Analog, men digitalstyrd, mixer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, men då får det väl bli Calrec. Den är billig att bygga dessutom 8)

Men jag är fortfarande lite fundersamt ill styrningen. Om man skulle lyckas få 1024 steg så lär det ju ändå inte låta så fint om man rattar EQ'n medans ljudet är igång. Iofs kanske inte det behövs, men det vore ju fint om man kunde göra så.

Jag har också funderat lite på om man verkligen ska köra ett eurocard med micpre, EQ och VCA... eller om man ska köra tre separata kort som kan bytas ut!? Då får man ju verkligen ett flexibelt system som går att anpassa efter behov. Dessutom skulle det ju underlätta utvecklignsarbetet så man kan designa en modul i taget, och även dela upp arbetet på ett bättre sätt. Frågan är om det är praktiskt möjligt att göra så. Till exempel så förlorar man ju rätt mycket plats på kontakterna för att koppla ihop korten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag skulle gärna vilja ha det så att man kan ratta EQ'n och samtidigt höra hur det låter. Undrar om det verkligen skulle låta så illa egentligen. Möjligen om det blir ett "glapp" mellan varje värde.

Låt säga att grejjen som styr frekvensen är inställd på 500 (påhittat värde).
Om man skulle höja frekvensen så motsvarar det att värdet höjs, t.ex till 520 så vore det inte så toppen om värdet går ner till noll innan det går upp till 520. En jättekort stund skulle nog inte märkas med tanke på OP-förstärkarnas slew-rate, men rör det sig om massor med millisekunder så skulle det troligen resultera i att EQ-frekvensen dyker ner en stund, med ett knäpp-ljud som resultat. Alldeles för snabba hopp i värdena skulle nog också orsaka knäpp-ljud.

Det bästa vore nog om man hade möjlighet att testa detta. Kanske bara bygga en enkel förstärkare eller filter och låta en D/A-omvandlare och optokopplare styra frekvens eller gain. Märker man att det enkla testet fungerar så borde den riktiga konstruktionen också fungera.



Det vore mycket praktiskt om man hade separata kort. Det finns ganska små kontakter så man kan sätta ihop korten. Eller ett moderkort dit allt länkas ihop? Bara en idé. För långa signalvägar vore visserligen inte så bra..
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nä altså att byta frekvens kommer nog gå snabbt och klickfritt. Jag tänkte mer att gå från 500 till 520Hz i ett steg låter ju inte så bra. Tänk dig ett lågpassfilter i en synth där något gör ett filtersvep. Det kan låta hur fint som helst medans det kan låta skit, om man har för stora steg.

Frågan är den om man kommer ha behov av att ratta EQ'n inför en publik eller liknande där det är kritiskt hur det låter. Sitter man i studion och bara ska ratta in så ett ljud blir rätt balanserat är det ju skit samma egentligen. Jag tänker mer på om man vill ratta i "realtid".

Det där med moderkort var iofs en smart ide, det skulle ju lösa många routing-problem iaf. Undra om man inte skulle ha en panel med 4st kontakter och preamps på. Sen får man dra en kabel till ett moderkort, där man i sin tur kan haka på eq, comp, inserts med mera. På så vis skulle man ju kunna ha typ 4st insert-slots per kanal där man kan lägga in saker i olika ordning. Eller varför inte ha 5 inserts per kanal. 4st där man får stoppa in ett kort och en där man skickar iväg till en insertmodul. På så vis skulle man ju kunna ha 2st pre och 2st post. Så man kan lägga EQ'n före den man skickar iväg och sen sist i kedjan lägger man kompressorn... till exempel.

En annan tanke jag fick var att på varje kanal har man 4st insert-slots. Och på varje kort har man en elektronisk switch som väljer vilken insert-slot som kortet ska route:as till. På så vis skulle man antingen kunna köra två inserts efter varandra i kedjan, eller köra de helt parallellt med varandra.

Man får nog sätta sig ner och börja skissa lite igenom på om det skulle vara praktist möjligt att ha ett moderkort med massa småmoduler.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Man behöver ju inte massa annslutningsdon & sladdar kors & tvärs, jag använde vanliga 90c stiftlister & motsvarande honor.
I erat fall så kanske det vore smartare att ha en bakplans kontakt på huvud kortet & sedan göra ett eller flera bakplanskort med x antal anslutningslister, beroende på hur många expansions kort ni vill ha.
Detta skulle ju underlätta rejält för framtida utbyggnader!.

