det och ta in plastremsor innanför krumpslangen för att minska rörelse-stress, låter det konstigt?
- Hobbyisten
- Gått bort
- Inlägg: 2531
- Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25
Re: Skarva kabel fordon
Crimpning innebär att pressa ihop skarvhylsor med eller utan ändkontakt med en tång vilket innebär att lödning blir överflödigt.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11541
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Skarva kabel fordon
En vettigt gjord lödskarv med krympslang, allra helst limfylld krympslang, håller i en evighet om inte kabeln måste böjas fram och tillbaka just vid lödstället.
Men om det behövs så håller knappast en crimpskarv heller för den delen.
Personligen har jag sett *många* fler crimpskarvar som glappat, än lödskarvar.
Men det beror såklart mest på att dessa crimpskarvar varit dåligt utförda, såsom helt fel storlek på crimphylsa eller kass crimpverktyg (typ polygrip eller den här modellen: ).
Men om det behövs så håller knappast en crimpskarv heller för den delen.
Personligen har jag sett *många* fler crimpskarvar som glappat, än lödskarvar.
Men det beror såklart mest på att dessa crimpskarvar varit dåligt utförda, såsom helt fel storlek på crimphylsa eller kass crimpverktyg (typ polygrip eller den här modellen: ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Skarva kabel fordon
Det som händer när man löder de för hand är väl att tenn sugs upp långt i ledaren och gör den stel en lång bit.
edit:
En introduktion till att bygga kabelhärvor för fordon
https://www.hpacademy.com/introduction- ... ollow-up-2
edit:
En introduktion till att bygga kabelhärvor för fordon
https://www.hpacademy.com/introduction- ... ollow-up-2
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21117
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Skarva kabel fordon
Vad jag hört verkar dessa kabelskarvar med en tennbula på mitten som smälter när man värmer samman den ha fått goda recensioner.
Man kan ju värma på en bit krympslang över den om man tycker det ser fult ut.
Det funkar helt ok att löda för hand tycker jag, som sagt blir kabeln ganska het, tenn sugs upp en bit ibland, men inte mer på annan kopplingstråd med fina kardeler (i allafall inte när jag lagat kablaget på bilar och släpkärror på ställen där man kan löda, det verkar i allafall hålla ännu nu 15 år senare). Jag brukar även värma på krympslang, helst limfylld enligt tidigare så att det inte så lätt kryper in fukt och vägsalt.
Dock är det väldigt viktigt att metallen är absolut ren och fri från fett och oxider innan man löder annars fäster det inte som det skall.
(Om det är detaljer man förmodar kan bli väldigt heta (tex direkt bakom stora lampor, vissa motordelar, mm (men spolar brukar gå att löda då de normalt håller sig inom 70 grader strecket, fast det kanske inte är aktuellt i detta fall, men det är ganska vanligt på gamla mopeder att man får löda om delar av spolarna, 60/40 hartsfylld fungerar bra, det håller i allafall ännu... Det är ingen raketvetenskap )) bör man som sagt använda crimphylsor då tennlödning vad jag hört kan få dålig kontakt med tiden annars)
Edit, nu kommer jag förmodligen att få massor med kommentarer om att man absolut inte kan göra på detta vis, men det har hållit i snart 20 år på gammelkärran.
Man kan ju värma på en bit krympslang över den om man tycker det ser fult ut.
Det funkar helt ok att löda för hand tycker jag, som sagt blir kabeln ganska het, tenn sugs upp en bit ibland, men inte mer på annan kopplingstråd med fina kardeler (i allafall inte när jag lagat kablaget på bilar och släpkärror på ställen där man kan löda, det verkar i allafall hålla ännu nu 15 år senare). Jag brukar även värma på krympslang, helst limfylld enligt tidigare så att det inte så lätt kryper in fukt och vägsalt.
Dock är det väldigt viktigt att metallen är absolut ren och fri från fett och oxider innan man löder annars fäster det inte som det skall.
(Om det är detaljer man förmodar kan bli väldigt heta (tex direkt bakom stora lampor, vissa motordelar, mm (men spolar brukar gå att löda då de normalt håller sig inom 70 grader strecket, fast det kanske inte är aktuellt i detta fall, men det är ganska vanligt på gamla mopeder att man får löda om delar av spolarna, 60/40 hartsfylld fungerar bra, det håller i allafall ännu... Det är ingen raketvetenskap )) bör man som sagt använda crimphylsor då tennlödning vad jag hört kan få dålig kontakt med tiden annars)
Edit, nu kommer jag förmodligen att få massor med kommentarer om att man absolut inte kan göra på detta vis, men det har hållit i snart 20 år på gammelkärran.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21117
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Skarva kabel fordon
Glömde säga, men om du vill löda saker och använder sura hartstyper så bör man tvätta av lödstället noga med sprit efteråt så att det inte ligger kvar rester av harts då detta kan orsaka korrosion med tiden.
Edit, jag har inte testat flytande flussmedel på fordonskablage, men jag gissar att som antyddes i andra inlägg här att man då kommer att få en större kapillärverkan hos den smälta metallen.
Edit, jag har inte testat flytande flussmedel på fordonskablage, men jag gissar att som antyddes i andra inlägg här att man då kommer att få en större kapillärverkan hos den smälta metallen.
Re: Skarva kabel fordon
I stort sett alla biltillverkare säger att man endast får skarva kablar genom crimpning.
Def flesta säger att lödning är helt förbjudet.
Några av dem säger att den crimpade skarven kan förstärkas med lödning i nödvändiga situationer.
Antagligen är det många års erfarenhet av garantireparationer som ligger bakom dessa rekommendationer. (Det förutsätts givetvis crimphylsor och crimptång av bra kvalitet)
Def flesta säger att lödning är helt förbjudet.
Några av dem säger att den crimpade skarven kan förstärkas med lödning i nödvändiga situationer.
Antagligen är det många års erfarenhet av garantireparationer som ligger bakom dessa rekommendationer. (Det förutsätts givetvis crimphylsor och crimptång av bra kvalitet)
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21117
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Skarva kabel fordon
Av ren nyfikenhet, men varför?
Är det för att folk löder på gamla oxiderade kablar så att lodet inte fäster ordentligt, eller att man använder för mycket värme?
Kablar som ansluter nära lampor, större motorer och annat bör inte lödas på grund av att det med tiden kan bli glappt om man använder tenn i metallhylsor, kontakter och liknande vad jag hört.
Är det för att folk löder på gamla oxiderade kablar så att lodet inte fäster ordentligt, eller att man använder för mycket värme?
Kablar som ansluter nära lampor, större motorer och annat bör inte lödas på grund av att det med tiden kan bli glappt om man använder tenn i metallhylsor, kontakter och liknande vad jag hört.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21117
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Skarva kabel fordon
Dessa håller väldigt länge, jag har aldrig haft problem med dem om de sitter öppet:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041233
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041233
Re: Skarva kabel fordon
Det du länkade till, är väl ett av de sämsta sättet att skarva en kabel.
Re: Skarva kabel fordon
Lödning riskerar dom flera nämt att leda till utmattning av ledaren bredvid lödningen. Den risken är mindre för krimpta skarvar. Har man rätt grejer är det dessutom snabbare och enklare att krimpa. Men visst funkar det att löda, se till att ledningen inte böjs vid skarven så är det problemfritt. En limmad krympslang är en bra början.
Jag löder i brist på bra krimptång.
Jag löder i brist på bra krimptång.