Bild1
Bild2
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Funderade lite på det här med 1024 steg för optokopplarna. Jag tror faktiskt det borde räcka riktigt bra.

Låt oss säga att ni vill kunna ställa gainen 100dB, det blir 0.1dB per steg, ljusår ifrån vad som går att uppfatta.

Tänker vi oss istället frekvensen, och att varje band i EQ:n ska klara hela det hörbara frekvensområdet (som jag antar inte är fallet), alltså ungefär 10 oktaver, så blir det 100 steg per oktav. Eller mer än 10 steg per helt tonsteg. Skulle det vara en ton man direkt ställer frekvensen på så skulle det självklart höras steg men jag tror inte att det hörs att man flyttar "gain-puckeln/dalen" ett tiondels tonsteg. Detta förutsätter ju förstås att D/A-omvandlaren går igenom varje steg och inte hoppar direkt från ett värde till ett annat.

Det som skulle vara schysst är ju en analog fördröjning på spänningen ut från D/A-omvandlaren. Givetvis en väldigt kort fördröjning men en liten liten... Det skulle ju interpolera bort stegen. Är det inte så enkelt att en liten kondensator parallellt över optokopplaren skulle fixa det? Inte linjärt förstås men snyggare än ett trappsteg.

Följer med spänning (och ström) med ert projekt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

angående steppingen på filterkontrollerna: 1024 låter nog hur bra som helst! Många (de flesta!) klassiska analog/hybridsyntharna med patchminnen använder 8-bitar (256) värden på parametrarna och de låter riktigt bra med lite filtrering av utgående cv-värden.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo självklart skulle 8bit låta bra... Interpolerar man det skulle ju tillochmed 1bit låta skitbra utan klickljud.. men nu är ju frågan den om man kommer kunna interpolera.

Kör man med en optokopplare som är styrd av en D/A så kan man ju självklart intrepolera (lågpassfiltrera). Men nu är grejen den att på vissa ställen kanske man vill ha någon digital pot eller kanske en MUX och några motstånd.

Synd att man inte kan ett piss om 3D-cad, det hade ju vart guld värt när man ska prova till exempel hur mycket som får plats i en racklåda och om det är möjligt att ha massor av småkort. Ingen annan duktig person som har för mycket fritid? :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Är inte interpolera att växla mellan värden så man får ett medelvärde medan integrera är lågpassfiltrering?.
Hur som helst så tror jag 1024 steg är perfekt för att styra dina eq-parametrar, testa och lyssna! Släng på konding/resistor på utgången vid behov eller gör en rutin som räknar upp eller ner mellan olika värden om det ska ske en stor förändring, det är säkert inte så svårt, du verkar ju vara en fena på programmering!
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

dar303:
"Mellanstegsberäkning" är ett bra ord som beskriver tydligt vad "interpolering" är. Lågpassfiltrering brukar ju kallas integrering. Men jag tror även att ett lågpassfilter fungerar för att interpolera. Det blir väl kanske ingen exakt linjär interpolering. Men man får ju en mjuk övergång mellan två steg. Till exempel så integrerar man ju PWM-signaler för att få ut ett analogt värde med hjälp av ett lågpassfilter.

Nä programmeringen är ju busenkel :) Men hårdvaran är lite knepigt.

Föresten, vad hände med mitt mail jag skickade? Försvann det i mängden eller orkade du inte läsa? Jag kom precis på att jag kör UTF-8 i min mailclient. Drar det som ett PM istället så det går att läsa :)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

dar303 skrev:angående steppingen på filterkontrollerna: 1024 låter nog hur bra som helst! Många (de flesta!) klassiska analog/hybridsyntharna med patchminnen använder 8-bitar (256) värden på parametrarna och de låter riktigt bra med lite filtrering av utgående cv-värden.
Mjaaa, det där var en modd med modifikation så att säga!
Det du kanske refererar till är måhända minnes vidden i
patch minnet, när det gäller CV till att styra VCO, VCA,VCF etc
så är 12 bitars mera vanligt.

8bit: Crumar Bit 99, 01,Esq1,ESQ80, Mirage,OSCar. etc
12bit: JX3P, JX8P, Memory Moog,Matrix 6 etc.
14bit +14bit: Oberheim Expander, Matrix 12, etc
14bit: Prophet 5.
16bit: SunSyn, etc. P8 etc.
12+ 8Bit: ARP Chroma, Polaris, etc.

Vill man styra volym är 8bitar närapå ohörbart, 8bitar på frekvens
hörbart, speciellt på långa sweep tider, 9 bitar kommer man långt
med så en 10bits DAC är mer än bra till en mixer. Däremot som du
säger 8bitar med en liten RC filtrering låt säga 2mS skulle funka när
man sveper.

/Funkis
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Off-topic:
Crumar Bit99 är en mycket trevlig synth! Tyvärr har de blivit svåra att få tag i.

On-topic:

Chille:
"Jag tänkte mer att gå från 500 till 520Hz i ett steg låter ju inte så bra."

Aha, då förstår jag hur du menar. Nä, det låter lite konstigt. Gjorde ett test på en synth där jag programmerade en knapp till att styra frekvensen med 20Hz ökning i varje knapptryckning. Det fungerade visserligen, men när jag tryckte snabbt så fick man en effekt som inte vore så kul om man vill ha mjuka filtersvep. Men när jag lät knapptryckningen gå upp 1Hz i taget tills den ökat 20Hz så lät det mer mjukt/analogt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Funkis: Du har i det du säger om att pitchstyrning och tex cutoff inte passar så bra med 8-bitar.
Jag får nog rätta mig själv till att säga många _enklare" klassiska analog/hybridsynthar. :)
Sen vette faen om inte jx3p läser av programmern i 8-bitar, man kan höra stegning när man rattar.

OT: Jag har själv ett gäng av de synthar du räknar upp, mest förvånad är jag över att OSCarn låter så otroligt bra. Det är verkligen en udda konstruktion och mycket smart programmering inblandad. Borde inte vara så svårt att klona, kortet är max 15x15cm och innehåller mest Z80-kringkomponenter och mycket lite analoggrejor.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Suck. Blev jättenöjd när jag lyckades lista ut hur man gjorde sheets i Eagle, men självklart verkar ju alla grundläggande funktioner, såsom att importera ett schema till ett sheet, saknas. Dessutom körde jag "fel" version så då pajade den både schema och pcb.. jahapp.. där försvann EQ'n.

Börjar lacka på det där jävla programmet :evil: Vad finns det för andra vettiga cadprogram som går att få tag i som vanlig svensson? Har bestämt mig för att byta till något riktigt. Fick tips om att cadstar är nice, men det verkar vara knepigt att få tag i?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

dar303:
Du har alltså en OSCar? Nästan så man blir avundsjuk. :)
Första gången jag provade en OSCar blev jag förvånad över att den lät så bra. Annars brukar många synthar ha liknande ljud, men den är speciell. Dessutom ser den ju lite annorlunda ut. Hm, nu blev man spelsugen.. Tror att jag har demot till vst-versionen av OSCar. Kvällen är räddad. :)


Chille:
Trist. Jo, jag hade också svårt att bli kompis med Eagle. Nu går det visserligen bra, så tyvärr har jag inget annat program att tipsa om. Ska leta runt lite.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

dar303 skrev:Funkis: Du har i det du säger om att pitchstyrning och tex cutoff inte passar så bra med 8-bitar.
Jag får nog rätta mig själv till att säga många _enklare" klassiska analog/hybridsynthar. :)
Sen vette faen om inte jx3p läser av programmern i 8-bitar, man kan höra stegning när man rattar.

OT: Jag har själv ett gäng av de synthar du räknar upp, mest förvånad är jag över att OSCarn låter så otroligt bra. Det är verkligen en udda konstruktion och mycket smart programmering inblandad. Borde inte vara så svårt att klona, kortet är max 15x15cm och innehåller mest Z80-kringkomponenter och mycket lite analoggrejor.
Jag har själv ägt en OSCar en gång i tiden och repat etn packe av dem,
jo den är lurigt byggd, minst sagt, Chris Hugget är en smart snubbe,
har träffat denna en gång på Musik messe för många år sedan då
han stog och såg nöjd ut över sina Novation prylar i sin monter!

Jag är väll en del tveksam till kalle OSCar då denne "resettar"
sig själft ganska ofta när kylskåpet går igång!

Mjaaa, (änn en gång) att du hör stegningen är bara styr
parametrarnas upplösning från kontroller boxen eller från front panelen
på JX3P, de skannas alltifrån 2 till 6bitar, internt så har du 12 bitars upplösning på nivåer och frekvens parametrar, speciellt till sättningen
av nivån av oscillator rampen/sågtanden.

Om du vill höra stegningen så lyssna på en Bit 99 eller ESQ1 där
är det 8 bitar på långa tider och ""färre bitar " på kortare tider!

Jimmy/dar303: Jag har original schema till kalle OSCar om
det behöves mot en billig kopia peng!

/funkis
Skriv svar